ASV globālās klātbūtnes simbols – C-17 “Globemaster III”gaisā pavadījis 4 miljonus stundu

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/DefenceBlog
Image
C-17
Foto: Scanpix/AFP

ASV ražotā smagā transportlidmašīna C-17 “Globemaster III” ir bijis simbols ASV Bruņoto spēku stratēģiskajai militārajai klātbūtnei visā pasaulē. Šogad aprit ceturtdaļgadsimts, kopš pirmā C-17 pacēlās gaisā – kopš tā laika C-17 tipa lidmašīnas gaisā kopā pavadījušas vairāk nekā četrus miljonus stundu.

C-17 “Globemaster III” oficiāli tika iekļauta ASV Gaisa spēku arsenālā 1995. gadā. 53 metrus garā lidmašīna ASV Bruņotajiem spēkiem nodrošina iespēju strauji izvērst savas vienības un visa veida kravas visos pasaules reģionos. Lidmašīna kalpo arī Austrālijas, Kanādas, Indijas, Kuveitas, Kataras, Apvienoto Arābu Emirātu un Lielbritānijas Gaisa spēku sastāvā.

C-17 ir daudzpusīga lidmašīna, ko izmanto arī taktiskās izpletņlēkšanas un desanta operācijām, turklāt ASV Gaisa spēki attīsta aizvien jaunas lidmašīnas izmantošanas iespējas. 2020. gada jūnijā ASV Gaisa spēki informēja par Vienreizlietojamā no kravas nodalījuma palaižamā gaisa kuģa ar palielinātu rādiusu (Cargo Launch Expendable Air Vehicle with Extended Range - CLEAVER) projektu. Sistēma sastāv no spārnotajām raķetēm, kas no transportlidmašīnas kravas nodalījuma izmetamas līdzīgā veidā, kā no tā parasti tiek izmestas kravas paletes, tādējādi ievērojami palielinot raķešu darbības radiusu. C-17 ir spējīga nest 10 šādas paletes.

Pagājušā gada nogalē ASV Nacionālā Gvarde vienu no C-17 lidmašīnām pielāgoja mobila vakcinācijas centra vajadzībām, ievērojami palielinot iespējas veikt vakcinēšanas darbus gan ASV, gan ārpus tās.
Image
C-17
Foto: Senior Airman John Linzmeier/US Air Force
Foto: Senior Airman John Linzmeier/US Air Force

Sava dienesta laikā C-17 ir uzstādījusi 33 pasaules rekordus, tai skaitā rekordus par labāko celtspējas un maksimālā pacelšanās augstuma attiecību. īpašs rekords, kas apliecina lidmašīnas sniegto stratēģisko mobilitāti, ir rekords par nepieciešamo distanci, lai paceltos ar 20 tonnu smagu kravu uz borta. Šajā gadījumā lidmašīna izmantoja reaktīvos paātrinātājus, kas ļāva pacelšanās distanci samazināt 5 reizes līdz 427 metriem. Jāņem vērā, ka pēc pacelšanās tikpat garā lidlaukā C-17 izdevās arī nolaisties.

1995. gadā C-17 saņēma prestižo Koljēra prēmiju (Collier Trophy), ko pasniedz gada iespaidīgākajam sasniegumam aeronautikā. 1999. gada februārī toreizējais ASV Prezidents Bils Klintons lidmašīnas izstrādātājam “Boeing” pasniedza ASV nozīmīgāko balvu par sasniegumiem biznesā.

Dalies ar šo ziņu