Ziņojums: ASV bruņotie spēki arī nākotnē paļausies uz fosilajām degvielām

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/ DefenseNews
ASV
Foto: Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija

Laikā, kad elektriskā piedziņa civilajā auto tirgū kļūst aizvien populārāka, šķietami neizprotami ir ASV Bruņoto spēku plāni arī nākotnē paļauties uz fosilajām degvielām. “Defence News” skaidro, kādi ir argumenti šādam ASV Bruņoto spēku lēmumam.

ASV Bruņoto spēku galvenās prasības degvielai ir iespējami lielāka enerģijas vērtība apvienojumā ar iespējami mazu svaru un apjomu. Dīzeļdegviela un benzīns vēl joprojām ir vadošās degvielas šajos rādītājos – tā savā ziņojumā norāda ASV Armijas galvenais sauszemes sistēmu pētnieks Dr. Deivids Gorišs (Dr. David J. Gorsich) kopā ar Mičiganas Universitātes mehānisko inženierzinātņu profesoru Andrā Bomanu (André Boehman).

Mūsdienās koncerns “Tesla” jau būvē lielas jaudas vilcējus ar elektriskajiem dzinējiem, ko plāno izmantot UPS un FedEx piegādes uzņēmumi. ņemot vērā bateriju elementu cenu, efektivitātes un uzlādes laika radītāju uzlabošanos, paredzams, ka nākotnē aizvien lielāku lomu autobūves industrijās spēlēs elektrodzinēji un hibrīddzinēji.

Lai arī pirmais iespaids varētu būt, ka ASV Bruņoties spēki nespēj pielāgoties laikmeta iespējām, realitāte ir citāda. ASV Bruņotie spēki veic intensīvus pētījumus alternatīvās enerģijas un hibrīddzinēju jomā jau vairāk nekā 20 gadu. ASV Armijas nākotnes spēju un kritisko tehnoloģiju centrs (Army Rapid Capabilities and Critical Technologies Office) ar koncernu “BAE Systems” noslēdza līgumu par hibrīdelektriskās piedziņas piemērošanu “Brandley” kājnieku kaujas mašīnām 32 miljonu dolāru vērtībā. Programmas mērķis ir palielināt Bruņoto spēku transportlīdzekļu efektivitāti un radīt bāzi, uz kuras nākotnē integrēt jaunās tehnoloģijas.

Iemesls, kāpēc ASV Bruņotie spēki nav flagmanis sava transportlīdzekļu parka elektrifikācijā, ir Bruņoto spēku unikālās operacionālās prasības – vēl joprojām neviens degvielas veids neveido tik veiksmīgu balansu starp jaudu un svaru kā dīzeļdegviela vai benzīns. Lai arī nemitīgi uzlabojas bateriju tehnoloģijas, pagaidām neviens alternatīvs enerģijas veids nespēj ģenerēt tikpat daudz enerģijas tikpat ilgi kā fosilās degvielas, neaizņemot četras līdz desmit reizes vairāk vietas. Elektrifikācija ASV Bruņotajos spēkos notiek, piemēram, integrējot ģeneratorus taktiska līmeņa transportlīdzekļos (Advanced Ground Mobility Vehicle ir viens no šādiem piemēriem), taču pagaidām dīzeļdegviela ir ASV Bruņoto spēku apgādes sistēmas mugurkauls.

Dalies ar šo ziņu