ASV militārās rūpniecības koncerna “Lockheed Martin” grupas uzņēmums “Sikorsky” ASV Armijas Asociācijas (AUSA) starptautiskajā militāro tehnoloģiju izstādē prezentējis smago bezpilota daudzfunkcionālo platformu S70UAS “U-Hawk”, kas ir uz plaši pazīstamās daudzfunkcionālās helikopteru platformas UH-60 “Black Hawk” izstrādāts bezpilota lidaparāta modelis.
Jaunajā lidaparātā nav pilotu kabīnes, kas tādējādi palielina kravas nodalījuma ietilpību par 25%, salīdzinot ar visiem labi zināmā UH-60 “Black Hawk” līdzinieku. Jaunajā lidaparātā “Sikorsky” inženieri nomainījuši kabīnes daļu ar atvāžamajām durvīm, kā arī papildinājuši kravas nodalījumu ar rampu ērtākai kravas iekraušanai.
AUSA izstādē demonstrētais lidaparāts paredzēta artilērijas raķešu “HIMARS” sešu šāviņu kastes vai divu pretkuģu spārnoto raķešu “Naval Strike Missile” pārvadāšanai, mazu transportlīdzekļu vai modulāru konteineru transportēšanai, kā arī dronu spietu nešanai.
Tāpat kā “U-Hawk” priekšgājējam – pilotējamajam helikopterim “Black Hawk” - saglabāta iespēja iekraut kravu pa sānu durvīm, vai nest ārpusē, pieāķējot pie āķa zem lidaparāta.
Paplašinot kravas telpu jaunajā lidaparātā iespējams izvietot arī iekšējās degvielas tvertnes lielākam lidaparāta darbības rādiusam, kas tam ļauj uzturēties gaisā līdz pat 14 stundām bez degvielas uzpildes.
Lidaparāta apkalpe aizstāta ar trešās paaudzes ekonomisku elektroniskās vadības sistēmu, kas balstīta uz “Sikorsky” izstrādāto “MATRIX” autonomo vadības sistēmu. “U-Hawk” tiek vadīts izmantojot planšetdatoru. Kad krava ir iekrauta, operators ievada lidojuma mērķus. Savukārt “MATRIX” sistēma ģenerē lidojuma plānu, paļaujoties uz borta kamerām, sensoriem un algoritmiem, lai vadītu lidaparātu bez tiešas pilota iesaistes.
Kā paziņojumā presei norādījis “Sikorsky Innovations” direktors Igors Čerpinskis, “U-Hawk” ir izmaksu efektīva lidaparātu platforma. Tai ir kopīgās iezīmes ar daudzās valstīs jau plaši izmantoto UH-60 “Black Hawk” helikopteru floti. Tas ļauj būtiski samazināt gan ekspluatācijas, gan uzturēšanas izmaksas.
“Mēs koncentrējāmies uz efektivitāti modernizācijas procesā, projektējot un ražojot lidaparāta vadības datorus, izpildes komponentus un lidaparātu korpusu modifikācijas. Mēs iekļausim šos risinājumus arī mūsu turpmākajās bezpilota lidaparātu produktu saimes modifikācijās,” viņš piebilda.