
Mūsdienu militāro spēju attīstībā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta tehnoloģijām, kas ļauj efektīvāk un drošāk apmācīt personālu. Īpaši tas attiecas uz militārās medicīnas jomu, kur ātra un precīza rīcība bieži nozīmē dzīvības glābšanu. “Sargs.lv” šodien publisko aizsardzības pētnieka Zinta Siļa pētījumu par virtuālās (VR) un paplašinātās (XR) realitātes tehnoloģiju izmantošanu militārajā medicīnā. Pētījums analizē šo tehnoloģiju priekšrocības, izaicinājumus un praktisko pielietojumu, tostarp Latvijas uzņēmuma “Exonicus” un ASV bāzētā “SimX” pieredzi. Abi uzņēmumi izstrādā simulācijas rīkus, kas ļauj karavīriem trenēties reālistiskos kaujas apstākļos, nemainot klasiskās apmācības principus, bet gan tos papildinot ar efektīvākiem, drošākiem un ilgtermiņā ekonomiskākiem risinājumiem
Jebkuras militārās struktūras pamatā ir zināšanu un spēju pastāvīga uzturēšana, gatavojoties iespējamajam brīdim, kuros tās ir nepieciešams pielietot. Šī iemesla dēļ, nav pārsteigums, ka liela daļa aizsardzības tēriņu tiek veltīti tieši militārām mācībām – ASV, kā valsts ar lielāko aizsardzības budžetu pasaulē, 2025. gadā šim mērķim plānoja veltīt 147,5 miljardus dolāru, jeb 17% no kopējā budžeta apjoma.[1] Vienlaicīgi, kā to pierādījis karš Ukrainā, atbilstoši ekipēts un apmācīts medicīniskais personāls ir vitāli svarīgs vienību kaujas spēju saglabāšanai, zināšanu pārnesei un zaudējumu samazināšanai.[2] Ņemot vērā ar militārā medicīnas personāla apmācību un spēju uzturēšanu saistītās izmaksas, aizvien aktuālāki kļūst dažādi tehnoloģiskie risinājumi, kas atļauj samazināt mācību izmaksas, vienlaicīgi nodrošinot adekvātu prasmju iegūšanu – jo īpaši virtuālās un paplašinātās realitātes simulatori.
Modernās virtuālās realitātes (VR) tehnoloģijas sākotnēji tika radītas videospēlēm – ļaujot spēlētājam orientēties un mijiedarboties ar virtuāli ģenerētu vidi. Klasiski piemēri ir pirmās personas lidmašīnu vai automašīnu simulācijas. Savukārt paplašinātās realitātes (XR) gadījumā, datora ģenerēta vide “pārklājas” ar reālo, atļaujot lietotājam ietekmēt digitālus objektus reālā telpā.[3] Visbiežāk gan VR, gan XR tiek lietoti caur brillēm, jeb head-mounted display (HMD). Pēdējās desmitgades laikā konkrētās tehnoloģijas ir atradušas plašu pielietojumu aviācijas,[4] inženierzinātņu,[5] kā arī medicīnas nozarē.[6]
VR un XR medicīnā
Medicīnas kontekstā VR un XR tehnoloģijas iespējams pielietot dažādiem mērķiem – diagnozes noteikšanai, pacientu monitorēšanai, rehabilitācijai, kā arī kā palīgrīku operāciju veikšanā.[7] Tomēr visplašāk abas tehnoloģijas tiek izmantotas tieši mācību nolūkos – tās ļauj veikt manipulācijas ar virtuāliem ķermeņiem, orgāniem un locekļiem, tādējādi neapdraudot reālus pacientus, ietaupot izmaksas uz vienreiz lietojamu inventāru, kā arī sniedzot plašas iespējas mācību scenārija pielāgošanai.
Dažādo VR un XR rīku klāsts medicīnas apguvei un treniņiem ir tiešām plašs – tie gan atļauj treniņu nolūkos veikt operācijas uz ķermeņiem (OssoVR), gan pirms operācijām virtuāli iepazīties ar pacientu ķermeņiem un uz tiem izmēģināt operācijas procedūras (ImmersiveTouch, kā arī Dž. Vašingtona Universitātes slimnīcas izstrādātās simulācijas[8]). VR un XR simulāciju izmantošana medicīnas personāla apmācīšanai un prasmju uzturēšanai nes nozīmīgus rezultātus - kā norāda Hārvardas Biznesa apskata veiktais pētījums, OssoVR rīka izmantošana ķirurgu apmācībai uzlaboja apmācāmo prasmes pat par 230%, salīdzinot ar tiem, kuri tās apguva ar tradicionālām mācību metodēm.[9]
VR un XR militārās medicīnas apguvē
Militāro, tajā skaitā militārās medicīnas, prasmju apguve pieprasa izteikti specifisku vidi, materiāltehniskos līdzekļus un scenārijus. “Train as you fight”, kas parasti tiek uzskatīts par militāro apmācību “zelta likumu” sevī ietver reālam karam pietuvinātu apstākļu simulāciju. “Militārās medicīnas jomā visbiežākais risinājums ir dažādu mulāžu un speciāli sagatavotu cietēju izmantošana, tos novietojot taktiski bīstamā vidē – zem ienaidnieka uguns vai tās bīstamības zonā. Līdz šim lielākajās civilmilitārās medicīnas mācībās Latvijā "PANACEJA 2023" Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs kopumā izgatavoja ap 200 silikona brūces, 37 mulāžas, kā arī mācību dienā nogrimēja ap 120 cietušos.[10]
Šādā veidā organizētā medicīnisko prasmju apgūšana un uzturēšana pieprasa ievērojamus resursus, ne tikai simulētas vides radīšanai, bet arī medicīnas inventāra izlietošanas dēļ. Tieši šī iemesla dēļ, VR un XR tehnoloģijas ir īpaši noderīgas – tās ļauj ievērojami ietaupīt līdzekļus, vienlaicīgi sasniedzot principā identisku rezultātu. Kā norāda pētījumi Lielbritānijā, militārās mācības ar VR apmācāmajiem radīja līdzīgus kognitīvos izaicinājums, kā mācības, kur tika lietota īsta munīcija.[11]
Tajā pašā laikā, atšķirībā no civilās medicīnas, VR un XR tehnoloģiju piemērošana militāriem risinājumiem vēl joprojām ir agrīnā attīstības stadijā. Ņemot vērā tehnoloģijas specifiku un ierobežoto izmantotāju klāstu, gan Eiropā, gan ASV militāro medicīnas simulāciju VR un XR vidē sniedzēju skaits ir ierobežots – Eiropas gadījumā šādus risinājumus izstrādā Latvijas uzņēmums Exonicus, savukārt ASV darbojas arī SimX.
"Exonicus" izstrādātās MilExTS simulācijas ir paredzētas tieši militārās medīcinas apmācībām – līdz šim tās sekmīgi ir izmantojuši vairāku NATO valstu bruņotie spēki.[12] Stimulators paredzēts tieši TCCC (Tactical Combat Casuality Care – standarta NATO taktiskās medicīnas kurss) algoritma apgūšanai. "Exonicus" produkts atļauj pielāgot treniņa vidi un ievainojumu veidus, kā arī pēc treniņa beigām piedāvā apskatīt pieļautās kļūdas. Svarīgs "Exonicus" aspekts ir iespēja treniņus vienā vidē veikt vairākiem lietotājiem vienlaicīgi, tādejādi uzlabojot vienību sadarbošanās prasmes ekstrēmās situācijās, kā arī apkopjot lielu cietušo skaitu.[13] Savu tehnoloģiju izstrādē "Exonicus" aktīvi ir iesaistījuši arī starptautiskos partnerus ar no Vācijas, Igaunijas, Austrijas, Francijas un citām Eiropas valstīm, citā starpā divas reizes saņemot atbalstu no Eiropas Aizsardzības fonda.
Līdzīgu produktu, kura izstrādāšanai atbalstu snieguši ASV gaisa spēki, piedāvā arī uzņēmums "SimX". Uzņēmuma izstrādāta VALOR simulācija, papildus jau minētajiem aspektiem, piedāvā arī personāla treniņus arī simulētā vidē, kurā izmantoti masu iznīcināšanas ieroči,[14] kā arī citu algoritmu (SUC, PCC) izspēlēšanai. Tāpat kā "Exonicus", arī "SimX" piedāvā veikt scenāriju izspēli, savienojot kopā vairāku lietotāju ierīces.
Ar skatu nākotnē
Atbilstoši sagatavots personāls ir jebkuras krīzes novēršanas pamatelements. Militārās medicīnas zināšanas ir viena no šīs gatavības sastāvdaļām un ir fundamentāli nepieciešamas jebkurai kaujas spējīgai vienībai. Tajā pašā laikā, militārās medicīnas zināšanu apgūšana un uzturēšana ir dārgs un sarežģīts process. Šī iemesla dēļ, VR un XR tehnoloģiskie risinājumi piedāvā zināmu vidusceļu – vienlaicīgi atļaujot apgūt nepieciešamos algoritmus un ietaupot resursus. Gan "Exonicus", gan "SimX" izstrādātie risinājumi piedāvā iespējas drošības un aizsardzības struktūrām izveidot savām prasībām piemērotus scenārijus, tādējādi radot iespēju sagatavot personālu specifiskām un sarežģītām situācijām.
Protams, tehnoloģijas attīstība noteikti ir tikai pašos pirmsākumos – piemēram, vēl joprojām neviena no tām nespēj simulēt tausti, tādējādi vairāk trenējot tieši paša algoritma secību un/vai sadarbību. Jāmin arī fakts, ka VR tehnoloģijas ievērojami ierobežo lietotāja rīcības brīvību, neatļaujot tik plūstošas, smalkas un detalizētas kustības, kādas iespējamas īstajā dzīvē. Jebkurā gadījumā, VR un XR tehnoloģijas tuvākajā nākotnē pavisam noteikti veidos neatraujamu militāro zināšanu apguves sastāvdaļu – gan dažādu kaujas, gan arī taktiskās medicīnas scenāriju izspēlē un prasmju apguvē.
[1] U.S. Department of Defence. 04.04.2024. Defense Budget Overview. https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/FY2025/F…. 15.
[2] Epstein, A. et al. 2023. Putting Medical Boots on the Ground: Lessons from the War in Ukraine and Applications for Future Conflict with Near-Peer Adversaries. Journal of the American College of Surgeons, 237(2). https://doi.org/10.1097/XCS.0000000000000707. 367.
[3] Hamad, A. & Jia, B. 2022. How Virtual Reality Technology Has Changed Our Lives: An Overview of the Current and Potential Applications and Limitations. International journal of environmental research and public health, 19(18), 11278. https://doi.org/10.3390/ijerph191811278. 1.
[4] Johanna, P. 2022. The Potential of Virtual Reality for Aerospace Applications. 10.1109/AERO53065.2022.9843324. 4.
[5] Yunmeng, H. 2023. Virtual Reality in Engineering Education. SHS Web of Conferences. 10.1051/shsconf/202315702001. 157.
[6] Samadbeik, M. et al. 2018. The Applications of Virtual Reality Technology in Medical Groups Teaching. Journal of advances in medical education & professionalism, 6(3). https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6039818/. 126.
[7] Daineko, Y. et al. 2024. “Towards Metahospital: Augmented and Virtual Reality in Medicine.” (EUSPN/ICTH 2023) 231. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.12.220. 375.
[8] The George Washington University. 2024. Advanced Medical Visualization. https://www.gwhospital.com/conditions-services/surgery/precision-virtua…
[9] Blumstein, G. 16.10.2019. Research: How Virtual Reality Can Help Train Surgeons. Harvard Business Review. https://hbr.org/2019/10/research-how-virtual-reality-can-help-train-sur….
[10] Rīgas Stradiņa universitāte. 15.06.2023. MITC piedalās civilmilitārās medicīnas mācībās “Panaceja 2023”. https://www.rsu.lv/aktualitates/mitc-piedalas-civilmilitaras-medicinas-…
[11] Harris D.J. et al. 2023. Exploring the role of virtual reality in military decision training. Front. Virtual Real. 4:1165030. doi: 10.3389/frvir.2023.1165030. 8-9.
[12] Sargs.lv. 21.11.2020. “Exonicus” veiksmes stāsts: līgumi ar ASV Aizsardzības departamentu un plāni sadarboties ar NATO. https://www.sargs.lv/lv/uznemejdarbiba-un-inovacijas/2020-11-21/exonicu…
[13] Exonicus. 2025. Training Solution. https://exonicus.com/training-solution/product-overview/
[14] SimX. 2025. The VALOR Core curriculum. https://www.simxvr.com/virtual-reality-medical-simulation-training-for-…