Lielvārdes militārais lidlauks ļaus NATO palielināt manevra iespējas Baltijas reģionā

NBS
Sargs.lv
Lielvārdes militārais lidlauks
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

NATO sabiedroto gaisa kuģiem turpmāk Baltijas valstīs būs pieejams vēl viens pilnvērtīgs militārais lidlauks, ar spējām uzņemt sabiedroto valstu gaisa kuģus jebkuros diennakts un klimatiskajos laikapstākļos. 24. septembrī pēc teju desmit gadu ilga darba, izveidojot gan atbilstošu infrastruktūru, gan sagatavojot personālu, Latvijas Gaisa spēku lidlauks “Lielvārde” saņēma instrumentālo lidojumu sertifikātu. Kā uzsver Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis, šis notikums ir svarīgs ne tikai Latvijas, bet arī NATO kopējai drošībai, jo tagad sabiedrotie daudz plašāk varēs izmantot lidlauka sniegtās iespējas, būtiski paplašinot savas operacionālās manevra iespējas.

Pulkvedis O. Masulis skaidro – šobrīd lidlauks ir sertificēts atbilstoši instrumentālo lidojumu noteikumiem (Instrumental Flight Rules – IFR). Tas pēc būtības nozīmē, ka līdz ar šī sertifikāta iegūšanu, lidlauks spēj uzņemt un apkalpot lidaparātus jebkuros diennakts vai metreoloģiskajos apstākļos.

Image
Aizsardzības ministrs Artis Pabriks kopā ar Gaisa spēku komandieri Viesturu Masuli rokās tur Instrumentālo lidojumu sertifikātu, kas piešķirts Lielvārdes Gaisa spēku bāzei/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Aizsardzības ministrs Artis Pabriks kopā ar Gaisa spēku komandieri Viesturu Masuli rokās tur Instrumentālo lidojumu sertifikātu, kas piešķirts Lielvārdes Gaisa spēku bāzei/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

 

“To ir svarīgi zināt mūsu sabiedrotajiem. Viņiem tas dod lielākas manevra iespējas, plānojot savas gaisa operācijas mūsu reģiona tuvumā. Savukārt Latvija un militārais lidlauks “Lielvārde” šādi parādās uz lielās NATO kartes kā uzticams un līdzvērtīgs spēlētājs,” saka pulkvedis V. Masulis.

Prieku par jaunajām lidlauka iespējām pauž arī Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš, norādot, ka šīs spējas daudz labāk ļaus pacelt un nosēdināt Latvijas un sabiedroto gaisa kuģus .

Image
Foto: NBS komandieris Leonīds Kalniņš/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: NBS komandieris Leonīds Kalniņš/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
“Ja lidojums jāveic miglā, naktī vai lietū. Pilotam ir grūti nosēdināt lidmašīnu. Tagad mēs no šiem apstākļiem nebūsim atkarīgi, cilvēka vietā daudz paveiks dažādas automātiskās sistēmas, palielinot drošību pilotu tiešo uzdevumu veikšanai,” saka ģenerālleitnants L. Kalniņš.

Tikmēr Latvijas Gaisa spēku komandieris atzīst – jaunais instrumentālo lidojumu sertifikāts dod ieguvumus arī NATO kontekstā.

Pirmkārt, Lielvārdi kā rezerves lidostu varēs izmantot Baltijas valstu gaisa telpā patrulējošie iznīcinātāji. Tādējādi gadījumos, ja nebūs iespējams nosēsties pastāvīgā izvietojuma vietās - Šauļos Lietuvā, vai Amari lidlaukā Igaunijā, lidmašīnas varēs piezemēties Lielvārdē. Viņš piebilst - interesi iepazīties lidlauku un tā sniegtajām iespējām izteikuši Dānijas Gaisa spēku iznīcinātāju F-16 piloti, kuri drīzumā plāno ierasties Lielvārdē.

Image
ASV Gaisa spēku iznīcinātājs F-15 pārlido Lielvārdes Gaisa spēku bāzi/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: ASV Gaisa spēku iznīcinātājs F-15 pārlido Lielvārdes Gaisa spēku bāzi/vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Otrkārt, Lielvārdes militāro lidlauku personāla, tehnikas un ekipējuma pārvadāšanai varēs izmantot NATO paplašinātās klātbūtnes kaujas grupās (eFP) ietilpstošo valstu gaisa spēki. Līdz šim tehnikas un personāla ievešanai tika izmantota starptautiskā lidosta “Rīga” vai kaimiņvalstu militārie lidlauki. Tagad to būs iespējams paveikt Lielvārdē.

Image
Gaisa spēku karavīris pie helikoptera Mi-17 / vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Gaisa spēku karavīris pie helikoptera Mi-17 / vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
“Mūsu iespējas ļauj apkalpot NATO sabiedroto lidmašīnas līdz pat D klasei, kas atbilst C-17 kravas lidmašīnām. Uzņemošās valsts kontekstā tas ir ieguvums ne tikai Latvijai, bet visai aliansei un dažāda veida operāciju īstenošanā,” sacīja pulkvedis O. Masulis

Visbeidzot, pilnībā sertificētajam militārajam lidlaukam Lielvārde” būs iespējas apkalpot arī bezpilota lidaparātus, kuriem nepieciešams kā skrejceļš, tā arī tikai militārajās lidostās pieejamie aeronavigācijas un virszemes pakalpojumi.

Aizsardzības ministrs Artis Pabriks cer, ka drīzumā šādi lidaparāti būs arī Nacionālo Bruņoto spēku Gaisa spēku rīcībā.

“Es ceru, ka bez ASV un mūsu pašu “Black Hawk” helikopteriem mēs šeit Lielvārdē drīzumā varēsim attīstīt arī paši savas kaujas dronu sistēmas,” viņš saka.

Tikmēr pulkvedis Masulis stāsta – interese par instrumentālajiem lidojumiem sertificētā lidlauka izmantošanu jau ir arī sabiedrotajiem. Jau drīzumā Lielvārdē plānots uzņemt ASV Speciālo operāciju karavīrus un to lidaparātus. Vēlmi sākt pārvadājumus uz un no Lielvārdes paudusi arī Latvijā izvietoto Kanādas bruņoto spēku pārstāvji. Tomēr lielākie izaicinājumi gaidāmi nākamgad.

“Nākamgad Eiropā būs ASV bruņoto spēku mācības “Defender”. Tajās piedalīsimies arī mēs, uzņemot visu tipu gaisa kuģus, sākot ar iznīcinātājiem, līdz pat transporta un gaisa kaujas atbalsta lidaparātiem.

Atbalstu ar dažādām konsultācijām un praktiskiem padomiem infrastruktūras sakārtošanā instrumentālo lidojumu  sertifikāta iegūšanā līdzdarbojās arī Mičiganas Nacionālā gvarde. Tās komandieris ģenerālmajors Pols Rodžers (Paul Rogers) gan atzīst – lielāko darba daļu paveica Latvijas Gaisa spēku kolēģi.

Image
Foto: ASV Mičiganas Nacionālās gvardes komandieris ģenerālmajors Pols Rodžers/ vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: Foto: vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: ASV Mičiganas Nacionālās gvardes komandieris ģenerālmajors Pols Rodžers/ vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
“Mūsu karavīri šajā projektā iesaistījās kā padomdevēji, atbalstot NBS Gaisa spēkus u palīdzot sagatavot šī projekta tvērienu un aprēķinus. Es gan drīzāk teiktu, ka šī projekta veiksmes pamatā ir Latvijas karavīru darbs. Tieši Latvijas karavīri paši saviem spēkiem attīstīja šo projektu, pēc būtības uzbūvējot Lielvārdes gaisa spēku bāzi,” sacīja ģenerālmajors P. Rodžers.

Viņš atzina, ka šāda līmeņa projekta attīstība apliecina Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku brieduma un profesionālisma augsto pakāpi.

Dalies ar šo ziņu