Iedzīvotāju kiberpratība ietekmē arī valsts drošību: atklāta kiberdrošības kampaņa "Ož pēc shēmas!"

Latvijā
Sargs.lv/Aizsardzības ministrija
Kampaņas "Ož pēc shēmas!" atklāšana
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

8. septembrī pulksten 11.00 Esplanādē Aizsardzības ministrijas Nacionālais kiberdrošības koordinācijas centrs (NCC-LV) sadarbībā ar CERT.LV atklāja informatīvo kampaņu “Ož pēc shēmas!”, kuras mērķis ir stiprināt sabiedrības kiberdrošību un noturību pret apdraudējumiem, vienlaikus izglītojot par kiberhigiēnu un digitālajām krāpniecības shēmām.

Kampaņas atklāšanas pasākumā Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra vietnieks Rolands Heniņš, CERT.LV vadītāja Baiba Kaškina, Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Cērps, Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes 2. nodaļas priekšnieks Oļegs Filatovs, kā arī kampaņas “sejas” – Māra Mičerevska un Laura Kļaviņa atveidotie Duļkis un Imants no filmas “Kriminālais ekselences fonds”.

Nacionālais kiberdrošības koordinācijas centrs darbojas jau gadu, un viens no tā uzdevumiem ir sabiedrības informēšana par kiberdrošības apdraudējumiem. Tas ir vienotais kontaktpunkts kiberdrošības jautājumos un veic nacionālo kiberdrošības prasību ieviešanas pārraudzību, kā arī izstrādā nacionālās kiberdrošības rīcībpolitikas iniciatīvas.

“Mēs redzam, ka no mūsu iedzīvotājiem tiek izkrāptas ievērojamas summas, un tas liek mums vairāk stiprināt kiberpratību, tāpēc šīs kampaņas mērķis ir indivīds. Mēs skatāmies plašāk, jo runājam par valsts kibernoturību, kas ir daļa no nacionālās drošības. Tā sākas ar katru no mums, cik mēs paši esam zinoši un jūtamies droši. Ceļot katra indivīda zināšanas un prasmes, mēs varam celt arī valsts kopējo noturību,” kampaņas atklāšanā uzsvēra Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra vietnieks Rolands Heniņš.

Dati par šī gada pirmajiem astoņiem mēnešiem liecina, ka kopā no Latvijas iedzīvotājiem izkrāpti jau 13,5 miljoni eiro. Šovasar aktuālas ir kampaņas CSDD un VID vārdā, neatpaliek arī banku vārdā izplatītās pikšķerēšanas kampaņas. Ļoti populāra mūsdienās ir balss krāpšana – raudoša sieviete, viltus policists, viltus bankas darbinieks, operators vai kāds cits, kas informē zvana saņēmēju par nepatikšanām, lūdzot datus vai naudu. Izplatīti ir dziļviltojumi, kur video pazīstami cilvēki stāsta par iespējām, kā ātri nopelnīt naudu. Trešais veids ir SMS krāpšanas, jo cilvēki mēdz ignorēt pilno saitē ievietotās mājaslapas adresi, uzrunājot klātesošos, atklāja Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes 2. nodaļas priekšnieks Oļegs Filatovs.

Image
Kampaņas "Ož pēc shēmas!" atklāšana
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Kampaņas laikā sabiedrība tiks uzrunāta ar plašu aktivitāšu klāstu – “Kiberdrošības ekselences fonda” video sērijām, sociālo mediju komunikāciju, informatīviem un izglītojošiem materiāliem, kā arī ar ekspertu padomiem. Līdz 8. oktobrim Esplanādē ikviens interesents varēs iepazīties ar biežāk sastopamajām krāpniecības shēmām un apskatīt arī simbolisku naudas kaudzi, kas metaforiski reprezentē Latvijas iedzīvotājiem pērn izkrāptos 16 miljonus eiro.

Vienlaikus no 8. septembra aicinām apmeklēt kampaņas vietni shemas.lv, kur vienuviet būs pieejama aktuālā informācija par izplatītākajām krāpniecības metodēm un praktiski padomi, kā no tām pasargāties. Tāpat būs iespējams arī aizpildīt īpašu kiberdrošības testu, lai noskaidrotu savas prasmes un saņemtu ieteikumus digitālās drošības uzlabošanai.

Kiberdrošības kampaņu organizē Aizsardzības ministrijas Nacionālais kiberdrošības koordinācijas centrs (NCC-LV) un CERT.LV. Savukārt kampaņu informatīvi atbalsta: drossinternets.lv, Finanšu nozares asociācija, Latvijas Pasts, Narvesen, LMT un NESTE. Kampaņu līdzfinansē Eiropas Savienība.

Dalies ar šo ziņu