ASV aviācijas un militāru tehnoloģiju uzņēmums “Northrop Grumman” veiks jaunās paaudzes nesējraķetes “Omeg A” izmēģinājumus saskaņā ar grafiku, neraugoties uz grūtībām un izaicinājumiem, kurus sagādā koronavīrusa epidēmija.
“Northrop Grumman” ar “Omeg A” programmu piedalās konkursā par jaunas satelītiem domātās nesējraķetes izveidi ASV Bruņoto spēku vajadzībām. Līdz ar “Northrop Grumman” kokonkursā piedalās vēl trīs uzņēmumi - “SpaceX”, “Blue Origin” un “United Launch Alliance”.
“Mums ir paveicies ar to, ka mēs varam turpināt darbu pie mūsu programmas, neskatoties uz dažām problēmām, kas radās mūsu piegādes ķēdē,” intervijā sacīja Čārlijs Prekurts (Charlie Precourt), “Northrop” viceprezidents.
“Northrop” inženieri, kuri turpina darbu pie raķetes izstrādes, Jūtas štatā darba laikā valkā nepieciešamos aizsarglīdzekļus, lai neinficētos ar vīrusu. Darbinieki jau uzbūvējuši raķetes sastāvdaļu modeļus, lai pārbaudītu transporta iespējas, raķetes nogādāšanai Kenedija kosmosa centrā, Floridā.
“Mēs nosūtījām mājās visus darbiniekus, kuri var strādāt attālināti. Lielākoties tie ir cilvēki, kas strādā ar datoru programmatūru un dažādām citām sistēmām,” sacīja Č. Prekurts. “Darbinieki, kas strādā ar tehniku uz vietas ievēro stingrus drošības pasākumus.”
Darbam pie raķetes ir jāturpinās arī karantīnas laikā, ja uzņēmums “Northrop Grumman” vēlas, lai raķete spētu veikt savu pirmo misiju 2021. gada pavasarī.
“Northrop” decembrī paziņoja, ka “Saturn Satellite Networks” no Kolorādo štata izvēlējās “Omeg A” raķeti līdz pat divu satelītu palaišanai orbītā raķetes pirmajā lidojumā no Kenedija kosmosa centra palaišanas kompleksa 39B.
“United Launch Alliance” izstrādā “Vulcan” raķeti, “Blue Origin” būvē raķeti “New Glenn”, bet “SpaceX” ar savām raķetēm “Falcon 9” un “Falcon Heavy” jau vairākas reizes kosmosā nogādājuši militāros satelītus.
Nepieciešamība pēc jaunām raķešu sistēmām radās, kad ASV Kongress aizliedza militāriem nolūkiem izmantot nesējraķetes ar Krievijā ražotiem raķešu dzinējiem. Iepriekš bieži izmantotajā “Atlas” raķetē no “ULA” šādi dzinēji tika izmantoti.
“Omeg A” ir paredzēta militāro satelītu nogādāšanai kosmosā. Raķete tiek veidota ļoti elastīga, lai tās jaudu un izmēru varētu mainīt, pielāgojoties noteiktās misijas vajadzībām.
Raķetes augstums standarta un vidējajā konfigurācijā būs 64 metri, bet lielā raķetes versija “Omeg A Heavy”, kurai būs pievienots papildus cietās degvielas dzinējs, sasniegs 95 metru augstumu. Papildus piestiprināmi cietās degvielas dzinēji raķetei varētu nodrošināt vēl lielāku jaudu.
Salīdzinājumā – “SpaceX” “Falcon 9” raķete startē ar 771 tonnu lielu vilces spēku, bet “Falcon Heavy” rada nedaudz vairāk nekā 2300 tonnu lielu vilces spēku.
“Northrop” pārstāvji sacīja, ka darbiem iespējams izmantot jau esošās telpas uzņēmuma Jūtas štata rūpnīcā un Kenedija kosmosa centrā, Floridā, tādējādi samazinot kopējās izmaksas.
Č. Prekurts sacīja, ka “Northrop” darbinieki turpina pārveidot vienu no trim NASA mobilajām palaišanas platformām, lai to pielāgotu “OmegA” sistēmai.
NASA darbinieki, kas parasti strādā kosmosa centrā Floridā, ar dažiem izņēmumiem epidēmijas laikā strādā no mājām. Darbinieki, kuri strādā uz vietas, ieskaitot tos, kas strādā “Northrop”, veic nepieciešamos piesardzības pasākumus, sacīja Č. Prekurts.
“Mēs pašlaik raķetes programmā veicam tādu darbu, pie kura mums nav nepieciešams NASA darbinieku atbalsts. NASA darbinieki Floridas kosmosa centrā ir atbildīgi tikai par drošību,” sacīja Č. Prekurts.
“Lielākoties darbs notiek ar ļoti lieliem celtņiem un citu aparatūru, ar kuru strādājot cilvēki jau tā atrodas tālu viens no otra. Darbinieki, cik vien iespējams, valkā aizsargmaskas un cimdus,” viņš sacīja.
NASA raķešu centra vadības telpā, kur tiek pārraudzīti raķešu starti, “Northrop” darbinieki turpina strādāt pie programmatūras, kas nozīmē, ka daļa no darba tiek veikta attālināti, skaidroja Č. Prekurts.
“Vairāki darbinieki būs nepieciešami uz vietas, kad mēs veiksim testa startus, bet es ceru, ka līdz tam laikam epidēmija būs pārvarēta,” viņš sacīja. “Mēs joprojām ceram pabeigt darbu līdz rudenim, lai mēs tad varētu sākt izmēģinājuma lidojumus.”
“Northrop” maijā no Jūtas štata uz Floridu transportēs raķetes detaļu butaforijas, kuras tiks izmantotas, lai darbinieki varētu atkārtot raķetes komponentu sagatavošanas procesu startam.
Pēc “Northrop” teiktā, “OmegA” varētu veikt līdz pat 10 lidojumiem gadā, taču programma varētu palikt finansiāli dzīvotspējīga ar tikai trim lidojumiem gadā.
Gaisa spēku Kosmosa un raķešu sistēmu centrs 2019. gadā paziņoja, ka tas izvēlēsies tikai divas no četrām izstrādes stadijā esošajām raķešu sistēmām 2020. gada laikā.
“Northrop” saņēma 792 miljonus ASV dolāru, lai turpinātu “Omeg A” programmas attīstību. Saņemtā nauda bija daļa no 2,3 miljardus lielā raķešu sistēmu finansējuma, kas tika piešķirts arī uzņēmumiem “Blue Origin” un “ULA”. Uzņēmums “SpaceX”, kuram jau ir sertificētas raķetes un līgums par šādu satelītu palaišanai kosmosā, finansējumu atšķirībā no pārējiem nesaņēma.