Gaidot jaunos helikopterus “Black Hawk”, ASV mācās arī Gaisa spēku tehniķi

NBS
Sargs.lv
Gaisa spēki
Foto: NBS Gaisa spēku tehniķis kareivis Dmitrijs Lodiņš/Foto: NBS

NBS Gaisa spēku tehniķis kareivis Dmitrijs Lodiņš, gaidot jaunos “Black Hawk” helikopterus, ASV ir izgājis divus kursus, pastiprināti apgūstot gaisa kuģa elektroniskās sistēmas kā avioniķis un gaisa kuģa tehniskās sistēmas kā tehniķis, lai būtu gatavs darbam ar jaunajiem helikopteriem, kad tie nonāks Gaisa spēku rīcībā.

Līdz šim Dmitrijs Gaisa spēkos dienējis kā helikoptera “Mi-17” avionikas speciālists, taču, zinot, ka tuvāko gadu laikā Latvijas Nacionālie bruņotie spēki saņems jaunos helikopterus UH-60M “Black Hawk”, jau laicīgi tika nosūtīts uz apmācībām ASV.

Raksturojot teju 10 mēnešus ilgās mācības, viņš saka – lai arī iepriekš strādājis tikai ar “Mi-17” helikopteriem, šī pieredze palīdzējusi arī jauno helikopteru tehnisko sistēmu izprašanā.

“Protams, šie helikopteri ir divas dažādas paaudzes, taču helikoptera pamatdarbības principi ir vienādi, tāpēc nebija grūti apgūt zināšanas. Arī ASV instruktori bija ļoti atsaucīgi, vienmēr paskaidroja un palīdzēja, ja radās kādi jautājumi,” viņš saka.

Avionikas kursā, apgūstot gaisa kuģa elektroniskās sistēmas, tika izmantoti tam paredzēti trenažieri – simulatori. Savukārt tehniķu kursā viņš apguva visas “Black Hawk” tehniskās sistēmas un to nianses – sākumā teorija par, piemēram, dzinēja uzbūvi un darbību, un pēc tam sekojis praktiskais darbs.

“Instruktors sākumā demonstrē, kā noņemt dzinēju, pēc tam mēģinājām paši. Vēlāk sekoja testi, kuros patstāvīgi jāprot noņemt konkrēta detaļa un tika pārbaudīts, vai viss izdarīts pareizi,” stāsta D. Lodiņš.

Image
Gaisa spēki
NBS Gaisa spēku tehniķis kareivis Dmitrijs Lodiņš. Foto: NBS

Uz jautājumu, vai viņš, tāpat kā Gaisa spēku piloti, gaida jaunos helikopterus, Dmitrijs atbild apstiprinoši.

“Man ļoti patika šie jaunie helikopteri. Salīdzinot ar “Mi-17”, ar “Black Hawk” strādāt ir vienkāršāk, helikoptera uzbūve ir pārdomātāka, arī visas tehniskās instrukcijas uzrakstītas tā, ka, zinot angļu valodu, visu iespējams saprast,” saka Gaisa spēku tehniķis.
Viņš piebilst – ātrāk gribas ASV iegūtās zināšanas un prasmes likt lietā, lai nekas neaizmirstos. “Gribas jau strādāt, rokas pašas jau velk uz darbu,” viņš saka.

“Viņi teica, ka mēs, latvieši,  esam ļoti atbildīgi, jo mums nepieciešams, lai darbs paveikts ideāli, tas nozīmē nevis uz 90 procentiem, bet uz visiem 100 procentiem. Viens no kursabiedriem bija no Filipīnām, kuram arī bija tehniķa pieredze uz cita tipa gaisa kuģa, savukārt pārējie kursanti bija no ASV, kuri tikko sasnieguši 18 gadu vecumu un iestājušies armijā. Instruktori viņiem teica – redz, kur cilvēki ar pieredzi, prasiet viņiem. Mēs vienmēr arī palīdzējām,” saka D. Lodiņš.

Dmitrijs Gaisa spēkos dien jau piecus gadus, un nenožēlo, ka pēc aviācijas studijām nonācis tieši militārajā jomā. Viņš sākotnēji mācījies par elektroniķi, bet vēlāk augstskolā studējis, lai kļūtu par avionikas inženieri. Tolaik pie studentiem bija ieradušies Gaisa spēku pārstāvji, piedāvājot interesantu un izaicinošu dienestu bruņotajos spēkos, un Dmitrijs nenožēlo, ka piekritis.

“Sargs.lv” jau rakstīja – plānots, ka pirmos divus no četriem pilnībā jaunajiem "Black Hawk" helikopteriem NBS varētu saņemt šī gada nogalē. Lai sagatavotu pilotus šo gaisa kuģu vadīšanai, uz speciālām apmācībām gan Spānijā, gan ASV devās vairāki NBS Gaisa spēku piloti – gan jaunie, kuriem iepriekš nebija pilotēšanas iemaņu, gan tie, kuri jau vadīja šobrīd Gaisa spēku rīcībā esošos helikopterus “Mi-17”.

Dalies ar šo ziņu