Latvijas Gaisa spēku piloti veiksmīgi pabeiguši apmācības un gaida jaunos “Black Hawk” helikopterus

NBS
Sargs.lv
Black Hawk
Foto: Virsleitnants Jānis Ķēniņš mācībās ASV/Foto no personīgā arhīva

Pirmo reizi “Sargs.lv” NBS Gaisa spēku Aviācijas eskadriļas toreiz vēl helikopteru posma pilotu virsleitnantu Jāni Ķēniņu intervēja 2020. gada decembrī, kad viņš tikko bija uzsācis pilotu pamatapmācības Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā (World Aviation Helicopter Flight Academy) Spānijā. Tas bija pirmais posms ceļā uz to, lai kļūtu par ikoniskā “Black Hawk” helikoptera otro pilotu. Šo gandrīz divu gadu laikā viņš kopā ar vēl dažiem Latvijas armijas Gaisa spēku pilotiem vairākus mēnešus mācījies arī ASV, tuvāk iepazīstot un lidojot jau ar pašiem “Black Hawk” helikopteriem – gan vecāka modeļa, gan UH-60M “Black Hawk”, kādus iepirkuši arī Latvijas bruņotie spēki. Sagaidāms, ka pirmie divi Gaisa spēku rīcībā nonāks jau šī gada beigās.

Virsleitnants Jānis Ķēniņš pavisam nesen ir atgriezies no ASV, kur jau kopš jūnija vidus mācījās izprast un vadīt kaujas helikopterus “Black Hawk”. Sākotnēji lidotapmācība un eksāmens bijis jākārto uz vecāka modeļa – UH 60L, un tikai pēc tam jaunie piloti tika pielaisti pie jaunāka helikoptera modeļa – UH 60M “Black Hawk” – vadīšanas. Tieši šādus lidaparātus iepirkuši arī Latvijas Gaisa spēki, un sagaidāms, ka pirmie divi helikopteri tiks piegādāti šī gada beigās.

Gandrīz divus gadus mācās Spānijā

Taču, lai varētu pilotēt šo slaveno helikopteru, pirms tam ir jāiziet speciālas apmācības. Tā kā Jānis ir jaunais pilots, kuram iepriekš faktiski nebija lidošanas pieredzes, tad viņam kopā ar vēl vairākiem dienesta biedriem mācības bija jāsāk teju “no nulles”. Lai iegūtu pilotapmācības pamatus un komercpilota licenci, gandrīz divi gadi tika aizvadīti Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā Spānijā.

Šis apmācības kurss bija iedalīts divos lielos blokos – teorijā un praksē. Teorijas blokā bija 13 priekšmeti un attiecīgi arī tikpat eksāmenu, kuri jānokārto pēc priekšmetu apgūšanas. Pēc skolas eksāmeniem J. Ķēniņš kārtoja arī Eiropas Aviācijas drošības aģentūras eksāmenus, jo tikai tad kursanti tika pielaisti pie praktiskās daļas – lidošanas ar mācību helikopteriem.

“Viens no grūtākajiem eksāmeniem bija meteoroloģijā, kur jāzina viss par mākoņu veidiem, nokrišņiem, gaisa masām un citām lietām. Lai iegūtu komercpilotu licenci, Spānijā to visu prasa ļoti detalizēti, un jāzina tiešām ir daudz. No sadzīviskā viedokļa – grūti bija tik ilgu laiku būt prom no mājām. 20 mēnešu laikā uz Latviju atbraucām tikai divas reizes – pirmo reizi uz dažām dienām, lai saņemtu vakcīnu pret Covid, un otro reizi – uz pusotru nedēļu Ziemassvētkos,” viņš saka.

Image
Gaisa spēki
NBS Gaisa spēku virsleitnants Jānis Ķēniņš pilotu mācībās Spānijā. Foto no personīgā arhīva

Tāpat arī pirms lidošanas ar “Black Hawk” bijis jāizlido konkrēts daudzums stundu ar helikopteriem, kuriem ir divi turboreaktīvie dzinēji.

“Tā bija ļoti laba pieredze, jo lidot ar dažādiem gaisa kuģiem tur varēja tiešām daudz,” viņš atceras, minot, ka tas bijis gan “Robinson R22”, gan “Bell 412”. Kursā apgūti arī instrumentālo lidojumu noteikumi, kas nozīmē gaisa kuģa nosēšanos un pacelšanos arī nelabvēlīgos laikapstākļos un diennakts tumšajā laikā.

Jau esot Spānijā, tika sākts sagatavošanās process turpmākajām helikopteru pilotēšanas apmācībām, kas bija paredzētas ASV – tai skaitā angļu valodas un medicīnas pārbaudes.

“Black Hawk” apmācība ASV

Arī par intensīvajām pilotu mācībām ASV Sauszemes spēku pilotu skolā Alabamā J. Ķēniņš ir sajūsmā, jo viss esot bijis ļoti augstā līmenī. Sākumā apmācāmie apguvuši mazliet vecāku “Black Hawk” modeli – UH-60L, iepazīstot visus darbības principus. “Tā kā modelis ir vecāks, ar to fiziski vairāk ir jālido, jo nav tik daudz automātisko sistēmu, autopilotu, kādas ir jaunākam modelim,” viņš stāsta.

Image
Black Hawk
Foto no J. Ķēniņa personīgā arhīva

Katra diena sākusies jau pus astoņos no rīta ar teorētiskajām lekcijām, pēc tam uzreiz bijis jābūt lidlaukā, lai sēstos pie helikoptera stūres, pie kuras aizvadītas vairākas stundas. Vienlaicīgi helikoptera kabīnē atradās divi apmācāmie un instruktors un pēc kāda laika helikopters bija jānosēdina, lai helikoptera vadību nodotu savam biedram.

“Teritorijas, kurās lidojām, bija milzīgas, treniņi – interesanti, ļoti lielu pieredzi deva arī tas, ka apkārt lido daudz helikopteru, tu gaisā neesi viens. Ja nemaldos, tad tur dienā bija ap 400 lidojumiem,” stāsta jaunais pilots.

Pēc veiksmīga snieguma ar UH-60L pilotu apmācība turpinājās ar UH-60M “Black Hawk”, kas ir viens no jaunākajiem un labākajiem šāda veida helikopteriem un jau modernāk aprīkots, līdz ar to daudzās sistēmas lidošanas procesu ievērojami atvieglojušas. Šis helikopters daudz ko spēj izdarīt pats, ja tikai apzinies, kurā brīdī kāda sistēma ir jāizmanto.

“Tas atvieglo pilota darbu, ļaujot pievērsties citām lietām, piemēram, vairāk skatīties apkārt, novērtēt situāciju jeb uzturēt vizuālo modrību. Iepriekš to tā nevarēja izbaudīt, jo tik daudzi parametri bija jātur fokusā, bet šis helikopters ir uztaisīts tā, ka viss ir pilota ērtībām. Salīdzinot ar visiem, ar ko iepriekš esmu lidojis, arī ne kā pilots, šis ir vislabākais – ļoti drošs, jaudīgs, praktisks un pārdomāts,” pauž Jānis Ķēniņš, piebilstot, ka vizuālās atšķirības ar iepriekšējo modeli varēs saskatīt tikai lietpratējs.

“Black Hawk” otrais pilots

Šobrīd apmācību “Black Hawk” pilotēšanā apguvuši vairāki Gaisa spēku piloti. Viņu vidū ir gan tādi kā Jānis, kurš šīs prasmes apguvis no pašiem pamatiem, gan jau pieredzējuši piloti, kuri līdz šim lidojuši ar Latvijas armijas rīcībā esošajiem helikopteriem “Mi-17”. Dažu pilotu kurss ir nedaudz garāks, jo viņi pēc tam Gaisa spēkos būs “Black Hawk” instruktori, kuri varēs turpināt apmācīt jaunos.

Image
Gaisa spēki
NBS Gaisa spēku virsleitnants Jānis Ķēniņš pilotu mācībās Spānijā. Foto no personīgā arhīva ​
Jānis Ķēniņš, pabeidzot kopumā teju divu gadu ilgās pilotu mācības, pašlaik ir “Black Hawk” otrais pilots, tas nozīmē, ka viņš gaisa kuģa komandierim sēdēs blakus un nepieciešamības gadījumā pārņems gaisa kuģa vadību.

“Black Hawk pilotē divi piloti – komandieris un otrais pilots. Mēs, kuri sākumā mācījāmies Spānijā, sākotnēji būsim otrie piloti. Lai kļūtu par komandieri, jāiegūst pieredze un jānolido konkrēts stundu skaits, un tas prasa laiku,” saka J. Ķēniņš.

Fiziski smags darbs

Lai arī helikopteri kļūst aizvien modernāki un to vadīšana – aizvien vienkāršāka, tāpat tas pilotam ir smags darbs, īpaši, ja gaisa kuģis jāvada vairākas stundas no vietas.

Jānis stāsta, ka tas, atšķirībā no pasažieriem civilajā lidmašīnā, jāveic pilnā formas tērpā, ar ķiveri galvā, un nemitīgās vibrācijās. Kabīnē nav arī gaisa kondicioniera, un, lidojot, piemēram, 30 grādu karstumā, pilots ir nosvīdis slapjš, tāpēc svarīgi regulāri dzert, lai neatūdeņotos.

Image
pilots
NBS Gaisa spēku virsleitnants Jānis Ķēniņš. Foto no personīgā arhīva ​

Tieši tāpēc svarīgi ir sevi uzturēt labā fiziskā formā, regulāri sportot, atmest kaitīgos ieradumus – alkohola lietošanu un sevišķi smēķēšanu, jo tā atstāj negatīvu ietekmi ne vien uz plaušām, bet arī redzes asumu tumsā.

“Pēc pirmajiem lidojumiem bijām tā noguruši, ka uz sporta zāli nemaz vairs īsti nebija spēka aiziet,” atceras Jānis.
Image
pilots
NBS Gaisa spēku virsleitnants Jānis Ķēniņš. Foto no personīgā arhīva ​

Sapnis, kas piepildās

Uz jautājumu, vai Jānis gaida jaunos helikopterus, viņš atbild, ka ļoti, bet pirms tam vēl veicams apjomīgs sagatavošanās darbs – gan no administratīvās, gan tehniskās puses.

“Primāri sākumā vairāk lidos mūsu instruktori, taču sākumā šeit būs arī pārstāvji no ASV, kuri mums palīdzēs visu sagatavot un ieviest – gan lidos līdzi, gad palīdzēs sakārtot dokumentāciju un apmācību programmas. Mēs, pārējie, rotēsim, lai visiem būtu līdzīgs lidojumu skaits un visi uzturētu profesionālo līmeni,” saka Jānis.

Viņš arī atzīst, ka katrs jaunais pilots nopērk simbolisku uzšuvi ar kādu smieklīgu vai iedvesmojošu tekstu vai attēlu, ko var pielīmēt ķiveres aizmugurē. Jānis iegādājies tādu, uz kuras rakstīts “Living a dream” (izdzīvot sapni – tulkojumā no angļu valodas).

“Tā reāli arī ir. To grib visi topošie piloti, bet mazai daļiņai tas realizējas dzīvē. Esmu viens no dažiem laimīgajiem, kas šo sapni ir izdzīvojis un reāli ticis līdz faktiskajai lidošanai, vēl jo vairāk – lidot ar tik superīgu helikopteru, vienu no labākajiem pasaulē. Ļoti emocionāls bija pirmais lidojums, kas gan bija ar vecāko modeli, bet tāpat tas bija “Black Hawk”. Pēc pirmā lidojuma abi ar kolēģi vēl visu dienu smaidījām,” atceras Jānis.

Jau ziņots, ka šī gada beigās no ASV plānots saņemt pirmos divus no četriem pilnībā jaunajiem "Black Hawk" helikopteriem.

Image
Black Hawk
Foto: št. vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka 2018. gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja četru helikopteru "Black Hawk" iegādi aptuveni 175 miljonu eiro vērtībā, slēdzot starpvaldību līgumu ar ASV, kuras līdzfinansējums veidoja 15,5 miljonus ASV dolāru.

Dalies ar šo ziņu