Lai gan šogad 18.novembra svētku pasākumus Rīgā krietni sabojāja ne vien Covid19 pandēmija, bet arī laikapstākļi, neļaujot veikt Latvijas Gaisa spēku un NATO partnervalstu gaisa kuģu lidojumus, īpašu dāvanu šogad Latvijas neatkarības proklamēšanas gadadienā bija sagādājuši Turcijas gaisa spēki, uz Latviju atvedot pasaulē titulēto “Solo Turk” augstākās pilotāžas komandu.
“Solo Turk” lidojumi bija plānoti 18.novembrī virs Rīgas jūras līča. Skatītāji tos varētu vērot no Rīgas un Jūrmalas pludmalēm. Tomēr nelabvēlīgie laikapstākļi vismaz pagaidām tos neļauj veikt drošā veidā. Tomēr “Solo Turk” F-16 piloti Latvijas skatītāju priekšā gatavi uzstāties līdz pat šīs nedēļas nogalei, ar nosacījumu, ja to ļaus laikapstākļi.
Intervijā portālam “Sargs.lv” Turcijas vēstniece Latvijā Gulsina Erkula (Gülsun Erkul) atzīst – Latvijas un Turcijas diplomātiskās attiecības veidojušās kopš pagājušā gadsimta sākuma, turklāt Turciju allaž interesējis, lai drošība valdītu arī Ziemeļeiropas un Baltijas reģionā.
Nozīmīga sadarbība abu valstu vidū veidojusies arī pēc Latvijas neatkarības atgūšanas. Vēstniece uzsver Turcija pilnībā atbalstīja Latvijas pievienošanos NATO, savukārt pēc uzņemšanas NATO, Turcijas Gaisa spēki nekavējoties iesaistījās Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā.
Savukārt “Solo Turk” pilots kapteinis Serdars Dogans intervijā “Sargs.lv” stāsta, ka “Solo Turk” aerobātikas komanda savā 10 gadu pastāvēšanas laikā paspējusi piedalīties vismaz 20 starptautiskos aviošovos Eiropā un Āzijā, kā arī sniegt neskaitāmus priekšnesumus Turcijas skatītājiem. Komandas kontā ir izcīnīta prestižā “Karaļa Huseina zobena” balva Lielbritānijā notiekošajā konkursā “Royal International Air Tatto”. Tāpat godalgotas vietas izcīnītas citu valstu rīkotajos aviosvētkos.
Viņš atzina, ka ir lepns par saņemto aicinājumu piedalīties Neatkarības dienas svinībās.
Runājot par savu dienestu, kapteinis S. Dogans atzina, ka “Solo Turk” augstākās pilotāžas grupā tiek uzņemti pieredzējušākie Turcijas gaisa spēku piloti. Tādi, kuri ar F-16 iznīcinātājiem savas karjeras laikā nolidojuši vismaz 1000 stundas. Papildus jau ierastajām lidošanas prasmēm, lai kļūtu par šīs aerobātikas grupas pilotu, divos mēnešos nākas apgūt spēju veikt lidojumus ar straujiem manevriem zemā lidojumā un ārkārtīgi lielā ātrumā. Kā stāsta pilots, šāds lidojums prasa ne tikai augstu koncentrēšanās spēku, bet arī ļoti labu fizisko sagatavotību.
Ne mazāk svarīgs ir arī sagatavošanās process pirms paša lidojuma.
Lai gan slikto laikapstākļu dēļ iepriekš plānotos parauglidojumus šodien nācās atcelt arī Latvijas Gaisa spēku un NATO gaisa patrulēšanas spēku lidaparātiem, kapteinis S. Dogans ir cerību pilns, ka “Solo Turk” izdosies Latvijas skatītājus iepriecināt līdz piektdienai, kad Turcijas augstākās pilotāžas komandai nāksies doties mājup.
Kā atzīst F-16 pilots, ja lidojumam būs labvēlīgs laiks, skatītāji Rīgas un Jūrmalas pludmalēs varēs vērot zemu lidojoša iznīcinātāja paraugdemonstrējumus, kas arī pašiem skatītājiem uz zemes ļaus izjust gan lidmašīnas dzinēja jaudu, gan lidojuma estētisko skaistumu.