Sekojot Ukrainas piemēram, Igaunija gatavojas ieviest jūras bezpilota lidaparātus arī savā arsenālā

Pasaulē
Sargs.lv/ERR.ee
Ukraiņu jūras drons "Sea Baby"
Foto: Ukraiņu jūras drons "Sea Baby" Foto: AP/Scanpix

Ukraina ir vienīgā valsts, kas jūras karadarbībā izmanto paštaisītus uzbrukuma dronus. Arī Igaunija gatavojas izmantot jūras bezpilota lidaparātus, taču ar to ir saistīti jūrniecības tiesību jautājumi.

Kā norāda Igaunijas Jūras spēku komandieris komodors Juri Saska, Ukraina ir vienīgā valsts, kurai ir reāla pieredze uzbrukuma dronu izmantošanai jūrā.

"Viņi ir izstrādājuši koncepciju, kas, šķiet, darbojas. Pierādījums tam ir tas, ka Melnās jūras flote būtībā ir pārcēlusies prom no Sevastopoles un šajā apgabalā nespēj efektīvi funkcionēt," viņš teica.

Igaunijas kuģubūves uzņēmums "Baltic Workboats" vada starptautisku konsorciju, kas būvē jūras bezpilota kuģa prototipu Eiropai.

Tomēr nav skaidrs, kā jūras bezpilota transportlīdzekļus jeb "jūras dronus" regulē Jūras tiesības un vai tās vispār tiek efektīvi regulētas. Pēc jūras tiesību speciālista Aleksandra Lota domām, bezpilota jūras kuģu izmantošana ir pelēkā zona.

"Jūras tiesību konvencija nosaka, ka karakuģim jābūt kapteinim un atbilstoši kvalificētai apkalpei," teica Aleksandrs Lots. "Bet kas ir "kapteinis", nav definēts. Vai kapteinim ir fiziski jāatrodas uz kuģa, vai arī kapteinis var sēdēt krēslā un vadīt kuģi kā datorspēlē?".

A. Lots sacīja, ka valstis drīzāk pielāgosies jauno tehnoloģiju sniegtajām iespējām, un tas veicinās bezpilota jūras transportlīdzekļu izmantošanu.

Dalies ar šo ziņu