Lietuva stiprinās Suvalku koridoru, modernizējot ceļus un izvietojot pretmobilitātes šķēršļus

Ārvalstīs
Politico/Sargs.lv
Lietuva - Polijas robežas
Foto: REUTERS/Scanpix

Lietuva plāno būtiski uzlabot transporta savienojumus un stiprināt aizsardzību Suvalku koridorā — stratēģiski svarīgā posmā starp Lietuvu un Poliju, ko uzskata par vienu no iespējamiem Krievijas uzbrukuma mērķiem pret NATO un Eiropas Savienību. Plānots modernizēt otru galveno ceļu caur šo teritoriju un uzstādīt pretmobilitātes šķēršļus uz robežas ar Kēnigsbergu un Baltkrieviju, vēsta “Politico”.

Lietuvas valdība sadarbībā ar Poliju plāno modernizēt un nostiprināt otru nozīmīgāko transporta maršrutu caur Suvalku koridoru — teritoriju, kas savieno Baltijas valstis ar pārējo NATO teritoriju un tiek uzskatīta par vienu no visneaizsargātākajiem alianses punktiem.

"Šie ceļi mums ir kritiski svarīgi gan no drošības, gan aizsardzības viedokļa. Tie vienmēr ir bijuši iekļauti mūsu civilmilitārajā plānošanā kā galvenās sabiedroto atbalsta līnijas krīzes situācijā," telefonsarunā ar “Politico” norāda Lietuvas aizsardzības ministra vietnieks Tomass Godļausks.

Pašlaik Suvalku koridoru šķērso divi galvenie ceļi - viens maršruts no Kauņas uz Varšavu, kas ietilpst militārajā koridorā Via Baltica jeb E67, un parastais ceļš starp Viļņu un Polijas pilsētu Augustovu.

Tagad Lietuva plāno modernizēt Viļņas–Augustovas ceļu, pielāgojot to gan civilajām, gan militārajām vajadzībām, paplašinot militārās infrastruktūras tīklu ārpus Via Baltica maršruta.

Ātrāka karavīru un tehnikas pārvietošana

Līdz šim galvenās militārās mobilitātes ass Baltijā ir bijušas Via Baltica un topošā ātrgaitas dzelzceļa līnija “Rail Baltica”. Šo transporta koridoru uzlabošana ļaus ātrāk pārvietot preces, karavīrus un, ja nepieciešams, veikt civiliedzīvotāju evakuāciju.

"Tas būs vēl viens papildu risinājums, lai nodrošinātu labāku loģistiku krīzes situācijā," uzsver Godļausks.

Šie darbi ir daļa no plašākas Eiropas Savienības iniciatīvas ieguldīt divējāda pielietojuma infrastruktūrā — tādā, kas noder gan ikdienas vajadzībām, gan militārajām operācijām. Līdzīgas iniciatīvas īsteno arī Spānija, Beļģija un Slovākija. Pēc ES Aizsardzības komisāra Andriusa Kubiliusa teiktā, nākamajos gados būs nepieciešami vismaz 70 miljardi eiro, lai modernizētu Eiropas transporta koridorus.

Pretmobilitātes šķēršļi un elektroniskā aizsardzība

Suvalku koridora attīstības projektā paredzēts ne tikai uzlabot ceļus, bet arī ieviest papildu drošības pasākumus, tostarp uzstādīt pretmobilitātes šķēršļus — ceļu bloķēšanas sistēmas, kontrolpunktus un barjeras — pie robežas ar Kēnigsbergu un Baltkrieviju.

"Pašlaik tiek apspriesta iespēja izvietot dažādus pretmobilitātes elementus pie robežas," skaidro Godļausks. Viņš uzsvēra, ka Krievija šādas aktivitātes rūpīgi vēros, jo tās skar īpaši sensitīvu informāciju par sabiedroto spēku pārvietošanās iespējām.

Tāpat Lietuva plāno risināt problēmas, kas saistītas ar Krievijas īstenoto GPS signālu traucēšanu, kas jau šobrīd ietekmē civilās aviācijas un navigācijas sistēmas.

Projekta īstenošana līdz 2028. gadam

Plānots atjaunot ceļu 113 kilometru garumā un rekonstruēt astoņus tiltus. Lietuvas satiksmes ministra vietnieks Roderiks Žiobaks sacīja, ka darbus plānots pabeigt līdz 2028. gadam, taču Godļausks atzina, ka starptautiskos projektos nereti rodas kavēšanās.

"Mēs ceram, ka ģeopolitiskā situācija, mūsu intereses un Polijas spēja darboties ātri ļaus šo termiņu sasniegt," viņš norāda.

Lietuva cer piesaistīt Eiropas Savienības finansējumu un gatavojas kopā ar Poliju, Igauniju un Latviju lobēt šāda veida projektus prioritāti nākamajā ES daudzgadu budžetā.

Lai gan projekts ir saskaņots ar ES un NATO militārās mobilitātes mērķiem, to īsteno Lietuvas un Polijas satiksmes un aizsardzības ministrijas kā divpusēju iniciatīvu.

"Mēs finansēsim ceļa posmu līdz Lietuvas robežai un ceram, ka Polija modernizēs savu Augustovas ceļa posmu atbilstoši militārās mobilitātes prasībām," uzsver Godļausks.

Dalies ar šo ziņu