Jūras spēki svin atjaunošanas 28. gadadienu

NBS
Sargs.lv
Jūras spēki
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Šodien Jūras spēki svin savas atjaunošanas 28.gadadienu. Lai gan citiem gadiem tā atzīmēta ar plašu kultūras pasākumu programmu un dažādiem pasākumiem, šogad ieviestie Covid-19 infekcijas mazināšanas pasākumi gadadienu liek svinēt krietni savādāk – klusāk, katra sirdī pieminot Jūras spēku atjaunotājus un godinot viņu veikumu.

Aizsākumi mūsdienu Jūras spēkie meklējami 1991. gadā līdz ar atjaunotās Latvijas valsts pirmajiem mēnešiem. Tapa gan valsts aizsardzības spēki, gan ritēja darbs pie nacionālo robežapsardzības spēku izveides, kā arī formējās pirmo zemessargu bataljoni. Jau toreiz bija skaidrs, ka jāgādā arī gandrīz 500 kilometrus garā jūras robeža. Tiesa tajos gados Latvijas valstij nebija  nedz savu kuģu, nedz rīcībspējīgas cilvēku komandas, kas spētu pildīt kara flotes un krasta apsardzības funkcijas.

jūras spēki

Foto: 1992. gada februārī dibināts Jūras spēku divizions, JS diviziona komandieris komandkapteinis Ilmārs Lešinskis/ I. Zvirgzdiņa personiskais arhīvs

Latvijas kara flotes atjaunošanas sākums meklējams 1991. gada 1. oktobrī, kad Liepājas Jūras Koledžā tika izveidots Jūras spēku mācību centrs, kur mācības uzsāka pirmie Latvijas jūras robežsargi. Faktiski tā bija pirmā Jūras spēku apakšvienība.
1992. gadā 10. februārī Liepājā tika izveidota pirmā nacionālā karaflotes kaujas vienība- Jūras spēku divizions, kura sastāvā iekļāva Mācību centru. Pirmais diviziona komandieris bija jūras kapteinis Ilmārs Lešinskis, kurš to vadīja līdz pat 1998. gada aprīlim. Ar 1992. gada 16. martu Liepājas diviziona sastāvā tika iekļauti trīs bijušie LPSR zivju resursu uzraudzības kuģi, kurus jūrnieki pašu spēkiem piemēroja krasta apsardzības vajadzībām.

Jūras spēki

Foto: 1992. gada 11. aprīlī pacelts karogs uz pirmā karakuģa „SAMS"/I. Zvirgzdiņa personiskais arhīvs

Nodrošinājuma pavēlniecības, Transporta remonta nodrošinājuma centra, 3. reģionālā transporta remonta centra priekšnieks komandleitnats Andris Skribis Latvijas Jūras spēkos dienēja kopš to izveides. Viņu iesauca dienestā un nosūtīja uz Liepāju, kur viņš jaunizveidotā Jūras spēku Mācību centrā uzsāka pirmo Latvijas jūras robežsargu apmācību.

Jūras spēki

Foto: Jūras spēku arhīvs

Komandleitnats Andris Skribis atzīst – Jūras spēku atjaunošanas pirmsākumos izšķirošais bija pašu Jūras spēkos dienošo aizrautība un degsme, kas ļāva sekmīgi attīstīt šo spēku veiu.

“Viss, kas pašreiz ir Jūras spēki – kuģi, zināšanas, uzkrātā pieredze, attiecības un vērtība starptautisko kolēģu acīs, pašapziņa, attieksme pret jūras karavīra dienestu - ir rezultāts milzīgajai aizrautībai, ar kādu šie “pirmie” veidoja Jūras spēkus. Toreiz mums pat nebija kuģu, ar kuriem iet jūrā un sargāt Latvijas ūdeņus. Toties valdīja entuziasms, nemitīgi dzima idejas par to, kā labāk veidot jūras spēkus. Tolaik karavīri nebaidījās no riska un liela darba. Viņus vienoja ideja un kopīgs mērķis,”
Skribis
Nodrošinājuma pavēlniecības, Transporta remonta nodrošinājuma centra, 3. reģionālā transporta remonta centra priekšnieks
komandleitnats Andris Skribis

Vissvarīgākais notikums Jūras spēkos kopš Latvijas Republikas neatkarības atgūšanas bija vēsturiskā Jūras spēku karoga pacelšana uz pirmā atjaunotās flotes kuģa “Sams” 1992. gadā 11. aprīlī. Pēcāk  šī diena tika uzskatītā par Latvijas Jūras spēku atdzimšanas gadadienu. 

Atvaļinātais bocmanis Ivars Zvirgzdiņš Jūras spēkiem, kurus toreiz vēl dēvēja par Jūras robežsardzes spēkiem, pievienojās 1992. gada sākumā, bet šā gada janvārī, pēc gandrīz 28 gadu dienesta atvaļinājās.

“Man bija tas gods 1992. gada martā ar tā laika premjerministra Ivara Godmaņa pavēli par kontrabandas vadāšanu uz ārzemēm Zivju inspekcijai konfiscēt trīs kuģus – Ventspilī, Liepājā un Rīgā. Bija tāds patruļkuģis “P-101 SAMS”, un es kā viens no pirmajiem tiku iecelts tā apkalpē, strādāju par motoristu. Tas bija izaicinājumu pilns laiks bija, jo faktiski mēs visi bijām ar izteiktu pēcpadomju domāšanu – lielākā daļa dienestā esošo vīru iepriekš bija strādājuši vai nu padomju tirdzniecības, vai zvejas flotē. Viņi atnāca uz Latvijas armiju ar augstu patriotismu, bet vienlaikus līdzi nesot tās negācijas, kuras palika kā padomju mantojums. Tolaik daudziem bija problēmas ar alkoholu. Žēl, ka vērtīgi, zinoši speciālisti vienkārši nodzērās un bija spiesti pamest dienestu. Taču visiem šiem cilvēkiem bija ļoti liela vēlme kaut ko radīt, jo Jūras spēkus sākām veidot no nulles. Mums toreiz nebija nekā! Dzīvojām Liepājas Jūras koledžas kopmītnēs. Arī kuģu mums tolaik vēl nebija.”
Bocmanis
Jūras spēki
bocmanis Ivars Zvirgzdiņš

1992.gadā tika izveidots Jūras spēku divizions Liepājā, kā arī Latvijas republikas Aizsardzības spēku štāba Jūras spēku pārvaldē, kas kopš 1994.gada 1.jūnija kļuva par Jūras spēku štābu. 1992.gada februārī Kurzemes piekrastē tika izveidotais 7. Ventspils robežsardzes bataljons, kuru vēlāk  iekļāva Jūras spēku sastāvā. 1993. gada beigās to pārformēja par Krasta apsardzes bataljonu. Kopš reorganizācijas 1999.gada 1. jūlijā, šī vienība tika pārveidota par Radiotehnisko bataljonu, bet 2004. gadā tas kļuva par Jūras novērošanas un sakaru dienestu, kas nodrošina Jūras novērošanas sistēmu un Jūras spēku komandvadības sistēmu funkcionēšanu. Savukārt 1993.gadā tika izveidots Jūras spēku Centrālais rajons Rīgā un Jūras spēku sastāvā pārgāja Krasta apsardzes bataljons Ventspilī.

Jūras spēki

Foto: "Ribnadzor" tipa kuģis "Spulga" Jūras spēku arhīvs

1995.gada 11.aprīlī Jūras spēki savā jubilejā kā dāvinājumu saņēma brīnumainā kārtā saglabājušos Latvijas Kara flotes karogu ar vēsturisko devīzi „Mūs vieno Latvijas svētais vārds”. Brīvvalsts laikā 1938.gadā to kara jūrniekiem pasniedza a/s
“Vairogs”, a/s “Tosmare” un a/s “Liepājas Drāšu” fabrikas pārstāvji. Zīda karogs bija darināts Liepājā pēc inženiera Jāņa Zariņa zīmējumiem. 1940.gadā karogs pazuda un līdz 1995.gadam to uzskatīja par bojāgājušu.

Viens no nozīmīgākajiem pasākumiem Baltijas valstu sadarbībā ir apvienotās Igaunijas-Latvijas- Lietuvas kuģu vienības “BALTRON” izveide 1998. gadā, par kuras pirmo komandieri tika nozīmēts Dienvidu rajona komandieris jūras kapteinis Ilmārs Lešinskis.

Jūras spēki

Foto: Jūras spēku arhīvs

Projekta mērķis bija nodrošināt Baltijas jūras spēku mīnu meklēšanas kuģu pastāvīgu gatavību piedalīties nacionālu uzdevumu veikšanā un NATO pretmīnu vienības realizētajās operācijās.  Līdztekus “BALTRON” veicina savstarpējo savietojamību un sadarbību starp Baltijas valstu Jūras spēkiem.          

Tika izveidota arī Baltijas valstu Jūras spēku mācību bāze, kurā ietilpst vairākas struktūrvienības, no kurām lielākā daļa (Pretmīnu skola, Pretmīnu aprīkojuma remonta centrs, Ūdenslīdēju mācību centrs un Ieroču aprīkojuma darbnīca) atrodas Latvijā, bet viena no struktūrvienībām - Lietuvā.

“Atjaunojot Jūras spēkus valdīja liels patriotisms, kas vēl arvien ir saglabājies Jūras spēku karavīros. Par to man ir patiess gandarījums. Jūras spēki ir izveidojušies par profesionālu spēku veidu, kas spēj pildīt dotos uzdevumu gan nacionālajā, gan starptautiskajā līmenī. Mēs spējam dot savu artavu un ieguldīt spēkus kolektīvās aizsardzības pasākumos kā Latvijā, tā NATO, kā arī uzņemamies komandvadību starptautiskajā līmenī. Partneriem esam pierādījuši savu profesionalitāti un spēju būt līdzvērtīgiem. Uzskatu, ka pa šiem gadiem esam uzstādījuši visai augstu latiņu, kuru mums ir jānotur.”
Zelčs
Jūras spēku komandieris
jūras kapteinis Kaspars Zelčs

Šobrīd Jūras spēki sastāv no Jūras spēku štāba un apakšvienībām - Mīnu kuģu eskadras, Patruļkuģu eskadras, Krasta apsardzes dienesta, Jūras novērošanas un sakaru dienesta un Baltijas valstu pretmīnu aprīkojuma darbnīcas.

Jūras spēki nodrošina valsts teritoriālās jūras un iekšējo ūdeņu  aizsardzību, veic krasta apsardzi, kontrolē valsts teritoriālo jūru un iekšējos ūdeņus, kā arī ekskluzīvo ekonomisko zonu, nodrošina vienību kaujas un mobilizācijas gatavību, koordinē un veic cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā, likvidē jūrā notikušo avāriju sekas un piesārņojumu ar naftas produktiem, kā arī piedalās ekoloģiskajā uzraudzībā. Svarīgs Jūras spēku uzdevums aizvien ir jūrā esošo sprādzienbīstamu priekšmetu meklēšana  un tos iznīcināšana. Jūras spēki Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina arī valsts robežsardzi, kā arī sagatavo vienības un personālsastāvu dalībai starptautiskajās operācijās.

Jūras spēku komandieri
Pirmais atjaunoto Jūras spēku komandieris viceadmirālis Gaidis Andrejs Zeibots ( 1993.gada-1999.gada septembrim)
No 1999. gada septembra līdz 2005. gada janvārim Jūras spēku komandieris jūras kapteinis Ilmārs Lešinskis.
No 2005.gada janvārim līdz 2009.gada septembrim Jūras spēku komandieris jūras kapteinis Aleksandrs Pavlovičs.
No 2010.gada aprīlim līdz 2013.gada novembrim Jūras spēku komandieris jūras kapteinis Rimants Štrimaitis.
No 2014.gada jūlijam līdz 2015.gada augustam Jūras spēku flotiles komandieris jūras kapteinis Juris Roze.
No 2016.gada 01.aprīļa līdz 2019.gada 02.novembrim Jūras spēku komandieris flotiles admirālis Ingus Vizulis.
No 2019.gada 02.novembra Jūras spēku komandieris ir jūras kapteinis Kaspars Zelčs.

Dalies ar šo ziņu