ASV Gaisa spēki izstrādā spārnotās raķetes, kuras var palaist no kravas lidmašīnām

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/Stars and Stripes
raķetes
Foto: Foto: U.S. AIR FORCE

ASV gaisa spēki izstrādā jauna tipa spārnotās raķetes, kuras būs iespējams vienlaicīgi lielā skaitā palaist no militāro transportlidmašīnu kravas nodalījumiem.

ASV Gaisa spēku izpētes laboratorija sadarbībā ar ASV Gaisa spēku speciālo operāciju pavēlniecību janvārī ir Dagvejas izmēģinājumu poligonā Jūtas štatā. izmēģinājusi spārnoto raķešu simulācijas, kas palaižamas no Lockheed MC-130J speciālo uzdevumu transportlidmašīnām.

Pulkvedis Garijs Hēze (Gary Haase), ASV Gaisa spēku izpētes laboratorijas Munīcijas direkcijas direktors ziņoja, ka jūlijā ir paredzēti jaunās sistēmas planēšanas testi un ka šī gada decembrī ir paredzami pirmie testi, izmantojot raķešdzinējus, planēšanas iekārtas, dažāda tipa kaujas galviņas un vadības metodes.

Jaunās sistēmas nosaukums ir Vienreizlietojamais no kravas nodalījuma palaižamais gaisa kuģis ar palielinātu rādiusu (Cargo Launch Expendable Air Vehicle with Extended Range - CLEAVER). Sistēma sastāv no spārnotajām raķetēm, kas no transportlidmašīnas kravas nodalījuma izmetamas līdzīgā veidā, kā no tā parasti tiek izmestas kravas paletes.  Pēc ASV Gaisa spēku izpētes laboratorijas sniegtajām ziņām izpētes mērķis ir veikt izpēti par šādas platformas iespējām turpmākiem projektiem, nevis izstrādāt sistēmu, kura būtu izvēršama kaujas laukā. Pulkvedis G.Hēze norādīja, ka “projektu nav paredzēts turpināt ieroču sistēmas izstrādes programmā apbruņojumā pieņemamas sistēmas izstrādei. Tā vietā mēs varam dalīties ar iegūtajiem rezultātiem ar militārās industrijas partneriem vai arī iesaistīt tos ieroču sistēmas izstrādes programmā.”

Paredzams, ka uz vienas kravas paletes būs iespējams novietot 8 vai 9 raķetes. Kad kravas palete tiks izmesta, raķete no tās atdalīsies, izvērsīsies kaujas lidojumam uz lidos uz noteikto mērķi. G. Hēze atzīmēja, ka spārnoto raķešu palaišana no kravas nodalījuma neprasa intensīvu gaisa kuģu apkalpes sagatavošanu. Izpētē plānots izmantot tādu pašu no kravas nodalījuma izmetamas kravas paletes veidu, kāds jau tiek izmantots ASV Gaisa spēkos. Šādā gadījumā raķešu palaišana “ar neko neatšķirtos no parastas kravas izmešanas no transportlidmašīnas kravas nodalījuma.”

CLEAVER projekta vadītājs Džerijs Provenza (Jerry Provenza) norādīja, ka ASV Gaisa spēku standarta vidējās klases transportlidmašīna C-130J Super Hercules spēj nest 3 šādas kravas paletes, savukārt smagās klases transportlidmašīna C-17 Globemaster II spēs nest pat līdz 10 šādām sistēmām. Spārnoto raķešu palaišana gaisā ļauj izvairīties no pacelšanās fāzes, līdz ar to iespējams palielināt raķetes efektīvo darbības rādiusu un ļauj tās lietot reģionos, kur nav iespējamas uz zemes vai jūrā bāzētas palaišanas sistēmas.

Lai arī transportlidmašīnas jau iepriekš ir izmantotas bumbu nomešanai (2017. gada aprīlī MC-130 transportlidmašīna uz talibu pozīcijām nometa 11 tonnas smago MOAB bumbu), CLEAVER programma ir pirmais mēģinājums no vienas transportlidmašīnas lielā skaitā palaist vairākas sistēmas. G. Hēze atzīmēja, ka pašlaik gan vēl nav skaidrs, cik daudz šāda ieroču sistēma varētu izmaksāt, taču viens no mērķiem ir izstrādāt to iespējami lētu.

Dalies ar šo ziņu