Beļģija uzrauga NATO gaisa telpu jau 60 gadus

NATO
Sargs.lv/NATO.int
Nato gaisa patrulēšana
Foto: Beļģijas iznīcinātāji "F-16". Foto: Serge Nemry

Viena no NATO dibinātājvalstīm – Beļģija – rūpējas par sabiedroto valstu gaisa telpas drošību jau 60 gadus, kopš 1961. gada aktīvi piedaloties NATO valstu gaisa telpas patrulēšanas operācijās. Turklāt Beļģijas iznīcinātāji “F-16”, ko tā savā gaisa flotē ieviesusi no 1983. gada, bija vieni no pirmajiem, kuri sāka patrulēt arī Baltijas valstu gaisa telpā, kopš Latvija, Lietuva un Igaunija pievienojās NATO 2004. gadā.

Kopīgā NATO gaisa telpas patrulēšanas sistēma ļauj aliansei atklāt, izsekot un identificēt visa veida objektus, kuri tuvojas NATO gaisa telpai tā, lai jebkurš gaisa telpas apdraudējums tiktu ātri atklāts un tā novēršanai tiktu izmantoti vispiemērotākie līdzekļi.

Kopš 1961. gada Beļģijas Gaisa spēki lidoja ar  “CF-100 Canuck”, savukārt tās 1964. gadā nomainīja “F-104G Starfighter”, sākot 24/7 režīmā pildīt ātrās reaģēšanas pienākumus NATO integrētajā gaisa spēku sistēmā. 1983. gadā gaisa floti papildināja jau daudz modernāki iznīcinātāji – “F-16”, nomainot iepriekšējos.

Līdz ar Igaunijas, Latvijas un Lietuvas pievienošanos NATO 2004. gadā, alianse paplašināja gaisa patrulēšanas sistēmu arī šajā reģionu. Kopš tā laika sabiedroto valstis rotācijas kārtībā izvieto savas iznīcinātājlidmašīnas Emari bāzē Igaunijā un Šauļu bāzē Lietuvā, lai aizsargātu debesis arī šajā reģionā. Tās nekavējoties tiek paceltas gaisā ikreiz, kad Baltijas gaisa telpai tuvojas kāds neidentificēts lidaparāts, visbiežāk no Krievijas. Gaisa patrulēšanas sistēmas veiksmīgas darbības galvenā sastāvdaļa ir visu valstu pastāvīgs atbalsts.

Image
Nato gaisa patrulēšana
Foto: Beļģijas Gaisa spēku iznīcinātājs "F-16" pirmo reizi ierodas Šauļu bāzē Lietuvā, 2004. gada 29. marts. Foto: Lietuvas Gaisa spēki
Beļģijas Gaisa spēku iznīcinātājs "F-16" pirmo reizi ierodas Šauļu bāzē Lietuvā 2004. gada 29. martā. Foto: Lietuvas Gaisa spēki

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka šogad aprit 60 gadi, kopš NATO valstīs aizsākta kopīgā gaisa telpas uzraudzības sistēma, kuras ietvaros sabiedrotie solidāri rūpējas par visas Eiropas gaisa telpas drošību. Šīs sistēmas ietvaros tiek veikta ne tikai pati patrulēšana, bet arī izveidota vienota gaisa telpas novērošanas un aizsardzības sistēma.

Beļģija jau sākotnēji ir aktīvi piedalījusies Baltijas valstu gaisa telpas patrulēšanas operācijā. “Tikai dažas stundas pēc Vašingtonas līguma stāšanās spēkā un Baltijas valstu iestāšanās NATO 2004. gadā, Beļģijas “F-16” bija pirmie NATO lidaparāti, kas ieradās Šauļu gaisa bāzē Lietuvā, aizsargājot Baltijas debesis,” paziņojis Beļģijas gaisa spēku komponenta komandieris ģenerālmajors Tierijs Dupons (Thierry Dupont).

Viņš piebilda – visu šo gadu garumā Beļģijas gaisa spēki izrādījušies uzticami partneri ciešā sadarbībā ar citu  sabiedroto gaisa spēkiem, lai 24 stundas diennaktī uzraudzītu un nodrošinātu Baltijas gaisa telpas drošību. 2021. gada rudenī Beļģija jau 12. reizi uzņemsies šos gaisa telpas patrulēšanas pienākumus, atbalstot Lietuvas, Latvijas un Igaunijas sabiedrotos. Beļģijas iznīcinātāji, kā iepriekš, atradīsies Šauļos, Lietuvā.

Image
Nato gaisa patrulēšana
Foto: Beļģijas Gaisa spēku lidmašīnas "F-104G Starfighter". Foto: Beļģijas Gaisa spēki
Beļģijas Gaisa spēku lidmašīnas "F-104G Starfighter". Foto: Beļģijas Gaisa spēki

Jau ziņots, ka šobrīd Baltijas gaisa patrulēšanas pienākumus pilda iznīcinātāji “Eurofighter” no Vācijas un Itālijas gaisa spēkiem.

Saskaņā ar “Beniluksa” gaisa patrulēšanas vienošanos Beļģijas gaisa spēki 2020. gada 14. maijā pārņēma ātrās reaģēšanas trauksmes (QRA) lidmašīnu nodrošināšanu, lai veiktu pārtveršanas funkciju Beļģijas, Nīderlandes un Luksemburgas gaisa telpā.

Image
Beļģijas gaisa spēki
Foto: 50. gados un 60. gadu sākumā Beļģijas Gaisa spēki izmantoja kanādiešu būvētis lidaparātus "CF-100 Canuck". Foto: NATO
50. gados un 60. gadu sākumā Beļģijas Gaisa spēki izmantoja kanādiešu būvētās lidmašīnas "CF-100 Canuck". Foto: NATO

Dalies ar šo ziņu