Krievijas gaisa spēki virs Ukrainas zaudē savas labākās lidmašīnas

Konfliktu zonas
Sargs.lv/Forbes
Krievu "Su-34" atlūzas Ukrainā
Foto: Krievu "Su-34" atlūzas Ukrainā AP/Scanpix

Ar iznīcinātāju "Sukhoi Su-34" ieviešanu bija paredzēts kvalitatīvi uzlabot Krievijas gaisa spēkus. Krievija ar savu virsskaņas iznīcinātāju solīja uzsākt jaunu augsto tehnoloģiju laikmetu, taču tagad šis laikmets ir apstājies Ukrainā. Novecojušās munīcijas un kara taktikas dēļ, krievu piloti ir spiesti zaudēt savas dzīvības virs Ukrainas.

"Su-34" ir ielidojuši Ukrainā, nesot tās pašas vecās nevadāmās bumbas. Precīzas vadāmās munīcijas trūkums, nemaz nerunājot par Krievijas doktrīnu, kurā lidmašīnas būtībā tiek uzskatītas par lidojošu artilēriju, liek 50 miljonus dolāru vērtajām kara lidmašīnām lidot zemā augstumā cauri visblīvākajai Ukrainas pretgaisa aizsardzībai, lai tām būtu vispār jelkādas izredzes veikt bumbu triecienus ar kaut cik augstu precizitāti.

Rezultātā "Su-34" krīt no debesīm tādos daudzumos, ka daudzi Krievijas gaisa spēku komandieri ir nepatīkami pārsteigti. Jaunākās lidmašīnas piemeklē tāds pats liktenis kā vecākās.

Krievijas gaisa spēki pirmo 32 "Su-34" partiju pasūtīja 2008. gadā. Otrā partija ar 92 lidmašīnām sekoja 2012. gadā. No 2021. gada krievu rīcībā ir aptuveni 122 "Su-34" vairākos pulkos. Pat ņemot vērā zaudējumus, līdz 2030. gadam Krievijas gaisa spēki varētu ekspluatēt gandrīz 200 "Su-34".

Krievu "Su-34" iznīcinātājs
Krievu "Su-34" iznīcinātājs AP/Scanpix

Visu laiku tika plānots, ka "Su-34" aizstās 70. gados ražotos "Su-24", no kuriem ierindā joprojām ir aptuveni 70 lidmašīnas. Nekur tas nebija tik acīmredzams kā Sīrijā. Kremlis nosūtīja "Su-34" uz Sīriju no 2015. gada novembra, neilgi pēc tam, kad Turcijas "F-16" notrieca Krievijas "Su-24", kas, kā ziņots, bija ielidojis Turcijas gaisa telpā.

"Su-34" ir iespaidīgs. Šis modelis ir būvēts, izmantojot "Su-27" korpusu, bet tam ir pievienota divu cilvēku kabīne ar sēdvietām blakus. "Su-34" var uzbrukt mērķiem  gandrīz 1000 kilometru attālumā, nesot 12 tonnu smagu bumbu un raķešu kravu.

22 tonnas smagā lidmašīna ir apbruņota ar 30 milimetru lielgabalu, un tai ir arī daudzrežīmu radars un "Khibiny" elektronisko pretpasākumu komplekss. Teorētiski "Su-34" var izmantot virkni precīzi vadāmu raķešu un bumbu, padarot lidmašīnu par analogu ASV daudzfunkcionālajam iznīcinātājam "Boeing F-15E”.

Krievu iznīcinātājs "Su-34" iekšpusē
Krievu iznīcinātājs "Su-34" iekšpusē Stefan Knippschild/Twitter

 

Taču ir viena būtiska atšķirība - ja amerikāņi katru gadu iegādājas tūkstošiem satelītu, lāzeru un infrasarkano staru vadāmo raķešu un bumbu, bieži trenējas to izmantošanā, kā arī pielieto šī tipa munīciju kaujās, teju pilnībā atsakoties no nevadāmajiem ieročiem, tad krievi jau pirms vairākiem gadiem pārtrauca iegādāties vadāmo munīciju, jo tā ir dārga un pēc 2014. gada Krievijas munīcijas ražotāji to nespēj nodrošināt, jo saskārās ar starptautiskajām sankcijām.

Tāpēc, lai gan "Su-34" var pārvadāt vadāmu munīciju, tas un visi pārējie Krievijas gaisa spēkos esošie taktiskie kara lidaparāti gandrīz nekad to nedara. "Lielākajai daļai no 300 Krievijas gaisa spēku lidmašīnām, kas izvietotas ap Ukrainu, ir tikai nevadāmās bumbas un raķetes, ko izmanto sauszemes uzbrukumiem," nesen veiktajā analīzē Londonas Karaliskajam Apvienoto dienestu institūtam norādīja Džastins Bronks.

Tas ir redzams ne tikai Kremļa izplatītajos videoierakstos, kuros redzami iznīcinātāji-bumbvedēji kaujās Ukrainā, bet arī šī tipa zaudējumu rādītājos. Neatkarīgi analītiķi ir apstiprinājuši četru "Su-34" iznīcināšanu Ukrainā. Tiek ziņots, ka ukraiņi ir sagūstījuši dzīvu vismaz vienu "Sukhoi" pilotu Aleksandru Krasnojarcevu.

 

Ja četri "Su-34" zaudējumi ir redzami fotogrāfijās un video no frontes līnijām, var droši pieņemt, ka ir bijuši vēl papildu zaudējumi, bet tie nav dokumentēti.

Krievijas sāktajā karā ar Ukrainu vēl sliktāki rezultāti ir tikai lidaparātiem “Su-25”, kas ir zemskaņas tuvā gaisa atbalsta triecienlidmašīna. Iemesls zaudējumiem – tā lido vēl zemāk nekā Su-34.

Ukrainas amatpersonas 18. martā apgalvoja, ka tās bruņoto spēku karavīri ar pārnēsājamajām zenītraķetēm "Stinger" veiksmīgi iznīcinājuši vienu "Su-34". Nedēļu vēlāk Kijivas amatpersonas paziņoja par vēl vienu notriektu "Su-34", kuru iznīcinājušas mobilās pretgaisa aizsardzības vienības.

Jebkurā gadījumā ir skaidrs, ka "Su-34" kļūst par upuri tuvā darbības rādiusa raķetēm. Šīs raķetes, tostarp padomju konstrukcijas raķetes "Strela" un amerikāņu raķetes "Stinger", parasti ir ar darbības rādiusu dažu kilometru attālumā.

"Su-34" lieto tās pašas nevadāmās aviobumbas, ko "Su-24" nesa savos ziedu laikos. Un tas nozīmē, ka apkalpēm faktiski ir jāredz zeme, lai panāktu kaut jelkādu precizitāti. Viņiem ir jānokļūst zem mākoņiem. Taču tur jau ir ukraiņu karavīri.

Ne tikai tehnoloģiju ierobežojums ir šķērslis, kas apdraud "Su-34". Pat vismodernākā kara lidmašīna ir doktrīnas vergs – tās izmantošana pakļauta noteikumiem, kurus nosaka armija.

Ukrainā notriekts "Su-34"
Ukrainā notriekts "Su-34" Evert ZandbergenTwitter

Krievijas doktrīna atšķirībā no, piemēram, amerikāņu doktrīnas, neatbrīvo gaisa spēkus no brīvas rīcības. Krievijas doktrīnā lidmašīnas ir sauszemes spēku pagarinājums. Kamēr tas tā būs, tikmēr "Sukhoi" apkalpes turpinās saskarties ar ārkārtējām briesmām virs Ukrainas. "Su-34" ir jauna kara lidmašīna, kuras apkalpes ir pakļautas vecu ieroču izmantošanai un iesprostota vēl vecākā doktrīnas varā.

Dalies ar šo ziņu