Latvijas uzņēmums varētu ražot vieglo militāro tehniku Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām

Uzņēmējdarbība un inovācijas
Sargs.lv
bagiji
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Latvijā ir potenciāls vieglās militārās tehnikas ražošanai, un šos auto dienesta pienākumu pildīšanā varētu izmantot Nacionālo bruņoto spēku karavīri un zemessargi. Tā, tiekoties ar aizsardzības ministru Arti Pabriku un bruņoto spēku vadību, apliecināja uzņēmumu SIA “Vāģi” un SIA “Baltic Motorsport Promotion” pārstāvji. Viņi norāda – padsmit gadu ilgā pieredze autosportā, kā arī sporta automašīnu izstrādē ir labs pamats, lai spētu izgatavot Latvijā pirmo, īpaši mūsu apvidum pielāgoto automašīnu armijas vajadzībām.

Kā norāda SIA “Baltic Motorsport Promotion” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Dzenītis,  ideja par Latvijā būvētu armijas auto ražošanu, kuri būtu īpaši piemēroti mūsu valsts ģeogrāfiskajiem apstākļiem, radusies jau pirms vairākiem gadiem. “Šobrīd beidzot esam nonākuši līdz nepieciešamajai materiāli tehniskajai, kā arī inženieru zināšanu bāzei, lai patstāvīgi spētu saražot prototipus. Tādēļ droši varam apgalvot – pie koncepta izstrādes esam gatavi sākt darbu vistuvākajā laikā,” norāda M. Dzenītis, piebilstot – ja viss veiksies, kā iecerēts, tad no koncepta izstrādes brīža līdz gatavam prototipam varētu paiet viens līdz divi gadi.

Image
bagiji
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Viņš piebilst, ka papildu tehniskie inženieru prāti tiks piesaistīti no Rīgas Tehniskās Universitātes, ar kuru jau ir uzsāktas sarunas par potenciālo sadarbību. Savukārt komponenšu piegādē maksimāli tiktu izmantoti Latvijas metālapstrādes uzņēmumi, lai gatavo izstrādājumu varētu pilntiesīgi saukt par Latvijas produktu.

Image
bagiji
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

M. Dzenītis lēš, ka nākotnē ražošanas procesā varētu tikt iesaistīti vairāki desmiti darbinieku. “Jau šobrīd mūsu īpašumā ir pietiekoši plašas telpas, aprīkojums un kvalificēts darba spēks, lai sāktu ražot automašīnas armijas vajadzībām. Prototipu projektēšanas un izgatavošanas stadijā lielāko laika daļu aizņemtu tieši inženieru darbs un kinemātiskie aprēķini – kā automašīna uzvedas uz ceļa, kādas ir slodzes, jo, būsim godīgi, mūsu platuma grādos daudzi uzskata, ka var sametināt cauruļu rāmi, pieskrūvēt riteņus un braukt. Mūsu plāns ir saražot transportlīdzekli, ar kuru ir ne tikai patīkami braukt, bet kurš ir arī izturīgs, pilnībā funkcionāls un bruņoto spēku vajadzībām pielāgots,” saka M. Dzenītis.

Image
bagiji
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Viņu piedāvātā “VR-1-FOX” koncepta ideja paredz, ka šī vieglā kaujas tehnika ar atvērtā tipa virsbūvi būtu piemērota gan personāla, gan kravas transportēšanai, apvienojot vieglā bagija manevrētspēju ar apvidus auto izturību. Šis transportlīdzeklis būtu kluss, izmanīgs un Latvijas apstākļiem īpaši piemērots, ko nodrošinātu četru riteņu neatkarīgā piekare un attiecīgi izvēlētais piedziņas veids. Plānotā pašmasa varētu būt līdz 1500 kg, savukārt, nestspēja – līdz pat 3000 kg.
Image
bagiji
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Iepazīstoties ar koncepta ideju, aizsardzības ministrs Artis Pabriks uzsver –  aizsardzības nozare vienmēr bijusi ieinteresēta vietējās militārās industrijas attīstībā. Tas ļautu kvalitatīvus produktus pirkt no pašmāju ražotājiem, nevis importēt, līdz ar to gan cena varētu būt pievilcīgāka, gan samazinātos piegādes laiks.

Pirmajā stadijā izstrādātie prototipi varētu būt vairāki, lai karavīri tos ikdienā ilgstoši varētu testēt dažādos apstākļos – gan uz ceļiem un bezceļos, gan pārvarot dažādus šķēršļus – dubļus un grāvjus, gan pārliecināties par transportlīdzekļa ergonomiku – lai ir ērta sēdēšana, iekāpšana un izkāpšana.

SIA “Vāģi” un SIA “Baltic Motorsport Promotion” ir kompānijas ar vairāk nekā 10 gadu pieredzi autosportā, un šajā laikā dažāda mēroga sacensībām sagatavojušas vairāk nekā 30 sporta automašīnu. Uzņēmumu specializācija – automašīnu piekares, kā arī gatavu automašīnu izstrāde un izgatavošana.

Dalies ar šo ziņu