Krievijas Jūras kara flote 2020. gadā plānoja novietot dokā savu vienīgo lidmašīnu bāzes kuģi “Admirālis Kuzņecovs” un veikt novecojošā kuģa vērienīgu remontu.
Tā joprojām ir slikta ideja, ASV Jūras institūta profesionālajam žurnālam “Proceedings” skaidro aptaujātie eksperti.
"Tā kā flagmanis “Kuzņecovs” ir vienīgais Krievijas lidmašīnu bāzes kuģis, tā galvenā misija ir valsts prestiža demonstrēšana," raksta Jūras kara koledžas instruktori Ričards Moss un Raiens Vests. "Raugoties no šī viedokļa, Krievijai kuģis ir jālabo un pēc iespējas ātrāk jāsāk atkal izmantot.”
Bet no pašreizējās Krievijas flotes stratēģijas lietderības viedokļa “Kuzja” ir milzīga resursu krātuve, kam nekad nebūs tik liela vērtība kā vairākām “Yasen” klases uzbrukuma tipa zemūdenēm vai eskadrai ar maziem, nāvējošiem raķešu patruļkuģiem.
“Kuzņecovs” tika pieņemts btruņojumā 1990. gadā. Problēmas vajāja kuģi jau no paša sākuma. Viena no “Kuzņecova” galvenajām nepilnībām ir katapultas trūkums tā iznīcinātāju palaišanai. Vēl viena problēma ir kuģa spēkstacija. Kuģi darbina ar tvaika turbīnām un turbo spiediena katliem, kurus interneta vietne “Defense Industry Daily” iepriekš raksturoja kā “bojātus”.
“Kuzņecovs” reti dodas jūrā un laikā no 1991. līdz 2015. gadam veica tikai sešas patruļas. 2016. gada misijas laikā Sīrijā kuģis trīs nedēļu laikā zaudēja divas reaktīvās lidmašīnas.
Pirms 2018. gada beigām Maskava plānoja pagarināt “Kuzņecova” un citu astoņdesmito gadu karakuģu kalpošanas laiku, lai papildinātu floti ar jaunākiem un mazākiem kuģiem. Bet “Kuzņecovs” 2018. gada oktobrī cieta nopietnus postījumus, kad 82. remonta kuģu būvētavā Rosļjakovā Ziemeļu ostas pilsētā kuģa remonta laikā nogrima sausais doks PD-50.
Zviedrijas būvētais PD-50 bija vienīgais lielais sausais doks, kas spēja atbalstīt Krievijas Ziemeļu flotes lielākos karakuģus. Citi Krievijas lielie sausie doki atrodas tūkstošiem jūdžu attālumā no flotes galvenajām Ziemeļu bāzēm.
Saskaņā ar laikraksta “Izvestija” rakstīto – Kremlis apsvēra “Kuzņecova” nodošanu ekspluatācijā, nevis naudas tērēšanu, lai iegādātos jaunu sauso doku un labotu novecojošo, neuzticamo un dažādu tehnisko ķibeļu vajāto kuģi.
“Ne visi uzskata remonta turpināšanu par piemērotu,” ziņo Kara flotes avots laikrakstam “Izvestija”. “Ir dažādi viedokļi, tostarp, ka par šo naudu labāk ir uzbūvēt pāris fregates vai kodolzemūdeni."
Līdz 2019. gada pavasarim bija jāizstrādā plāns, kā samontēt jaunu sauso doku, kas teorētiski varētu uzņemt kuģi, skaidroja Moss un Vests. Kuģu remonta rūpnīcā Nr. 35 Murmanskā, Krievijas Ziemeļos ir divi blakus esoši 200 metru gari sausie doki, kurus remontstrādnieki varētu apvienot, lai tie būtu piemēroti “Kuzņecova” plānotajiem remontdarbiem.
"Tomēr modifikācijas var nebūt tik vienkāršas, kā informācijas avots liek mums domāt," rakstīja Moss un Vests." Pat pēc divu sauso doku apvienošanas tie būs jāpagarina, lai ietilptu 305 metru lidmašīnu bāzes kuģis, turklāt arī jaunā kombinētā doku vārtu struktūra būs jāpielāgo."
Ņemot vērā iesaistīto darbaspēku un izdevumus, darbs varētu nenotikt atbilstoši pašreizējam grafikam. "Ņemot vērā nepieciešamās doku modifikācijas, pašreizējo fiskālo situāciju, kad Krievijas valdība saskaras ar sankcijām un zemākām naftas cenām un korupciju, “Kuzņecovs” varētu tikt modernizēts pārskatāmā nākotnē," skaidroja Moss un Vests.
Būdami amerikāņi, Moss un Vests sarkastiski ieteica Maskavai turpināt ieguldīt naudu “Kuzņecova” atjaunošanā.