ASV: Kijivas gaisa spēku rīcībā ir vairāk iznīcinātāju nekā pirms divām nedēļām

Konfliktu zonas
Sargs.lv/Forbes
Slovāku “MiG-29” iznīcinātājs
Foto: Slovāku “MiG-29” iznīcinātājs Foto: Fly High Aeromedia/Twitter

"Kijivas gaisa spēku rīcībā ir vairāk iznīcinātāju nekā pirms divām nedēļām," paziņoja ASV Aizsardzības ministrijas pārstāvis Džons Kērbijs. Ukraina ir saņēmusi gan papildus lidmašīnas, gan rezerves daļas, kas ir ļāvušas salabot bojātās lidmašīnas. Visticamāk, dāsnās piegādes autori ir Bulgārijas, Polijas un Slovākijas valdības, kuras pirms dažām nedēļām pauda gatavību nodot Ukrainai savus vecos "MiG-29" vai to rezerves daļas, ziņo “Forbes”.

Neraugoties uz dažiem diplomātiskiem izteikumiem, kas, visticamāk, bija domāti, lai pasargātu valstis no Krievijas pretpasākumiem, šķiet, ka daži vai visi trīs iespējamie ziedotāji ir nodevuši lidaparātu korpusus vai daļas.

Lielais jautājums ir par to, kādā stāvoklī bija Kijivas gaisa spēki, kad ieradās svaigās lidmašīnas. Ja Ukrainas gaisa spēki turpinās strauji zaudēt lidmašīnas, pastiprinājums varētu nebūt pietiekams.

Divdzinēju virsskaņas lidmašīnas "MiG-29" bija visbiežāk izmantotais tips pirmskara gaisa spēkos. Ukrainas spēkiem, cik zināms, līdz kara sākumam bija līdz pat 70 "MiG" iznīcinātāju.

"Su-27" iznīcinātāji, "Su-25" triecienlidmašīnas un "Su-24" bumbvedēji veidoja Ukrainas kara lidmašīnu spēkus, kas 23. februāra naktī pirms Krievijas uzbrukuma, bija aptuveni 125 lidot spējīgas lidmašīnas.

Kijivas eskadriļas, kas izvietojās nelielos lidlaukos vai pat uz ceļiem, pārdzīvoja sākotnējos Krievijas gaisa uzlidojumus un raķešu apšaudes. Ukraiņu piloti ātri iesaistījās operācijās, saduroties ar krievu lidmašīnām un bombardējot krievu formācijas uz zemes.

Pirmajās dienās Kijivas zaudējumi gaisā bija ļoti lieli. Krievijas pretgaisa aizsardzības spēki minūtes laikā netālu no Hersonas Ukrainas dienvidos notrieca divus ukraiņu "Su-25", nogalinot abus pilotus. Vēlāk Krievijas tāla darbības rādiusa raķešu sistēma notrieca Ukrainas "Su-27", kas patrulēja virs Kijivas.

54 dienu laikā krievi ir notriekuši ne mazāk kā 15 Ukrainas lidmašīnas, ko analītiķi var vizuāli apstiprināt. Šajā pārbaudītajā skaitā ir četri "MiG-29". Reālie zaudējumi neapšaubāmi ir lielāki. Krievijas spēki ir uzbrukuši arī atbalsta objektiem. Krievijas raķetes 18. martā sabojāja Valsts lidaparātu remonta rūpnīcu Ļvivā, Ukrainas rietumos. Šajā rūpnīcā tiek remontēti "MiG-29".

Rezultātā pastāvīgi samazinājās Ukrainas lidojošo iznīcinātāju flote. Līdz ceturtajai nedēļai Ukrainas eskadriļas veica tikai piecus līdz desmit uzlidojumus dienā salīdzinājumā ar 200 vai vairāk uzlidojumiem, ko Krievijas gaisa spēki bija spējīgi veikt Ukrainā vai tās apkārtnē. "Katru reizi, kad es lidoju, es lidoju uz īstu cīņu," laikrakstam "The New York Times" sacīja ukraiņu "Su-27" pilots Andrejs.

Visvairāk cieta niecīgā Ukrainas bumbvedēju flote, kas pirms kara ekspluatēja tikai aptuveni duci "Su-24". Pēc dažiem lidojumiem kara sākumā un vismaz trim apstiprinātiem notriektiem lidaparātiem bombardieru spēki acīmredzot pārtrauca lidojumus.

Mēs nezinām, cik daudz "MiG-29" Ukraina saņēma. Iespējams, Polija nodeva visus 28 padomju laikā ražotos "MiG", kurus aizstās ar jauniem "F-35 stealth" iznīcinātājiem no ASV. Bulgārija rīcībā ir 15 "MiG" iznīcinātāji, Slovākijai - 12. Gan Bulgārija, gan Slovākija aizstāj savus padomju laika iznīcinātājus ar ASV ražotajiem "F-16".

Teorētiski Ukraina varētu palielināt savu "MiG-29" floti par 55 lidmašīnām, vienlaikus no saviem sabiedrotajiem iegādājoties rezerves daļas, kas palīdzētu salabot bojātās lidmašīnas.

Ukraiņus vēl vairāk apgrūtina pilotu problēma. Kijiva acīmredzot var sagādāt iznīcinātājus, taču, lai pārkvalificētu agrāk neaktīvos pilotus, ir vajadzīgi mēneši, bet, lai apmācītu jaunus, - gadi.

Grūtības kara laikā uzturēt iznīcinātāju floti palīdz izskaidrot, kāpēc bezpilota lidaparāti veido arvien lielāku daļu no Ukrainas gaisa spēku sastāva.

Dalies ar šo ziņu