"Sargs.lv" pēta: Vai Ukraina jau drīzumā varētu tikt pie reaktīvajiem iznīcinātājiem?

Konfliktu zonas
Sargs.lv/Politico/The War Zone
ASV ražotais iznīcinātājs "F-16 Fighting Falcon"
Foto: ASV ražotais iznīcinātājs "F-16 Fighting Falcon" / Scanpix/Zuma Press

Uzreiz pēc tam, kad Vācija un ASV beidzot apstiprināja savu tanku piegādes Ukrainas bruņotajiem spēkiem, uzvirmojušas arī spekulācijas, vai Ukrainai izdosies iegūt savā rīcībā arī reaktīvos iznīcinātājus – iespējams, nozīmīgāko ieroču veidu, kas palīdzētu gūt izšķirošu pārsvaru cīņā pret Krievijas iebrucējiem.

Nīderlande jau iepriekš vēstījusi, ka būtu gatava piegādāt amerikāņu “F-16” iznīcinātājus, tikko arī Slovākija paziņojusi, ka varētu nodot Ukrainai savā rīcībā esošos padomju tipa “Mig-29” iznīcinātājus. “Sargs.lv” pēta, kādas ir Ukrainas reālās iespējas tikt pie šāda līmeņa tehnikas, kas pēdējo notikumu fonā kļūst arvien reālāka.

Kā vēsta “Politico”, šobrīd norit aktīvas diplomātiskās sarunas starp Ukrainas amatpersonām un Rietumu militārpersonām un diplomātiem par iespējamu Rietumu iznīcinātāju nodošanu, kas būtu nākamais loģiskais solis pēc kaujas tanku nodošanas. Vairākas Eiropas amatpersonas un diplomāti pauduši, ka šāda ideja šobrīd vairs nav nereāla, kaut arī joprojām ir bažas par eskalācijas risku.

Image
Iznīcinātājs "Mig-29"
Foto: Iznīcinātājs "Mig-29" / Scanpix/AFP

Kaut arī Džo Baidena administrācija oficiāli paziņojusi Kijivai, ka šobrīd iznīcinātāju nodošana nav iespējama, kāds no “Politico” avotiem paudis, ka “pagājušajā vasarā sarkanā līnija bija HIMARS, bet tad mēs tikām tai pāri. Tam sekoja tanki, un tagad arī to esam pārvarējuši.” Uzreiz pēc paziņojuma par “Leopard” tanku piegādi arī Vācijas kanclers Olafs Šolcs atkārtoti uzsvēris, ka Ukrainai netiks piegādātas lidmašīnas un turp netiks sūtīts NATO karaspēks.

Iespējams, nopietnāk šis jautājums varētu tikt apspriests pēc divām, trim nedēļām. Februāra vidū ieplānota nākamā Ukrainas sabiedroto valstu aizsardzības ministru tikšanās Ramšteinā, un paredzams, ka tajā uzmanības centrā nokļūs tieši aviācija un gaisa atbalsts. Šobrīd nopietnu apņemšanos par iznīcinātāju piegādi, kā minēts, paudušas Nīderlande un Slovākija, un pēdējā aizvada sarunas ar NATO partneriem un Kijivu par veidu, kā to varētu realizēt.

Kā atklāja minētais “Politico” avots, līdzšinēja Rietumu stratēģija ir bijusi pakāpeniski “pieradināt” Krieviju pie arvien pieaugošā militārā atbalsta Ukrainai, lai neizsauktu neprognozējamu Krievijas reakciju – sākumā piegādes ietvēra tikai “Javelin” un “Stinger” raķešu sistēmas, tam jau sekoja haubices un HIMARS, bet nupat tās jau ir “Patriot” pretgaisa aizsardzības raķetes, bruņutransportieri un tanki. “Tāpēc lidmašīnu piegāde ir tikai laika jautājums,” prognozēja diplomāts.

Tam, ka Rietumi tomēr gatavojas Ukrainu apgādāt ar iznīcinātājiem, ir arī citas pazīmes. Pagājušā gada jūlijā ASV Pārstāvju palāta apstiprināja 100 miljonu ASV dolāru piešķiršanu Ukrainas pilotu apmācībai lidošanai ar ASV iznīcinātājiem, bet oktobrī Ukraina paziņoja, ka apmācībām nokomplektēta vairākus desmitus liela pilotu grupa.

Ukrainas gaisa spēku pārstāvis Jurijs Ignats jau otrdien, 24. janvārī, paziņoja, ka pieminētie Ukrainas militārie piloti jau ir ceļā uz ASV, lai uzsāktu apmācību ar tāda tipa lidmašīnām, kas visdrīzāk tiks piegādātas Ukrainai, gan neatklājot, kas tieši tās būs par lidmašīnām, vēsta portāls “The War Zone”. Tā esot aptuveni 30 cilvēku liela grupa, kas dosies uz ASV ar pavadošajiem inženieriem un apkopes personālu.

“Lai apgūtu pacelšanos un nolaišanos, kā arī lidošanu no punkta A līdz punktam B, būs nepieciešamas dažas nedēļas, taču, lai izietu apmācību par lidmašīnu izmantošanu kaujas darbībās, vajadzēs sešus mēnešus,” papildināja Ukrainas gaisa spēku runasvīrs. Viņš norādīja, ka Ukrainas Gaisa spēki lido eskadriļās pa 12 lidmašīnām, un, viņaprāt, būtu nepieciešamas divas “F-16” eskadriļas ar rezerves platformām, lai mainītu kara gaitu. Tikmēr ASV Gaisa spēku pārstāvis portālam paudis, ka neesot informēts par šādām Ukrainas pilotu apmācībām.

Jebkurā gadījumā, ja Rietumi pat drīzumā izšķirsies par savu lidmašīnu nodošanu, būs jāatrisina dažādi loģistikas izaicinājumi. “F-15” un “F-16” lidmašīnām ir nepieciešami gari un kvalitatīvi skrejceļi, kādu Ukrainā trūkst. Eksperti pauž, ka Krievijas spēkiem būtu viegli pamanīt mēģinājumus uzbūvēt šādām lidmašīnām nepieciešamo infrastruktūru.

Daudz piemērotākas Ukrainas apstākļiem būtu amerikāņu “F-18” vai zviedru “Gripen” lidmašīnas, jo tām ir mazākas prasības attiecībā uz skrejceļiem un tehnisko apkopi. Tomēr šo lidmašīnu nav pietiekamā daudzumā, un Zviedrijas aizsardzības ministrs jau svētdien sarunā ar “Politico” paudis, ka Zviedrijai “nav tūlītēju plānu sūtīt “Gripen” uz Ukrainu.”

Dalies ar šo ziņu