Militārie inženieri apguvuši pirmo tiltu kravnesības noteikšanas kursu, ko ieviesīs arī NBS apmācībā

NBS
Sargs.lv/NATO
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss
Foto: NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče

Aizvadīts pirmais NATO Militārās inženierijas izcilības centra (MILENG COE) vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss (Latvian Bridge assessment course – LBAC). Tajā Latvijas un Lietuvas bruņoto spēku militārie inženieri apguva zināšanas tiltu izturības noteikšanai, kas būtiski stiprinās vienību mobilitātes, loģistikas, nodrošinājuma plānošanas un taktikas spējas kā miera, tā arī krīzes apstākļos. Turklāt var teikt, ka ar šo kursu Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS) tiks ieviesta jauna spēja. Kā “Sargs.lv” stāsta NBS Kaujas atbalsta un nodrošinājuma centra (KANMC) komandieris majors Intars Bērziņš – uz šī kursa bāzes KANMC izstrādās savu Tiltu novērtēšanas kursu, kur šādas zināšanas un spējas pēc vienota standarta varēs apgūt gan Latvijas, gan sabiedroto valstu bruņoto spēku speciālisti.

NATO MILENG COE pirmais Latvijā organizētais Tiltu novērtēšanas kurss norisinājās no 4. līdz 8. jūlijam. Būtisks atspaids šī kursa īstenošanā bija  NATO spēku integrācijas vienības (NSIV) Latvijā Inženieru operāciju nodaļas priekšniekam majoram Michael Mueller, kurš ieguldīja vērā ņemamu darbu, koordinējot NATO MILENG COE mobilās apmācību grupas ierašanos un apmācības organizēšanu.

Kursu vadīja NATO MILENG COE instruktori no Vācijas, Holandes un ASV, savukārt tajā piedalījās 17 apmācāmie – 15 Latvijas bruņoto spēku, tostarp NBS Mācību vadības pavēlniecības (MVP) KANMC, Zemessardzes militārie inženieri un Militārās policijas karavīri, kā arī divi Lietuvas bruņoto spēku speciālisti.

Image
NATO Militārās inženierijas izcilības centra  vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
"Studentiem jābūt ļoti lepniem, ka ir apguvuši šīs būtiskās tehniskās prasmes, kas nepieciešamas, lai droši pārvietotu spēkus visā Latvijā." NSIV majors Muellers.

Šajā piecu dienu kursā tā dalībnieki apguva zināšanas kā noteikt tiltu stāvokli un kravnesību. KANMC komandieris majors I. Bērziņš norāda – ir svarīgi, ka ir apzināti valstī pieejamie tilti un, galvenokārt, kādā stāvoklī tie ir, kādu svaru tie spējīgi izturēt. Tāpat jāņem vērā – ar laiku tiltu tehniskais stāvoklis un līdz ar to arī kravnesība mazinās, tāpēc to stāvoklis ir jānovērtē atkārtoti un pastāvīgi.

Image
NATO Militārās inženierijas izcilības centra  vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče

Lai spētu noteikt šo tiltu stāvokli, aprēķināt to kravnesību, protams, būtiskas ir zināšanas un metodes, kā to  izdarīt. Tāpat būtiski, lai šīs metodes būtu salāgojamas vai tādas pašas, kā sabiedrotajiem, kuri, sniedzot atbalstu un plānojot operācijas, varētu uzticēties un balstīties uz Latvijas armijas speciālistu sniegto novērtējuma informāciju. Majors skaidro – militārā vidē ir standartizēta sistēma, kas saukta par Militārās slodzes klasifikāciju (Military Load Classification – MLC), ko izmanto NATO vienības nosakot drošu slodzes daudzumu, ko var izturēt virsma vai tas būtu ceļš, vai tilts.  

“Armijā ir sava kārtība un NATO apstiprināts un ieviests veids, kā pārbaudīt šos tiltus. Šo informāciju var izmantot uzdevumu plānošanā, spēku pārvietošanas plānošanai – gan savu, gan papildspēku. Tāpat jāatceras, ka katrai tehnikai ir savs svars un specifika. Šī informācija ir svarīga arī nodrošinājuma un loģistikas uzdevumu plānošanā un veikšanā. Veicot šādus uzdevumus, ir būtiski zināt, kuru tiltu var šķērsot vai, iespējams, to vispār nevar izmantot, vai arī to nepieciešams stiprināt. Vienlaikus šīs zināšanas var izmantot jebkura loģistikas firma, piegādājot lielāka svara vai gabarītu kravas,” norāda KANMC komandieris.

Kaujas atbalsta un nodrošinājuma mācību centra Militāro inženieru mācību daļas priekšniece kapteine Inga Stivriņa, kura bija viena no kursa dalībniecēm, stāsta – kursa norise bija sadalīta teorētiskajā un praktiskajā apmācībā.

“Teorētiskajās nodarbībās, kas notika NBS KANMC telpās, rūpīgi “izgājām cauri” Tiltu izvērtēšanas doktrīnai, kā arī instruktori mūs iepazīstināja ar tiltu veidiem, kā arku, trošu un siju tilti. Tāpat uzsvars bija ne tikai uz Latvijā esošiem, bet dažādās valstīs sastopamiem tiltiem. Šo dienu laikā instruktori arī mācīja par dažādām militārās slodzes klasifikāciju noteikšanas metodēm, kas iedalāmas ātrajās un analītiskajās metodēs. Apguvām beļģu ātro tiltu kravnesības noteikšanas un Vācijas kravnesības metodes, bet pamatā strādājām ar Kanādas korelācijas un ātro lauka noteikšanas metodi,” stāsta kapteine.

Image
NATO Militārās inženierijas izcilības centra  vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče

Savukārt praktiskajā daļā apmācāmie devās dabā uz Latvijā esošiem tiltiem, kur jau pielietoja iepriekš teorētiski apgūtās zināšanas, tostarp veica tiltu mērījumus, kurus pēc tam praktiski ievadīja sistēmā, kā arī veidoja izlūkošanas informācijas ziņojumus.

Tiesa, jāatzīmē, ka šī kursa galvenais mērķis bija apmācīt šos instruktorus tā, lai viņi to pabeidzot, būtu spējīgi apmācīt savu vienību karavīrus atbilstoši viņu iesaistei šī uzdevumu veikšanā. Turklāt lielākā daļa apmācāmo bija Kaujas atbalsta un nodrošinājuma centra Militāro inženieru mācību daļas instruktori, un tas nebūt nebija bezmērķīgi.

“Kurss tika organizēts kā “train to trainer” jeb 3T kurss. Tajā tika apmācīti arī mūsu speciālisti, jo esam iecerējuši, balstoties uz šo kursu, izstrādāt savu kursu, ar savu programmu, protams, pēc vienotā NATO standarta. Tas pamatā būtu latviešu valodā un pielāgots NBS vajadzībām, līdz ar to primāri varēsim sagatavot savus speciālistus, un ne tikai inženierus. Šis kurss var būt lietderīgs arī nodrošinājuma speciālistiem, plānojot un izpildot atbalsta operācijas un pārapgādes. Tikmēr KANMC speciālisti, pateicoties šim MILENG COE vadītajam kursam, būs spējīgi sagatavot un vadīt mūsu sagatavoto kursu, kā arī nostiprināt un papildināt savas zināšanas un iemaņas, sadarbojoties ar NATO kaujas grupas Latvijā inženieriem, plānveidīgi vērtējot objektus. Jāpiebilst, ka mūsu kursā varēs mācīties arī sabiedroto valstu karavīri, jo būsim spējīgi to pasniegt arī angliski, un mēs ļoti cerīgi skatāmies uz šāda veida sadarbības iespējām. Šim kursam ir ļoti liels potenciāls, un tas kopumā dos būtisku artavu NBS attīstībai,” uzsver majors I. Bērziņš.

Kapteine I. Stivriņa piebilst – agrāk šis kurss tika realizēts kā vienas līdz divu dienu seminārs, tomēr, lai uzturētu kapacitāti, turpmāk tas norisināsies tikai kursa formātā. Tāpat tiks turpinātas sarunas ar NATO MILENG COE instruktoriem, kuri uz nākošo kursu ieradīsies ar nedaudz pilnveidotu kursa programmu, bet jau nākamajā reiz jau tikai kā novērotāji KANMC sagatavotajam un vadītajam kursam.

Image
NATO Militārās inženierijas izcilības centra  vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče

Iecerēts, ka šis kurss norisināsies reizi gadā ar ilgtermiņa mērķi – Latvijā uzturēt militāro inženieru apmācību, lai viņi palielinātu savas spējas un arī atbalstu NATO operācijām.

“Zināšanas, kas tiek apgūtas šajā kursā, ir ļoti būtisks. Tikmēr ar šo Tiltu kravnesības kursu savā ziņā tiek ieviesta un stiprināta gandrīz jauna spēja NBS, kas savukārt attīstīs un stiprinās citas spējas kā vienību mobilitāti, taktiku, loģistiku, apgādi. Tāpat kravnesība tiek noteikta kā tiltiem, tā arī transportlīdzekļiem, līdz ar to, zinot kā to izdarīt, iespējams plānot vienību kustību. Ja miera apstākļos ir zināma tiltu, kas atrodas uz galvenajiem ceļiem, kravnesība, tad krīzes stundā varētu tikt izmantoti mazākas nozīmes ceļi, kuru tiltu nav apzināti. Līdz ar to ar šiem kursiem pamazām tiks apzināti tilti viscaur Latvijā. Šo kalkulācijas spēju var veikt jebkuras brigādes inženieru vienība konkrētās brigādes atbildības teritorijā, veidot datu bāzi, kas pēc tam ir izmantojama jebkādos apstākļos, arī krīzes,” uzsver kapteine I. Stivriņa.

Šis bija pirmais MILENG COE vadītais kurss Latvijā, kurā militārie inženieri apguva prasmes, kas nepieciešamas, lai noteiktu tiltu izturību, kā arī citus būtiskus militārās inženierijas uzdevumus, piemēram, maršrutu izlūkošanu un kaujas inženiertehnisko atbalstu. Kursā speciālisti arī pilnveidoja spējas, kas atbalsta mobilitātes un pretmobilitātes militārās inženierijas operācijas.

Image
NATO Militārās inženierijas izcilības centra  vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče
NATO Militārās inženierijas izcilības centra vadītais Latvijas Tiltu novērtēšanas kurss/Foto: seržante Zanda Puče

“Kaujas atbalsta un nodrošinājuma mācību centrs ar šo kursu būtībā ir uzsācis daudzsološu sadarbību ar NATO MILENG COE militāro inženieru apmācību jomā. Nākošajā gadā plānojam, ka NATO MILENG COE instruktori ieradīsies ar pilnveidotu apmācību programmu, kas būs nedaudz ilgāka, jo ietvers papildus praktiskos uzdevumus, praktisku metožu pielietošanu, padziļinātu analīzi. Savukārt tas noslēgsies ar izglītojamo sagatavotām nodarbībām, kuras tie pasniegs saviem kursa “cīņu biedriem”. Savukārt instruktori vērtēs sniegumu, jo šis ir 3T  kurss, kur izglītojamiem ne tika ir jāapgūst apmācību viela, bet jāspēj to strukturēt, likt lietā savas zināšanas apmācību metodikā un pasniegt. Tāpat plānosim un koordinēsim citas sadarbību iespējas apmācības jautājumos, lai ieviestu jaunas vai stiprinātu un pilnveidotu esošās spējas un iemaņas militāro inženieru atbalsta jomās, ceļot NBS kaujas spējas, kā arī spēju sadarboties ar citām NATO vienībām,” norāda majors I. Bērziņš.

Dalies ar šo ziņu