19. novembrī notika incidents, kurā Krievijas izlūkošanas kuģis ar lāzeriem traucējis Lielbritānijas Karalisko gaisa spēku pilotiem uzraudzīttā darbības. “Yantar” dziļūdens izlūkošanas kuģis, kas saistīts ar Krievijas Federācijas Aizsardzības ministrijas dziļūdens izpētes pārvaldi (GUGI), pēdējās nedēļās atradies uz ziemeļiem no Skotijas un divas reizes pārkāpis Lielbritānijas teritoriālos ūdeņus.
Lielbritānijas aizsardzības ministrs Džons Hīlijs apstiprināja, ka Karalisko Gaisa spēku (RAF) novērošanas lidmašīnas “Poseidon P-8” un Karaliskās flotes fregate sekojušas kuģim “ik uz soļa”, un tieši šajā laikā piloti ziņojuši, ka pret viņiem vērsti lāzeri. Šo rīcību Hīlijs raksturoja kā ārkārtīgi bīstamu. Viņš uzsvēra, ka jebkāda iejaukšanās britu militāro lidaparātu darbībā rada nopietnus draudus, tāpēc valdība šo incidentu uztver ar vislielāko nopietnību.
“Yantar” darbība jau ilgstoši raisījusi bažas Rietumu valdībās. Tiek uzskatīts, ka kuģis veic zemūdens infrastruktūras izpēti, tostarp apkārt Lielbritānijai esošo enerģētikas un sakaru kabeļu tīklu novērošanu, un tam ir spējas veikt sabotāžu bruņota konflikta gadījumā. Hīlijs brīdināja, ka kuģa pašreizējā aktivitāte iekļaujas plašākā Krievijas hibrīdkara modelī NATO teritorijā un operācijās, kuru mērķis ir atgādināt Eiropai par atbalsta Ukrainai iespējamajām sekām.
Lai gan kuģis ir šķērsojis Apvienotās Karalistes ekskluzīvo ekonomisko zonu, tas ir turējies tieši ārpus valsts teritoriālajiem ūdeņiem 12 jūras jūdžu robežās. Pašreizējā kuģa atrašanās vieta nav zināma, jo tas nav pārraidījis savu pozīciju kopš novembra sākuma. Zināms tikai tas, ka pēdējie “Yantar” dziļūdens izlūkošanas kuģi no Ziemeļjūras bija pavadījuši Nīderlandes Jūras spēki.
Krievija kategoriski noliedz Lielbritānijas paustās apsūdzības par incidentu. Tās vēstniecība Londonā raksturoja britu paziņojumus kā militaristisku histēriju, apgalvojot, ka “Yantar” esot civilas nozīmes kuģis, un Maskavai neesot nekādas intereses vērsties pret Lielbritānijas zemūdens sakaru infrastruktūru. Turklāt vēstniecība apsūdzēja Apvienoto Karalisti Eiropas drošības tālākā degradācijā ar provokatīvu retoriku.
Neraugoties uz šiem noliegumiem, analītiķi norāda, ka lāzeru izmantošana iezīmē satraucošu eskalāciju. Pat zemas intensitātes lāzeri var traucēt pilotiem droši vadīt lidaparātus, tādēļ incidents tiek vērtēts gan kā provokatīvs, gan bīstams.
Dž. Hīlijs pēc incidenta ir pastiprinājis Karaliskās flotes rīcības noteikumus, ļaujot daudz ciešāk uzraudzīt kuģa kustību, un brīdinājis, ka Lielbritānijai ir gatavas militāras iespējas gadījumam, ja “Yantar” mainītu savu kursu. Viņš uzsvēra, ka Maskavas rīcība neatturēs Apvienoto Karalisti no atbalsta Ukrainai un pastiprinātas modrības visā NATO teritorijā.