Leģendārā “Berlīnes konfekšu bumbvedēja” pilotam – 100

Otrais pasaules karš
Sargs.lv/realcleardefense.com
vēsture
Foto: Foto: REUTERS/Scanpix

Atvaļinātais ASV Gaisa spēku pulkvedis Geils Helvorsens iekļuva vēsturē, Berlīnes gaisa tilta laikā pa lidmašīnas logu izmetot dažas paciņas ar košļājamo gumiju un šokolādi. Šomēnes pulkvedim, kura rīcība PSRS bloķētās Rietumberlīnes iedzīvotājiem deva cerības uz gaišāku nākotni, aprit 100 gadu.

G. Helvorsens piedzima Soltleiksitijā 1920. gada 10. oktobrī. Pēc vidusskolas beigām 1941. gadā viņš ieguva pilota licenci. 1942. gadā, plosoties Otrajam pasaules karam, jaunais pilots brīvprātīgi pieteicās ASV Gaisa spēkos, Dienvidatlantijā vadot transportlidmašīnas.

Pēc Otrā pasaules kara beigām saasinājās attiecības starp PSRS un Rietumvalstīm. Viens no strīdus āboliem bija Vācijas jautājums. Rietumi vēlējās drīzāk ļaut Vācijai ekonomiski atkopties, savukārt PSRS – saglabāt Vāciju vāju. 1948. gadā, Rietumvācijā ieviešot Vācu Marku, PSRS paziņoja par Rietumberlīnes blokādi. Staļins cerēja, ka šādā situācijā Rietumu sabiedrotie sašķelsies uz pakļausies PSRS prasībām.

Rietumberlīnē, kas bija palikusi par vienīgo demokrātisko saliņu Padomju okupētajā Austrumvācijā, naktī no 23. uz 24. jūniju nodzisa gaisma – elektrostacija, kas ražoja elektrību visai Berlīnei, atradās Austrumu sektorā. Aptuveni 2.2 miljoni berlīniešu un 8000 Sabiedroto karavīru ar ģimenēm uz gandrīz gadu nonāca izolācijā.

Sabiedrotie, nevēlēdamies pakļauties PSRS spiedienam, jau nākamajā dienā uzsāka Rietumberlīnes apgādi no gaisa – operāciju “Vittles”. Viens no pilotiem, kas brīvprātīgi pieteicās Berlīnes apgādei, bija arī G. Helvorsens, kas uz Tempelhofas lidlauku ar transportlidmašīnām C-47 un C-54 veda tonnām pārtikas, ogļu un citu izdzīvošanai nepieciešamo preču.

Image
vēsture
Foto: Foto: atvaļinātais ASV Gaisa spēku pulkvedis Gails Halvorsens/AFP/Scanpix
Foto: atvaļinātais ASV Gaisa spēku pulkvedis Gails Halvorsens/AFP/Scanpix
No 1948. gada jūlija līdz 1949. gada septembrim katras 13 minūtes lidlaukā nolaidās transportlidmašīna. Neraugoties uz Staļina cerībām, Rietumu sabiedrotie nežēloja līdzekļus Rietumberlīnes apgādei.

Brīvajā laikā G. Helvorsens pastaigājās pa Berlīni, ar amatierkameru filmējot sagrauto pilsētu. Vienā no pastaigām viņš pie dzeloņdrāšu žoga, kas apjoza lidlauku, satika pulciņu vācu bērnu, kas noraudzījās lidmašīnās. Daži runāja lauzītā angļu valodā, un G. Helvorsens bērniem iedeva kabatā esošās “Wrigleys” košļājamās gumijas plāksnītes. Bērni tās godīgi sadalīja, izdalot pat iepakojuma gabaliņus. Tas pilotu tik ļoti aizkustināja, ka viņš apsolīja bērniem atvest vēl ar noteikumu, ka viņi godīgi dalīsies savā starpā.

Uz jautājumu, kā bērni pazīs G. Helvorsena lidmašīnu, pilots atbildēja, ka pirms nolaišanās viņš sašūpos spārnus. Nākamajā dienā no viņa lidmašīnas pirmo reizi izkrita paciņas ar saldumiem. Tās uz zemes nonāca ar izpletnīšiem, kuri bija gatavoti no kabatas lakatiņiem.

Akcija ātri vien kļuva populāra starp transportlidmašīnu pilotiem un bērniem – aizvien vairāk lidmašīnas, pirms nolaišanās netālu esošajiem bērniem pa logiem sāka mest ār izkaisīja mazajos izpletnīšos iesietus saldumus. Gaisa tilta laikā šādi Berlīnes bērni saņēma 23 tonnas šokolādes un citu saldumu. Bērni pilotiem sūtīja pateicības vēstules. Savukārt šī viena pilota uzsāktā akcija kļuva par simbolu visam Berlīnes gaisa tiltam

Pulkvedis G. Helvorsens savās atmiņās raksta: “Atskatoties uz operāciju “Little Vittles”, ir skaidrs, ka tās rašanās iemesls bija viena cilvēcīga izpausme – klusā bērnu pateicība pie dzeloņdrāšu žoga Berlīnē.”

Vēlākajos gados pulkvedis G.Helvorsens ieguva aviācijas inženiera maģistra grādu un strādāja pie dažādām ASV Kosmosa programmām, tai skaitā “Titan III” raķetēm. 1970. gadā viņu uzaicināja ieņemt Tempelhofas lidostas komandiera amatu. Šī gada 11. maijā Temepelhofas lidlaukā, kas mūsdienās ir padarīts par milzīgu parku un atpūtas zonu, tika atklāts beisbola laukums, ko berlīnieši svinīgi nokristīja par Geila Helvorsena vārdā.

Dalies ar šo ziņu