Aktuāli

ASV aviācijas bāzes kuģi – no maziem desantkuģiem līdz peldošiem kodolreaktoriem

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv
Image
Nimitz
Foto: via REUTERS/Scanpix

Aviācijas bāzes kuģis ir iespaidīgākais ierocis mūsdienu ūdeņos. Milzīgie kuģi, uz kuriem pietiek vietas desmitiem lidmašīnu vai helikopteru, ir svarīgs pierādījums lielvaru spējai projicēt savu ietekmi arī aiz to jūras robežām. “Sargs.lv” ieskatās mūsdienu pasaules aviācijas bāzes kuģu flotē, kas valda visos pasaules okeānos.

Pirmo aviācijas bāzes kuģi pasaulē apbruņojumā ieviesa Lielbritānija – 1914. gada decembrī ūdenī tika nolaists hidroplānu bāzes kuģis “Ark Royal”. Aviācijas bāzes kuģu vēsture mūsdienu izpratnē – kuģis, kura klāju tā lidmašīnas izmanto gan, lai paceltos, gan – lai nolaistos - ilgst nedaudz vairāk nekā gadsimtu – pirmo reizi lidmašīna uz kustīga kuģa nolaidās 1917. gada augustā, kad britu iznīcinātājs “Sopwith Pup” uz pirmā mūsdienu standartiem atbilstošā britu aviācijas bāzes kuģa “HMS Furious”

Pašlaik pasaules okeānus vago 43 aktīvā dienestā esoši aviācijas bāzes kuģi ASV, Lielbritānijas, Ķīnas, Francijas, Indijas un Krievijas kara flotes sastāvā. Tiem jāpieskaita arī Itālijas, ASV, Japānas, Francijas, Austrālijas, Ēģiptes, Dienvidkorejas, Taizemes un Brazīlijas arsenālā esošie helikopteru desantkuģi, no kuriem daļa ir spējīgi nest ar vertikālās pacelšanās vai īsa ieskrējiena/nolaišanās sistēmām aprīkotās lidmašīnas.

Lielākais aviācijas bāzes kuģu arsenāls pašlaik ir ASV Kara flotes rīcībā, kas vairākas reizes pārsniedz tās sekotāju – Lielbritānijas un Ķīnas arsenālus. 11 ASV Kara flotes rīcībā esošie kuģi uzskatāmi par “superkuģiem” (supercarriers) – šie ar kodoldzinēju aprīkotie kuģi katrs ir spējīgi nest vismaz 80 kaujas lidmašīnu lielu aviogrupu. Desmit no tiem ir “Nimitz” klases kuģi, kuru tonnāža – 101600 tonnu – vairāk nekā par trim ceturtdaļām pārsniedz tuvāko sekotāju – Lielbritānijas “Queen Elizabeth” klases kuģus. Neraugoties uz lielumu, kas sasniedz desmit Eifeļa torņa svaru, kuģi ir spējīgi sasniegt 30 mezglu ātrumu un to kodoldzinēju darbības rādiusu ierobežo ne tik daudz degvielas daudzums, cik uz kuģa esošie pārtikas un munīcijas krājumi.

Standartā katra “Nimitz” klases kuģa aviogrupa sastāv no 48 F/A-18 iznīcinātājiem dažādās versijās, 4 vai 5 E/A-18G “Growler” elektroniskās karadarbības lidmašīnām, 4 E-2D “Hawkeye” agrās brīdināšanas un vadības lidmašīnām, kā arī 6 “Seahawk” helikopteriem un 2 C-2 “Greyhound” transportlidmašīnām.

Bez “Nimitz” ASV Kara flote plāno pakāpeniski iekļaut bruņojumā jaunos “Ford” klases superkuģus, no kuriem viens “USS Gerald R. Ford” jau ir stājies ierindā, savukārt “USS John F. Kennedy”, “USS Enterprise” un “USS Doris Miller” tiek būvēti. Tiesa, 2020. gada martā ASV kara flotes sekretāra vietas izpildītājs Tomass Modlijs norādīja -pastāv iespēja, ka, ņemot vērā aizvien pieaugošos tālas darbības pretkuģu ieroču draudus, ASV vairāk par jau pasūtītajiem superkuģiem nebūvēs un apsvērs cita veida kuģu būvi.

Viena no iespējām varētu būt mazāka izmēra kuģi, kurus ASV arsenālā jau pārstāv 9 “Wasp” un “America” klases desantkuģi, kuriem drīzumā pievienosies vēl viens – “USS Tripoli”. Aptuveni 40 000 tonnu smagie kuģi ir paredzēti ASV Jūras kājnieku korpusa operāciju atbalstīšanai, taču tie ir spējīgi nest gan MV-22 “Osprey” konvertoplānus, gan smagos helikopterus, gan tos ir iespējams pielāgot līdz pat 20 F-35B vertikālās pacelšanās iznīcinātāju lielu aviogrupu.

Dalies ar šo ziņu