“Defense News” pētījums: kuras kaujas lidmašīnas ir vispiemērotākās Ukrainai?

Tehnika un ekipējums
Sarts.lv/Defense News
Ukrainas bruņoto spēku Gaisa spēku iznīcinātājs MiG-29
Foto: via REUTERS/Scanpix

Pirms vairāk nekā gada, kad Krievija pilnā apmērā iebruka Ukrainā, Maskavas rīcībā bija gaisa spēki, kuru rezervē bija simtiem iznīcinātāju “MiG” un “Sukhoi”. Ukrainas gaisa flote bija nesalīdzināmi vājāka. Pēc dažādiem aprēķiniem, Kijivas rīcībā nebija vairāk kā 69 lidmašīnu, kas bija tikai desmitā daļa no Krievijas gaisa spēku rīcībā esošo kaujas lidaparātu daudzuma.

Ukraina un tās atbalstītāji tagad uzsver, ka Rietumos ražotie iznīcinātāji tagad ir nepieciešami, lai nosvērtu kara svaru kausus Ukrainas labā. Vienlaikus, saņemot šāda tipa lidaparātus, Ukraina nodrošinātu arī tuvā gaisa atbalsta spējas saviem bruņotajiem spēkiem un gaisa telpas bloķēšanas iespējas, izsargājoties no Krievijas uzbrukumiem.

"Ukraina nekad nav lūgusi, lai amerikāņu karavīri cīnītos uz mūsu zemes mūsu pašu vietā," 2022. gada decembrī uzrunājot ASV Kongresu, sacīja Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis. "Es jums apliecinu, ka ukraiņu karavīri paši var lieliski vadīt amerikāņu tankus un lidmašīnas," viņš piebilda.

Vēstulē, ko februārī ASV prezidentam Džo Baidenam nosūtīja abu ASV Kongresā pārstāvēto partiju likumdevēju grupa, ASV prezidenta administrācija tika mudināta piegādāt Ukrainai iznīcinātājus F-16 vai citas kaujas lidmašīnas. Likumdevēji ASV prezidentu mudināja izšķirties un ātri pieņemt lēmumu, lai valstij būtu laiks apmācīt pilotus.

"Atšķirībā no jau piegādātajām pretgaisa aizsardzības platformām, kas tiek bāzētas uz zemes, iznīcinātāju spēja, ar kuriem Ukrainas bruņotie spēki iegūtu iespējas ātri šķērsot lielu kaujas telpu, līdzi nesot ievērojamu ieroču daudzumu. Šis efekts varētu būt izšķirošs Ukrainas gaisa telpas sekmīgai kontrolei," norāda ASV likumdevēji. Šo vēstuli parakstījuši likumdevēji Džareds Goldens, Tonijs Gonzaless, Džeisons Krovs, Maiks Galahers, un Krisija Houlaana.

Pēdējā gada laikā no ASV un sabiedrotajiem Ukrainai nosūtītās militārās palīdzības apjoms ir nepārtraukti audzis. Piegādāto ieroču klāstā ir gan dažāda tipa vadāmā munīcija, artilērijas šāviņi, augstas mobilitātes artilērijas raķešu sistēmas un cita veida bruņojums. Pavisam nesen ASV apstiprināja M1 “Abrams” tanku piegādi Ukrainai. Tikmēr Vācijas lēma piegādāt Ukrainai kaujas tankus “Leopard 2”

Dažas Rietumu valdības arī turējuši atvērtu jautājumu par iespējamu kaujas lidmašīnu nodrošināšanu Ukrainai. Apvienotās Karalistes aizsardzības ministrs Bens Voless februārī žurnālistiem, atbildot uz šo jautājumu, sacīja: "Nenosakiet neko, neizslēdziet neko."

Tomēr par šāda soļa nepieciešamību nav pārliecināti visi Ukrainas sabiedrotie. Pentagona politikas vadītājs Kolins Kāls nesen tikšanās laikā ar ASV likumdevējiem sacīja, ka, vērtējot ieroču efektivitāti, Rietumu kara lidmašīnas Ukrainas debesīs būtu mazāk efektīvas nekā jau piegādātās pretgaisa aizsardzības iekārtas, kuru mērķis ir liegt Krievijai iespēju veikt gaisa triecienus. Šādu iespēju jau nodrošina sistēmas “Patriot”.

Kā 28. februārī Pārstāvju palātas Bruņoto spēku komitejas sēdē atzina K. Kāls, iznīcinātāji F-16 vai cita tipa  Rietumu kaujas lidmašīnas ir "ukraiņu prioritāte, bet [nav] no viņu galvenajām prioritātēm,". "Viņu galvenās prioritātes ir pretgaisa aizsardzības sistēmas, uzturot efektīvu pretgaisa aizsardzības tīklu pret Krievijas spārnotajām raķetēm un tamlīdzīgām ierīcēm, kā arī Irānas bezpilota lidaparātiem, artilēriju un apšaudēm .”

Kā atzina Pentagona pārstāvis, pat 30 vecāka modeļa iznīcinātāju F-16 piegāde Ukrainai izmaksātu aptuveni 3 miljardus ASV dolāru, bet vēl lielākas gaisa flotes izveide varētu izmaksāt pat 11 miljardus ASV dolāru.

Skepsi par iespējamo ASV iznīcinātāju F-16 piegādi Ukrainai un šo lidaparātu ietekmi uz kara gaitu pauda arī Demokrātu partijas kongresmenis Adams Smits.

"Pat ja mēs teiktu, ka nav nekā svarīgāka par vienu ieroču sistēmu un veltītu visu laiku un enerģiju to piegādei, pašā labākajā gadījumā šie iznīcinātāji un to piloti savas operacionālās spējas spētu sasniegt tikai pēc gada, varbūt astoņiem mēnešiem pašā labākajā gadījumā. Un pat tad tā būs veiksme, jo mūsu gadījumā nebūtu jāapmāca tikai šo lidmašīnu piloti, mums būtu jāapmāca arī mehāniķi, jāsagatavo atbilstoši lidlauki, kas var uzņemt F-16, un jāsagādā rezerves daļas, lai tas viss spētu darboties,” vērtēja likumdevējs.

Eksistenciāli svarīgā cīņa

Šobrīd Ukrainas Gaisa spēku iznīcinātāju piloti lido ar padomju laika iznīcinātājiem MiG-29 “Fulcrum” un “Sukhoi” Su-27 “Flanker”. “Flight International” 2022. gada pasaules valstu Gaisa spēku gadagrāmatā ir norādīts, ka Ukrainas Gaisa spēku flotē ir 43 lidmašīnas MiG-29 un 26 iznīcinātāji Su-27.

Apvienotajā Karalistē bāzētās Karaliskā Apvienoto dienestu institūta (RUSI)  vecākais pētnieks Džastins Bronkss, atzīst, ka “Flight International” aplēses par Ukrainas Gaisa spēku arsenālu ir "diezgan optimistiskas". Viņaprāt, patiesais stāvoklis Ukrainas Gaisa spēkos ir daudz sliktāks. Vienlaikus pētnieks attiecās sniegt plašākus komentārus, atsaucoties uz drošības apsvērumiem.

Tikmēr Krievijas rīcībā esošais kaujas lidaparātu skaits ir nesalīdzināmi lielāks. Tai ir 370 dažādu tipu “MiG” iznīcinātāji, kuru vidū ir kā MiG – 29, tā arī MiG- 31 un MiG-35. Vēl Krievijai ir vismaz 350 “Sukhoi” tipa kaujas lidmašīnu, tostarp Su-27, Su-30 un Su-35. Saskaņā ar “Flight International” datiem, krievu rīcībā esošie MiG-35 un Su-35 savā spēju ziņā ievērojami pārsniedz Ukrainas rīcībā esošo lidmašīnu spējas.

Kā uzskata Dž. Bronkss, Krievijai ir vairākas būtiskas priekšrocības iepretim Ukrainas gaisa spēkiem, turklāt šīs spējas nesaistās tikai un vienīgi ar skaitlisko pārākumu. Kā uzskata eksperts, Krievijas iznīcinātājiem ir "ievērojami labākas" radaru un raķešu iespējas. Agresorvalstij ir arī gaisa agrās brīdināšanas un komandvadības lidmašīnas, kuru Ukrainai nav, kā arī labāka no sauszemes radariem vadītās pretgaisa aizsardzības sistēmas.

Tikmēr ASV Mičela Aviācijas un kosmosa pētījumu institūta vecākā rezidente un bijusī ASV Gaisa spēku iznīcinātāju F-16 pilote Hetere Pennija pauda uzskatu, ka jaunāki, modernāki iznīcinātāji, kā arī citi moderni ieroči Ukrainas aizstāvjiem ļautu pārvarēt ienaidnieka pretgaisa aizsardzību. Kamēr vien nav likvidēti draudi, ko rada krievu pretgaisa aizsardzība, Ukraina nespēj veikt efektīvus gaisa triecienus pa Krievijas tanku kolonnām, artilērijas pozīcijām, kājnieku grupējumiem vai agresoru kuģiem.

Kā uzskata eksperte, efektīva kaujas lidmašīnu izmantošana mazinātu arī spiedienu uz Ukrainas sauszemes spēkiem, atbrīvojot to resursus citu operāciju veikšanai. Viņa atzinīgi novērtēja Ukrainas līdzšinējo radošo pieredzi, izmantojot salīdzinoši lētus bezpilota lidaparātus, taču tas nemainīs konflikta gaitu.

Kara sākumā, lai bombardētu Krievijas transportlīdzekļus un citus militāros mērķus, Ukraina izmantoja salīdzinoši lētos Turcijas bezpilota lidaparātus “Bayraktar” TB2. Tāpat Ukrainas aizstāvji pielietoja ASV kamimadzes tipa dronus, piemēram, “AeroVironment” ražoto “Switchblade” 300 un 600 , kā arī “Phoenix Ghost”. Tiesa smagākas dronu platformas, piemēram “Grey Eagle” vai MQ-9 “Reaper” ASV uz Ukrainu pagaidām nevēlas nosūtīt.

Kā atzīst Dž. Bronkss, Ukrainai netrūkst pilotu, taču tā saskaras darba kārtībā esošu kaujas lidmašīnu trūkumu.  Viskritiskākā situācija kā reizi ir ar Ukrainas rīcībā esošo Su-27 “Flanker” floti.

Pats fakts, ka faktiski visi Ukrainas iznīcinātāji, kas ir tās gaisa spēku rīcībā, savulaik ražoti Krievijā, ar kuras agresiju šobrīd saskaras Ukraina, būtiski ierobežo piekļuvi rezerves daļām. Šādi lidošanai nederīgas kļūst arī jau Gaisa spēku rīcībā esošās lidmašīnas.

Kā 2022. gada jūlijā Aspenas drošības forumā sacīja ASV gaisa spēku štāba priekšnieks ģenerālis K. Brauns, tieši rezerves daļu trūkums un to nepieejamība ir galvenais faktors, kāpēc Ukrainai būtu jāatsakās no MiG un “Sukhoi” tipa lidmašīnām, sākot izmantot Rietumu iznīcinātājus. Ģenerālis K.Brauns kā iespējamās nākotnes Ukrainas Gaisa spēku lidmašīnas papildus ASV ražotajiem iznīcinātājiem minēja arī zviedru “Gripen”, franču “Rafale” un vairāku Eiropas valstu kopražojuma “Eurofighter” kaujas lidmašīnas.

Pēc Dž. Bronksa vērtējuma, kopš Krievijas pērn uzsāktā visaptverošā iebrukuma, Ukraina cik vien spējusi, centusies attīstīt savu iznīcinātāju floti. Tā izmisīgiem spēkiem atjaunojusi reiz glabāšanā esošas lidmašīnas, kas nav bijušas derīgas lidošanai, tāpat likusi lietā lidaparātus, kas nav tikuši izmantoti gadiem ilgi.

"Iespējams, šie lidaparāti neatbildīs nekādiem miera laika drošības kritērijiem, taču noteikti būs piemēroti kaujas apstākļiem. Ukraina šobrīd atrodas eksistenciālā cīņā, tāpēc, protams, viņi izmanto, ko vien var," sacīja Dž. Bronkss.

Dažādās attīstības ceļu iespējas

Ukraina pastāvīgi ir pieprasījusi Rietumos ražotās kaujas lidmašīnas, piemēram, “Lockheed Martin” F-16, taču Dž. Bronkss  uzskata, ka pašreizējos apstākļos Ukrainai būtu jāizmanto citas – daudz labākas iespējas.

Viņš skaidroja, ka F-16 iznīcinātāju darbību būtu grūti nodrošināt no nelieliem lidlaukiem, turklāt kara apstākļos Ukraina nespētu atjaunot savus sabojātos skrejceļus. Turklāt, pa ja tie tiktu savesti kārtībā, Ukraina nespētu tos ik reizi attīrīt no svešķermeņiem, kuri ir nāvējoši F-16 dzinējam, ja lidmašīna to iesūc iekšā pa lielo gaisa ieplūdes atveri, kas izvietota tieši zem lidmašīnas fizelāžas

“F-16 "ir viegls iznīcinātājs, kas paredzēts labiem skrejceļiem," sacīja Dž. Bronkss. "Lielākā daļa Ukrainas skrejceļu ir diezgan nelīdzeni. Ja šajā infrastruktūrā tiek izmantotas šī tipa lidmašīnas, tad tām jābūt spējīgām tikt galā ar palielinātu slodzi, vai jārēķinās ar ievēojamu tehnisko apkopoju skaita palielināšanos. Turklāt šīs apkopes jāspēj nodrošināt un tas jāparedz tehniskās uzturēšanas un apkopes līgumos.”

Dž. Bronkss arī norāda, gadījumā, ja Ukrainai tiktu piegādāti F-16, Rietumu iznīcinātāji nekavējoties kļūtu par prioritāriem mērķiem Krievijai. Tas nozīmē, ka arī šādos gadījumos Ukrainai nāktos turpināt savu lidmašīnu izkliedēšanas un pārvietošanas stratēģiju. Taču šīs stratēģijas pielietošana radītu sarežģījumus F-16 ekspluatācijā, jo tā šo lidmašīnu virszemes atbalsta aprīkojum ir visai masīvs, tādējādi arī grūti noslēpjams.

Kā uzskata eksperts, Ukrainai daudz piemērotāki būtu Zviedrijas kompānijas “Saab” ražotie iznīcinātāji “Gripen”. To apkopes un loģistikas aprīkojumu var ievietot standarta 20 pēdu jūras konteineros, kas nozīmē, ka visu nepieciešamo lidmašīnu apkopei iespējams viegli pārvietot pa valsti ar kravas automašīnām.

Izturīgāki par F-16 ir arī “Boeing” ražotie iznīcinātāji F-18, kas jau sākotnēji bija ražoti Jūras kara flotes vajadzībām un paredzēti izmantošanai sāļa jūras ūdens vidē.  Kā piebilda Dž. Bronkss, arī šo lidmašīnu atbalsta aprīkojums ir pietiekami kompakts un piemērots Ukrainas vajadzībām.

Eksperti ir pārliecināti, ka gadījumā, ja Ukrainai beidzot tiktu piešķirtas Rietumu kaujas lidmašīnas, pilotu pārkvalifikācija daudz laika neaizņemtu. Kā norāda Dž.Bronkss, Rietumos ražoto iznīcinātāju vadība ir ievērojami vienkāršāka nekā “MiG” vai “Sukhoi” lidmašīnām. Tiesa, Rietumos ražotās ieroču sistēmas gan ir sarežģītākas.

Savukārt H. Pennija atzina, ka Ukraiņu pieredzējušo pilotu pārkvalifikācijai nevajadzētu būt pārāk ilgai vai sarežģītai. Viņa norāda - ASV Gaisa spēkiem ir nepieciešami astoņi mēneši līdz gads, lai kvalificētu savus iznīcinātājus pilotus.

"Viņiem nav jābūt perfektiem. Viņiem ir jābūt pietiekami labiem, lai viņi varētu izpildīt kaujas uzdevumu," skaidroja H. Pennija.

Pēc viņas domām, ASV varētu izstrādāt racionalizētu un paātrinātu apmācību programmu Ukrainas pilotiem, kas būtu divus līdz divarpus mēnešus ilgi.

Tikmēr domnīcas “Heritage Foundation” vecākais aizsardzības līdzstrādnieks un bijušais F-16 pilots Džons Venable pauda uzskatu, ka būtu sarežģīti apmācīt ukraiņu pilotus, lai viņi spētu izmantot kaujā F-16. "Pilotam ir viegli iemācīties lidot ar F-16, tomēr grūtākais ir iemācīties pielietot un izmantot F-16 kā kompleksu" sacīja Dž. Venable.

Tikmēr H. Pennija atzina, ka bez Ukrainas Gaisa spēku modernizācijas ukraiņi nekad nespēs uzvarēt Krievijas sākto karu, kas šobrīd ir kļuvis par Pirmā pasaules kara tranšeju kauju paveida iznīcības karu.

"Ukrainai nav tik daudz cilvēku, lai tā savu tautu varētu atdot sauszemes kara gaļasmašīnai. Ukraiņiem šī karadarbība ir jāpārceļ uz trešo – gaisa dimensiju. Tas ir izdarāms tikai un vienīgi ar modernām kaujas lidmašīnām,” atzina H. Pennija.

Dalies ar šo ziņu