Topošie Gaisa spēku “Black Hawk” helikopteru piloti mācās ASV un Spānijā

NBS
Sargs.lv
Image
Gaisa spēki
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Lai prastu vadīt, apkalpot un tehniski uzturēt helikopterus UH-60M “Black Hawk”, no kuriem pirmos divus NBS Gaisa spēki plāno saņemt jau līdz 2022. gada beigām, vairāki piloti un tehniskie darbinieki papildina savas aviācijas zināšanas ASV un Spānijā. Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis “Sargs.lv” uzsver – tā kā šāda apmācība ir dārga, tad uz ārvalstu pilotu skolām tiek sūtīti vispiemērotākie kandidāti, kuri izturējuši specifiskus psiholoģiskās noturības testus un kuriem piemīt arī citas pilotam svarīgas īpašības.

Pulkvedis V. Masulis norāda, ka līgums par “Black Hawk” iegādi ietver visus četrus svarīgos pīlārus. Pirmkārt, jau pašu helikopteru iegādi, otrkārt, tiem nepieciešamās infrastruktūras izveidi, treškārt, papildu personālu, kurš šos lidaparātus vadīs un apkalpos, un, ceturtkārt, Aviācijas eskadriļas karavīru – “Black Hawk” pilotu un tehniķu – apmācību. Tā tiek organizēta divās vietās – netālu no Madrides esošajā Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā Spānijā un ASV. Šobrīd Spānijas aviācijas skolā mācās seši Gaisa spēku karavīri – topošie piloti, bet ASV zināšanas papildina septiņi – gan piloti, gan tehniķi, un plānots, ka decembrī viņiem pievienosies vēl viens kolēģis.

Image
Black Hawk
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Taču šie nebūt nav vienīgie karavīri, kuri mācās, lai nākotnē varētu operēt ar “Black Hawk” helikopteriem. Turpmāko gadu laikā plānots apmācīt vēl vismaz tikpat Gaisa spēku karavīru – gan pilotu, gan tehnisko speciālistu.

“Spānijā šobrīd tiek organizēta tā saucamā nulles apmācība jaunajiem Gaisa spēku karavīriem bez iepriekšējas pilota pieredzes, viņi apgūst pašus pamatus, lai jau vēlāk varētu specializēties uz konkrēto lidaparāta tipu, mūsu gadījumā – “Black Hawk” helikopteriem. Savukārt ASV mācās tie piloti un tehniķi, kuriem jau ir pieredze ar šobrīd Gaisa spēku rīcībā esošajiem “Mi-17” helikopteriem.”
Gaisa spēki
Gaisa spēku komandieris
pulkvedis Viesturs Masulis

Viņš atzīst, ka topošo Gaisa spēku pilotu līdzīgi kā Gaisa spēku ieroču vadības speciālistu atlase ir ļoti stingra, jo šādas apmācības ir dārgas, tāpēc uz aviācijas skolām tiek nosūtīti vispiemērotākie kandidāti. Atlases procesā tiek veikti vairāki psiholoģiskie testi un vērtētas arī citas pilotam svarīgas rakstura iezīmes un īpašības.

Image
Black Hawk
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
“No Aviācijas akadēmijas Spānijā par Latvijas Gaisa spēku jauno pilotu grupu esmu saņēmis ļoti labas atsauksmes – visi augsti motivēti, spējīgi un mērķtiecīgi, iet mācību grafikam “pa priekšu”, tāpēc nav šaubu, ka būs teicami lidotāji,” gandarīts ir pulkvedis V. Masulis. Viņš piebilst, ka šajā grupā ir arī viena topošā pilote, kas Gaisa spēkos negadās bieži.

Lai gan viņai bijusi priekšgājēja – lidaparāta vadītāja, kura gan savulaik izlēma par labu karjerai civilajā aviokompānijā un no dienesta bruņotajos atvaļinājās.

Paredzams, ka lidojumu intensitāte ar jaunajiem helikopteriem, sniedzot atbalstu citām NBS vienībām, nākotnē būs lielāka nekā tas ir pašlaik ar “Mi-17”, līdz ar to arī tehnikas apkalpojošajam personālam jābūt atbilstošam. Pēc Masuļa teiktā, par jauno maiņu jādomā laicīgi, jo speciālistu, tai skaitā pilotu un tehniķu, sagatavošana ir laikietilpīga – vismaz pusotrs gads.

Image
Gaisa spēki
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Gaisa spēku komandieris arī cer, ka pēc profesionālās apmācības ārvalstīs jaunie piloti un tehniķi varēs praktizēties pie ASV Gaisa spēku karavīriem, kuri starptautiskās operācijas “Atlantic Resolve” ietvaros ar vairākiem “Black Hawk” helikopteriem mēdz uzturēties Lielvārdes bāzē. Tā kā platforma ir viena un tā pati, pulkvedis Masulis plāno attīstīt ciešu sadarbību ar ASV pusi.

“Pilotēšana aviācijā jau ir tikai aisberga redzamā daļa, taču lielā, neredzamā daļa ir tehniskā puse – gaisa kuģa uzturēšana un sagatavošana lidojumam. Tāpēc labprāt Gaisa spēku tehniķus laistu pie ASV speciālistiem, lai viņi uztur jauniegūtās iemaņas. Protams, ka mūsu karavīri nevarēs viņu gaisa kuģiem veikt reglamentā noteiktos darbus, taču kā prakse apmācību ietvaros tā būtu ļoti vērtīga,” saka pulkvedis V. Masulis.

Viņš atzīst – jau tagad jūtams, ka Gaisa spēku karavīri ir lepni par gaidāmajiem helikopteriem un no tā izrietošo bāzes infrastruktūras attīstību. Tā, piemēram, šobrīd sagatavota specifikācija jauno helikopteru angāra projektēšanai un plānots, ka pašu angāru varētu uzbūvēt nākamā gada laikā.

Image
Black Hawk
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja –  sagaidāms, ka Latvijas Gaisa spēku pasūtītie četri UH-60M “Black Hawk” helikopteri tiks piegādāti pēc iepriekš apstiprinātā grafika – pirmās divas platformas līdz 2022. gada beigām, bet pārējie divi lidaparāti – līdz 2023. gada nogalei. Kaut primāri helikopteri tiks izmantoti galvenokārt karavīru transportēšanai, atbalsta sniegšanai citām NBS vienībām un civilo uzdevumu izpildei, to komplektācija pieļauj, ka nākotnē tos varētu aprīkot arī bruņojumu uguns atbalsta sniegšanai.

Vēlies uzzināt vairāk par dienestu Gaisa spēkos? Sazinies!

Image
Gaisa spēki

Dalies ar šo ziņu