Turcija ir izvietojusi modernu AWACS radaru novērošanas lidmašīnu Lietuvā, kas liecina par NATO pastiprinātu aizsardzību Baltijas reģionā pēc Krievijas gaisa telpas pārkāpumiem. Par to ziņo “Bloomberg”, atsaucoties uz anonīmiem Turcijas amatpersonām, kuras ir informētas par situāciju.
Pirmdien Turcija nosūtījusi uz Lietuvu vienu gaisa novērošanas un kontroles lidmašīnu (AWACS), kas spēj konstatēt zemu lidojošus dronus un citus objektus, kurus nevar identificēt zemes radari, norādīja avoti. Misija ilgs līdz ceturtdienai, 25. septembrim.
AWACS ir vienīgie NATO īpašumā esošie gaisakuģi. NATO neizmanto kopējo finansējumu, lai iegādātos militāro spēju platformas, proti, kuģus un tankus, jo tā ir katras dalībvalsts individuāla izvēle un atbildība.
20. gs. 60. gadu sākumā ASV tika pieņemts lēmums par pretinieka pārvietošanās agrīnās brīdināšanas kontroles realizāciju. Saskaņā ar minēto koncepciju pirmā AWACS tipa lidmašīna tika uzbūvēta uz kravas lidmašīnas «Boeing 707-320» bāzes, un pirmais lidojums notika 1972. gada 5. februārī. 1978. gadā NATO valstu aizsardzības ministri vienojās par «Boeing E-3A Sentry» sistēmas iepirkumu AWACS vajadzībām.
Kā darbojas AWACS?
«AWACS ir radara «transportkuģis». Tas saistīts ar kontroles un ziņojumu centriem un, izmantojot datu pārraides tīklu, nodod gaisa telpas attēlu uz zemes izvietotajām stacijām. Tās šos datus savāc un apkopo, iekļaujot radara iegūtos datus gaisa telpā esošo objektu kopējās ainas apzināšanā. Gaisa telpas attēlu nodrošina arī citi lidaparāti, un AWACS esam tikai viens ķēdes posms šajā mehānismā. Tas aptver visu NATO teritoriju.
Par AWACS
«E-3A Sentry» uzbūvēta uz «Boeing 707» bāzes. Lidmašīnas astes galā atrodas radars (tā diametrs 9 m), kas apgādā apkalpi ar datiem, ko analizē datori un citas elektroniskās iekārtas lidmašīnā.
Parasti lidmašīnas lido astoņas stundas aptuveni 10 km augstumā, nosedzot vairāk nekā 400 km novērojamās platības.
Maksimālais ātrums - 853 km/h. Degvielas ietilpība - 89 610 litri. Spēja lidot bez papildu uzpildes - 11 h. Šī modeļa lidmašīnām iespējama uzpilde gaisā, ko veic ar gaisa tankkuģa KC-135 palīdzību.
Ekipāža - 2 piloti, 1 lidojuma inženieris, 1 navigators, 12 apkalpes locekļi, no kuriem vairāki atrodas taktiskajā operāciju centrā. Modernizētajā AWACS versijā pilotu kabīnē paredzētas 3 vietas, jo tehnoloģiskās inovācijas aizstāj navigatoru.
AWACS nodrošina plaša spektra uzdevumu izpildi, piemēram, gaisa kontroli, pretterorisma akciju atbalstu, evakuācijas, agrās brīdināšanas un krīzes reaģēšanas operācijas.