Topošais Gaisa spēku pilots: katra Aviācijas eskadriļas karavīra sapnis ir vadīt lidaparātu

NBS
Sargs.lv
Gaisa spēki
Foto: Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva

Mācos cītīgi un apzinīgi, jo nākotnes mērķis – kļūt par helikoptera pilotu – attaisno visas grūtības. Tā par mācībām Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā (World Aviation Helicopter Flight Academy) Spānijā saka Gaisa spēku Aviācijas eskadriļas 1. posma pilots virsleitnants Jānis Ķēniņš. Viņš ir viens no sešiem jaunajiem karavīriem, kuri Spānijā apgūst pilotu pamatapmācību, lai jau vēlāk specializētos konkrēti uz helikopteru “Black Hawk” vadīšanu. Plānots, ka pirmos divus jaunos helikopterus Gaisa spēki saņems līdz 2022. gada beigām.

Vēlme būt pilotam

Virsleitnants Jānis Ķēniņš Gaisa spēku Aviācijas eskadriļā dien kopš 2017. gada, pirms tam piecus gadus studēja Nacionālajā aizsardzības akadēmijā. Dienestu sāka kā jaunākais inženieris, vēlāk bijis arī tehniķis uz šobrīd Gaisa spēku rīcībā esošajiem helikopteriem “Mi-17” un “Mi-2” un sācis stažēties arī kā borta inženieris.

Taču viņš atzīst – interese par gaisa kuģa vadīšanu bijusi vienmēr, jo gandrīz katra Aviācijas eskadriļas karavīra sapnis ir pašam vadīt lidaparātu. Tā kā Latvijas Gaisa spēki tuvākajos gados saņems četrus jaunus helikopterus UH-60M “Black Hawk”, tad pilotu un tehniskā personāla atlase un apmācība sākusies jau tagad. Virsleitnants J. Ķēniņš, izturot striktos kandidātu testus, nu ir viens no sešiem jaunajiem pilotiem, kuri pamatzināšanas apgūst Spānijā – netālu no Madrides esošajā Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā.

Image
Gaisa spēki
Foto: Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva
Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva

Mācās arī brīvdienās

Viņš Spānijā ieradās jau septembrī un paredz, ka apmācība turpināsies vismaz līdz nākamā gada pavasarim. Kurss iedalās divos lielos blokos – teorija un prakse. Teorijas blokā ir 13 priekšmeti un attiecīgi arī tikpat eksāmenu, kuri jānokārto pēc priekšmetu apgūšanas. Pēc skolas eksāmeniem jākārto arī Eiropas Aviācijas drošības aģentūras eksāmens, tikai tad kursanti tiek pielaisti pie praktiskās daļas – lidošanas ar mācību helikopteru.

Jaunais pilots stāsta, ka Covid-19 dēļ apmācību process nedaudz ieilgs. Lai arī daudzus kursus virsleitnants Ķēniņš jau apguvis, šobrīd jāgaida eksāmenu kārtošana. Spānijā ir daudz aviācijas skolu, taču Eiropas Aviācijas drošības aģentūras eksāmenu var kārtot tikai vienā iestādē, tāpēc izveidojusies rinda.

“Lidotapmācību var uzsākt vien tad, kad nokārtoti vismaz 30% no visiem eksāmeniem. Taču tas nenozīmē, ka tagad sēžam un gaidām, jo apmācības turpinās. Šobrīd vienlaicīgi apgūstam deviņus priekšmetus, informācijas apjoms ir milzīgs, un brīvā laika faktiski nav. Labākajā gadījumā reizi nedēļā varu aiziet pasportot, taču, lai visu apgūtu, bieži mācos arī brīvdienās,” stāsta virsleitnants J. Ķēniņš.

Viņš atzīst, ka dara to apzinīgi un cītīgi, jo nākotnes mērķis – kļūt par helikoptera pilotu – attaisno visas grūtības. Procesu atvieglo arī fakts, ka pilotu akadēmija atrodas nelielā lidostā un, redzot, kā jaunie piloti lido, un apziņa, ka pats pēc mēneša varēs sēdēt viņu vietā, ļoti motivē.

Image
Gaisa spēki
Foto: Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva
Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva

Siesta Covid laikā

Viņš stāsta, ka spāņu ikdienas rutīna no latviešu darba dienas ritma atšķiras. Pirmais mācību un darba cēliens ilgst no rīta līdz apmēram pulksten 12-13, tad seko vairāku stundu pauze jeb siesta, ko vietējie izmanto, lai atpūstos – pusdienotu un nosnaustos. Otrā dienas daļa sākas no aptuveni pulksten četriem pēcpusdienā un ilgst līdz astoņiem vakarā.

Gaisa spēku karavīri pirmo dienas daļu pavada mājās, individuāli mācoties, lasot materiālus un pildot iepriekšējā dienā uzdoto, bet otrā daļa tiek aizvadīta klātienes lekcijās akadēmijā. Lai varētu ievērot Covid-19 izplatības ierobežošanas prasības, apmācāmo grupa nokomplektēta skaitliski neliela, tiek ievērota distance, valkātas sejas un deguna aizsargmaskas. “Mēs, latvieši, dzīvojam vienā mājā, bet katrs savā istabā, līdz ar to varam netraucēti mācīties. Ir dienas, kad pirmo reizi visi satiekamies tikai pēcpusdienā, kad dodamies uz lekcijām,” stāsta virsleitnants Ķēniņš, piebilstot, ka arī laika apstākļi Spānijā šobrīd īpaši nelutina – esot mitrs un vēss. Taču priecē kalni, kurus labi redz pa akadēmijas skolas logu.

Plānots, ka ap Ziemassvētku laiku skolā būs dažas nedēļas garš brīvlaiks. Uz Latviju nevarēs atlidot, bet virsleitnants Ķēniņš cer – ja Covid situācija ļaus, varbūt vismaz varēs mazliet vairāk iepazīt Spāniju. Un, protams, mācīties, jo apgūstamās vielas ir daudz.

Taču ar šīs apmācības noslēgšanu nekas nebeigsies, jo komercpilota licence ir tikai pirmais solis jeb paši pilotapmācības pamati. Tālāk plānots, ka grupa dosies uz ASV, lai tur vairāku mēnešu garumā mācītos lidot jau ar konkrētā tipa helikopteru – “Black Hawk”.
Image
Gaisa spēki
Foto: Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva
Foto no virsleitnanta J. Ķēniņa pers.arhīva

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka šobrīd vairāki Aviācijas eskadriļas karavīri – gan piloti, gan tehniķi – iziet specifisku apmācību ārvalstīs – Spānijā un ASV. Spānijā mācās jaunie Gaisa spēku karavīri bez iepriekšējas pilota pieredzes, savukārt ASV mācās tie piloti un tehniķi, kuriem jau ir pieredze ar šobrīd Gaisa spēku rīcībā esošajiem “Mi-17” helikopteriem.  Taču šie nebūt nav vienīgie karavīri, kuri mācās, lai nākotnē varētu operēt ar “Black Hawk” helikopteriem. Turpmāko gadu laikā plānots apmācīt vēl vairākus Gaisa spēku karavīrus – gan pilotus, gan tehniskos speciālistus.

Jau ziņots, ka tuvākajos gados Gaisa spēki saņems četrus UH-60M “Black Hawk” helikopterus. Plānots, ka pirmie divi tiks piegādāti līdz 2022. gada beigām, bet pārējie – līdz 2023. gada nogalei.

Vēlies uzzināt vairāk par dienestu Gaisa spēkos? Sazinies!

Image
Gaisa spēki

Dalies ar šo ziņu