“Delna” AM rīkotajos aizsarglīdzekļu iepirkumos nekonstatē atkāpes, kas kaitētu to rezultātiem

Nozares politika
Sargs.lv
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Aizsardzības ministrijas (AM) individuālo aizsarglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu iepirkumos, ko tai bija uzdots organizēt Covid-19 pandēmijas laikā, nav konstatētas atkāpes no iepirkumu algoritma procedūras, kas būtu atstājušas negatīvu ietekmi uz iepirkumu rezultātiem. Tā, izvērtējot individuālo aizsarglīdzekļu iegādes procesu koronavīrusa pandēmijas laikā, savā pārskatā par veikto darbu secinājusi “Sabiedrība par atklātību – Delna””.

Organizācija kā Aizsardzības ministrijas pieaicināts novērotājs iepirkumos piedalījās no 2020. gada 21. aprīļa līdz 15. jūnijam, kad beidzās ar Covid-19 pandēmiju noteiktais ārkārtas stāvoklis. “Delna” atsaucās Aizsardzības ministrijas uzaicinājumam, un kā novērotājs piedalījās iepirkumos, lai sekmētu atklātību, godīgu konkurenci un efektīvu valsts līdzekļu izlietošanu cīņā ar Covid-19. Uzraudzības darbā “Delna” skrupulozu uzmanību pievērsa iepirkumu procedūrai, ievērojot labas pārvaldības principus un normatīvajos aktos noteikto. Iepirkumu procesa uzraudzīšanu nevalstiskā organizācija veica, par to nesaņemot atlīdzību.

“Delnas” pārstāvji kopumā piedalījās 14 AM darba grupu sēdēs un septiņās Valsts aizsardzības militāro objektu iepirkumu centra (VAMOIC) iepirkumu komisijas sēdēs. Organizācija izvērtēja 10 iepirkumu procesus, no kuriem sešos iepirkumos “Delna” bija klāt no to uzsākšanas brīža un varēja piedalīties iepirkumu komisijās.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/ Aizsardzības ministrija

Organizācija atgādina, ka, ņemot vērā pandēmijas draudīgos apmērus, ministru kabinets ārkārtas stāvokļa laikā AM resoram individuālo aizsarglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu iegādes procesā atļāva nepiemērot Publiskā iepirkumu likuma prasības. Šī likuma normas netika piemērotas, veicot centralizēto rezervju iepirkumus. Tā vietā AM izveidoja sadarbības algoritmu iepirkumu veikšanai ārkārtas situācijas apstākļos. Šāds algoritms nodrošināja efektīvu starpinstitucionālo sadarbību valsts centralizēto rezervju iepirkumu veikšanā.

Atbilstoši līgumam, kāds tika noslēgts starp AM un “Delnu”, organizācija uzraudzīja iepirkumu atbilstību algoritmā paredzētajai procedūrai, taču iesniegtos piedāvājumus pēc būtības nevērtēja un neizvēlējās komersantus, ar kuriem slēgt līgumus.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Kā savā atzinumā norāda “Delna”, tad viens no pozitīvajiem faktoriem, darbojoties iegādes algoritma ietvaros, paredzēja vairāku institūciju savstarpējo uzraudzību. Proti, algoritmam nepieciešamos prioritāšu sarakstus un tehniskās specifikācijas izstrādāja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD), AM atlasīja sākotnējos pretendentus, kas atbilda kritērijiem, VAMOIC veica iepirkumus, dokumentācijas atbilstību uzraudzīja Veselības inspekcija (VI) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Tādējādi vairākas institūcijas varēja savstarpēji uzraudzīt un papildināt viena otras darbu un novērst potenciālos pārkāpumus, piemēram, ka tehniskās specifikācijas varētu tikt pielāgotas vienam pretendentam. To apliecina arī lielais pretendentu skaits iepirkumos, kā arī apstāklis, ka par uzvarētajiem tika atzīti savstarpēji nesaistīti uzņēmumi, lai nodrošinātu lielo pieprasījuma apjomu. Līdz ar to, kaut arī netika piemērots Publisko iepirkumu likums, kas paredz ārēju uzraudzības mehānismu, centralizēto iepirkumu algoritms nodrošināja iestāžu savstarpējo “četru acu principu”, kas veicina godprātību lēmumu pieņemšanā.

“Delna” uzteikusi arī aizsarglīdzekļu procesa ietvaros notikušo valsts iestāžu sadarbības kvalitāti. Vienlaikus organizācija atzīst, ka iepirkumu procesā iesaistītajām iestādēm nācās saskarties ar vairākiem izaicinājumiem – bija apgrūtinātas piegādes, sevišķi no Ķīnas. Mainīgās situācijas apstākļos nenoteiktas bija arī aizsarglīdzekļu cenas, kuras pieprasījuma ietekmē itin ātri varēja mainīties. Tāpat, atkarībā no Covid-19 pandēmijas līmeņa, mainīgi izrādījās arī iegādei nepieciešamo individuālo aizsarglīdzekļu saraksti. Kā atzīst “Delna”, iegādes procesus apgrūtināja steidzamība, kādā aizsarglīdzekļi bija nepieciešami.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Vērtējot iepirkumus kopumā, nav iespējams konstatēt, ka kādu preču iegādes organizācija un rezultāti būtiski neatbilstu tirgus situācijai vai vispārējām iespējām, secina “Delna”.

Vienlaikus “Delna” atzīst atsevišķos gadījumos, AM darba grupai vienojoties sevišķā kārtībā, tika pieļautas atkāpes no pieņemtās iepirkumu procedūras, taču, ņemot vērā tā brīža saspringtos apstākļus, šāda rīcība bija objektīvi pamatota. Tādējādi tieša un negatīva ietekme uz iepirkuma rezultātiem netika radīta.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Viens šāds gadījums bija saistīts ar Ārlietu ministrijas pieprasīto dezinfekcijas līdzekļu iepirkumu palīdzības kravas nosūtīšanai uz Spāniju. Šajā gadījumā piegādātāju izvēlējās Spānijas vēstniecība. Arī pati dezinfekcijas līdzekļa iegāde tika veikta, to skaņojot ar Spānijas vēstniecību.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Otrs šāds gadījums bijis saistīts ar vienreizlietojamo cimdu iegādi centralizēto vidusskolas eksāmenu vajadzībām. Neviens piegādātājs ar atbilstošu dokumentāciju iepirkumā pieteicies nebija, bet cimdi bija vajadzīgi steidzami. Tādēļ iegāde tika veikta, vienojoties ar uzņēmējiem, kuriem cimdi jau bija noliktavās.

Atkāpšanās no kārtības bija arī aizsargmasku iepirkumā. Tiesa, šī iepirkuma organizēšanas laikā kļuva zināms, ka ārkārtas situācija netiks pagarināta, tādēļ VAMOIC jau laicīgi iepirkumu izsludināja Elektroniskajā iepirkumu sistēmā, piemērojot Publiskā iepirkumu likuma prasības.

Vērtējot iepirkumu uzraudzības procesus, “Delna” atzīst – šāda veida pilsoniskā uzraudzība pār iepirkumiem bijis visai efektīvs līdzeklis valsts pārvaldes atklātības un atbildīguma veicināšanā, kā arī veicināja iespējamo pārkāpumu laicīgu prevenciju.

Vienlaikus nevalstiskā organizācija uzsvervalsts institūcijām, kvalitatīva uzraudzības procesa veikšanai, ir jārada mehānisms, kā nodrošināt novērotājus ar visu nepieciešamo informāciju, lai piedalīšanās sanāksmes nebūtu tikai formalitāte. Šajā gadījumā informācijas sniegšanai jābūt proaktīvai, savukārt piekļuve informācijai un ar iepirkumu saistītajiem dokumentiem novērotājiem jānodrošina reālā laikā.

Image
maskas
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka sākoties Covid-19 pandēmijai Latvijā un samilstot problēmām individuālo aizsarglīdzekļu piegādē, valdība lēma, ka VAMOIC turpmāk veiks Covid-19 izplatības ierobežošanai nepieciešamo individuālo aizsarglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu centralizētos iepirkumus visu valsts institūciju vajadzībām. Savukārt armija sniegs loģistikas atbalstu, iegādātās preces nogādājot saņēmējiem atbilstoši prioritāro institūciju un to vajadzību sarakstā noteiktajam apjomam.

Dalies ar šo ziņu