Ziņojums: Vācu zemūdenes izmanto krievu navigācijas sistēmas

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/Deutsche Welle
Vācijas zemūdene
Foto: Foto: Bundeswehr/Jana Neumann

Klajā nācis laikraksta “Bild” ziņojums, kurā vēstīts, ka vācu zemūdenes aprīkotas ar Krievijā ražotām navigācijas sistēmām. Šis ziņojums radījis bažas par iespējamiem drošības riskiem. “Bild” vēsta, ka navigācijas sistēma ir pakļauta kiberuzbrukumu riskam, kas draud ar pilnīgu zemūdeņu darbspēju zaudēšanu.

Krievijas ražojuma navigācijas sistēma “Navi-Sailor 4100” ir uzstādīta vismaz 100 kuģiem, tai skaitā arī zemūdenēm, kuras kopš 2005.gada izmanto Vācijas armija.

Navigācijas ierīces izstrādājis uzņēmums “Transas”, kas dibināts Sanktpēterburgā 1990.gadā. Lai arī 2018.gadā to iegādājās Somijas firma “Wartsila”, tomēr aizsardzības departaments palicis Krievijas rokās.

Ziņojums apgalvo, ka sistēmas datu šifrēšana neatbilst militārās drošības standartiem. “Iespējami bīstamākā kiberuzbrukuma gadījumā navigācijas dati var tikt uzlauzti un kuģis var pilnībā zaudēt darbspēju”, “Bild” rakstā citēts kāds anonīms Vācijas Jūras spēku virsnieks.

Laikraksts arī atgādina, ka Krievija dažkārt veic jūras manevrus tuvu Vācijas Baltijas jūras piekrastei.

“Navi-Sailor” navigācijas sistēma ir plaši izmantota civilajos kuģos, bet 2005.gadā, sociāldemokrāta Gerharda Šrēdera kancelejas laikā, tā uzstādīta aptuveni 100 Vācijas Jūras spēku kuģiem. Pašlaik Šrēders ir Krievijas uzņēmuma “Gazprom” Baltijas jūras cauruļvada projekta “Nord Stream 2” direktoru padomes priekšsēdētājs.

Kā ziņo “Bild”, šī navigācijas sistēma uzstādīta arī divām jaunākajām Vācijas zemūdenēm: “U35” un “U36”, kas tiek izmantotas kopš 2015.gada un 2016.gada.

Šīs vācu ražojuma 212A klases zemūdenes izmanto ūdeņraža, dīzeļdegvielas un akumulatora piedziņu un ir apbruņotas ar sešiem torpēdu aparātiem. Tās ir klusas, viegli manevrējamas un nenotveramas zem ūdens.

“Bild” ziņoja, ka uz jautājumu Vācijas Aizsardzības ministrijai par “Transas” sistēmas ievainojamību pret uzbrukumiem saņemta atbilde, ka “valdība pieliek lielas pūles, lai nodrošinātu IT, kiberdatu un kriptodatu drošību.”

“Wartsila” vietnē teikts, ka “Transas” meitasuzņēmums nodrošina 35% elektronisko karšu sistēmu, ko izmanto pasaules kuģniecība un ostas, kā arī 45% pasaules simulācijas aprīkojuma, ko parasti izmanto apmācībai.

“Jūras navigācijas aprīkojumu un datu pakalpojumus izmanto vairāk nekā 13 000 jūras un krasta apsardzes komerciālie kuģi un patruļkuģi vairāk nekā 100 valstīs,” liecina “Wartsila” rīcībā esošie dati.

Bundestāga opozīcijas Zaļo pārstāvis parlamenta Aizsardzības komitejā Tobiass Lindners pēc “Bild” ziņojuma pauda satraukumu: “Bundesvēram ir jānodrošina, lai flotes navigācijas programmatūra nerada drošības risku. Ministrijai ātri jāskaidro, kādēļ netiek izmantota NATO valstu programmatūra.”

Otrdien NATO dalībvalsts Norvēģijas valdība bloķēja “Rolls-Royce” Norvēģijas atzara “Bergen Engines” pārdošanu Krievijas “TMH Group”.

Šādiem dzinējiem un tehnoloģijai būtu bijusi liela militārā nozīme Krievijas bruņoto spēku attīstībā, taču tie acīmredzami “būtu pretrunā ar Norvēģijas un sabiedroto drošības politikas interesēm”, uzskata valdība.

Norvēģijas Sabiedriskās Drošības ministre Monika Meilande šo lēmumu raksturoja kā “absolūti nepieciešamu”, norādot, ka ar Krieviju nepastāv sadarbība drošības jautājumos.

“TMH Group” ir privāts uzņēmums, kas ražo lokomotīves un dzelzceļa aprīkojumu. Uzņēmuma galvenā mītne atrodas Krievijā.

Dalies ar šo ziņu