Aktuāli

Turcijas Gaisa spēki aizvien cer nodot savu 18.novembrim sagatavoto dāvanu Latvijas iedzīvotājiem

Latvijā
Sargs.lv
Image
Soloturk
Foto: SoloTurk/Facebook

Lai gan šogad 18.novembra svētku pasākumus Rīgā krietni sabojāja ne vien Covid19 pandēmija, bet arī laikapstākļi, neļaujot veikt Latvijas Gaisa spēku un NATO partnervalstu gaisa kuģu lidojumus, īpašu dāvanu šogad Latvijas neatkarības proklamēšanas gadadienā bija sagādājuši  Turcijas gaisa spēki, uz Latviju atvedot  pasaulē titulēto “Solo Turk” augstākās pilotāžas komandu.

“Solo Turk” lidojumi bija plānoti 18.novembrī virs Rīgas jūras līča. Skatītāji tos varētu vērot no Rīgas un Jūrmalas pludmalēm. Tomēr nelabvēlīgie laikapstākļi vismaz pagaidām tos neļauj veikt drošā veidā. Tomēr “Solo Turk” F-16 piloti Latvijas skatītāju priekšā gatavi uzstāties līdz pat šīs nedēļas nogalei, ar nosacījumu, ja to ļaus laikapstākļi.

Intervijā portālam “Sargs.lv” Turcijas vēstniece Latvijā Gulsina Erkula (Gülsun Erkul) atzīst – Latvijas un Turcijas diplomātiskās attiecības veidojušās kopš pagājušā gadsimta sākuma, turklāt Turciju allaž interesējis, lai drošība valdītu arī Ziemeļeiropas un Baltijas reģionā.

“Līdzīgi kā Latvija, arī Turcija apzinās savas brīvības un neatkarības cenu. Arī mēs lepojamies ar savu vēsturi. Turcijas Republika tika proklamēta 1923. gadā – piecus gadus pēc tam, kad jau bija pasludināta neatkarīgā Latvijas valsts. Jau pēc pāris mēnešus pēc Turcijas Republikas proklamēšanas, mēs nodibinājām diplomātiskās attiecības ar Latviju, bet jau 1929. gadā atvērām savu vēstniecību Rīgā. Vēstniecība Rīgā bija viena no 20 jaunās Turcijas Republikas vēstniecībām visā pasaulē. Tas vien apliecina, ka Latvijas un Baltijas drošība allaž bijusi nozīmīga arī Turcijai. Turklāt lēmumu veidot aktīvas diplomātiskās attiecības ar Latviju pieņēma mūsu republikas pamatlicējs un dibinātājs Mustafa Kemals Ataturks,” stāstīja Turcijas vēstniece Latvijā.

Nozīmīga sadarbība abu valstu vidū veidojusies arī pēc Latvijas neatkarības atgūšanas. Vēstniece uzsver Turcija pilnībā atbalstīja Latvijas pievienošanos NATO, savukārt pēc uzņemšanas NATO, Turcijas Gaisa spēki nekavējoties iesaistījās Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā.

“Mēs bijām ārkārtīgi pagodināti, saņemot ielūgumu uzstāties “Solo Turk” komandai no Latvijas Aizsardzības ministrijas Valsts svētku svinību ietvaros. Parasti “Solo Turk” uzstāšanās tiek plānotas gadu uz priekšu, bet šoreiz mēs bijām gatavi noorganizēt to ārkārtīgi īsā laikā. Šobrīd Covid 19 pandēmija cilvēkiem ir laupījusi prieku. Ja mēs to varam sniegt, tad tas mums dara lielu godu, “ stāta vēstniece.
Image
turki
Foto: vrsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Attēlā: no kreisās Turcijas vēstniece Latvijā Gulsina Erkula (Gülsun Erkul), pa labi "Solo Turk" aerobātikas komandas pilots kapteinis Serdars Dogans (Sedar Dogan). Foto: vrsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija.

Savukārt “Solo Turk” pilots kapteinis Serdars Dogans intervijā  “Sargs.lv” stāsta, ka  “Solo Turk” aerobātikas komanda savā 10 gadu pastāvēšanas laikā paspējusi piedalīties vismaz 20 starptautiskos aviošovos Eiropā un Āzijā, kā arī sniegt neskaitāmus priekšnesumus Turcijas skatītājiem. Komandas kontā ir izcīnīta prestižā “Karaļa Huseina zobena” balva Lielbritānijā notiekošajā konkursā “Royal International Air Tatto”. Tāpat godalgotas vietas izcīnītas citu valstu rīkotajos aviosvētkos.

“Mēs cenšamies priecēt mūsu publiku gan Eiropā gan Āzijā, demonstrējot ne tikai mūsu pilotēšanas prasmes, bet arī ar lepnumu nesot pasaulē Turcijas Gaisa spēku un Turcijas Republikas karogu,” atzina kapteinis S. Dogans.

Viņš atzina, ka ir lepns par saņemto aicinājumu piedalīties Neatkarības dienas svinībās.

“Mēs zinām, ka tā arī mums nebūtu vienkārša uzstāšanās, šie ir jūsu neatkarības svētki un mēs apzināmies cik dārga jums ir neatkarība un esam lepni būt kopā ar jums,” piebilda Turcijas Gaisa spēku F-16 pilots.

Runājot par savu dienestu, kapteinis S. Dogans atzina, ka “Solo Turk” augstākās pilotāžas grupā tiek uzņemti pieredzējušākie Turcijas gaisa spēku piloti. Tādi, kuri ar F-16 iznīcinātājiem savas karjeras laikā nolidojuši vismaz 1000 stundas. Papildus jau ierastajām lidošanas prasmēm, lai kļūtu par šīs aerobātikas grupas pilotu, divos mēnešos nākas apgūt spēju veikt lidojumus ar straujiem manevriem zemā lidojumā un ārkārtīgi lielā ātrumā. Kā stāsta pilots, šāds lidojums prasa ne tikai augstu koncentrēšanās spēku, bet arī ļoti labu fizisko sagatavotību.

“Visi lidojumi notiek ļoti zemā augstumā un ārkārtīgi lielā ātrumā. Lidojumā piedzīvotās pārslodzes jebkuru cilvēku var ātri vien fiziski nogurdināt. Es atceros savu pirmo lidojumu “Solo Turk” komandā. Man nācās uzstāties divas reizes vienā dienā. Kad es izkāpu laukā no lidmašīnas otrā pilota kabīnes, es pa taisnu līniju nevarēju noiet. Jutos burtiski pārguris un tūdaļ devos gulēt. Pēc šī lidojuma sākotnēji šķita, ka nekad nevarēšu ar to nodarboties, tomēr, atkārtojot šos manevrus dienu pēc dienas, sapratu, ka organisms pie tiem pierod. Tagad, lidojot un izpildot šos manevrus es vairs neizjūtu fizisku diskomfortu. Tā vietā es šo lidojumu izbaudu,” stāstīja kapteinis S. Dogans.

Ne mazāk svarīgs ir arī sagatavošanās process pirms paša lidojuma.

“Tas nebūt nav viegls darbs. Mums lidojuma laikā jāpārdzīvo liels skaits pārslodžu. Turklāt, ņemot vērā lielo ātrumu un zemo lidojuma augstumu, mums ir ārkārtīgi īss laiks lēmumu pieņemšanai. Tālab lai sekmīgi un droši izpildītu lidojumu, mums jābūt tiem gataviem kā fiziski, tā mentāli. Pirms lidojuma mēs esam ārkārtīgi piesardzīgi gan tajā ko ēdam, gan uzmanību pievēršam tam cik kvalitatīvi guļam, gan nedrīkstam nedz smēķēt, nedz lietot alkoholu, jo tas viss atstāj nopietnu ietekmi uz veselību. Citiem vārdiem sakot, mēs allaž skrupulozi izplānojam pat vissīkākās lietas pirms kārtējā lidojuma,” stāsta kapteinis S. Dogans.

Lai gan slikto laikapstākļu dēļ iepriekš plānotos parauglidojumus šodien nācās atcelt arī Latvijas Gaisa spēku un NATO gaisa patrulēšanas spēku lidaparātiem, kapteinis S. Dogans ir cerību pilns, ka “Solo Turk” izdosies Latvijas skatītājus iepriecināt līdz piektdienai, kad Turcijas augstākās pilotāžas komandai nāksies doties mājup.

Kā atzīst F-16 pilots, ja lidojumam būs labvēlīgs laiks, skatītāji Rīgas un Jūrmalas pludmalēs varēs vērot zemu lidojoša iznīcinātāja paraugdemonstrējumus, kas arī pašiem skatītājiem uz zemes ļaus izjust gan lidmašīnas dzinēja jaudu, gan lidojuma estētisko skaistumu.

Dalies ar šo ziņu