Krievijas iznīcinātājs Āzijā bīstami tuvu pietuvojas ASV novērošanas lidmašīnai

Ārvalstīs
Pēc freebeacon.com materiāliem
Su-27

Aprīļa beigās starptautiskajā gaisa telpā virs Ohotskas jūras Krievijas SU-27 tipa iznīcinātājs bīstami tuvu pietuvojies ASV novērošanas lidmašīnai, kas ir ievērojamākais abu valstu gaisa spēku incidents kopš Aukstā kara laika, ziņo ziņu portāls "The Washington Free Beacon".

Krievijas iznīcinātājs Āzijā bīstami tuvu pietuvojas ASV novērošanas lidmašīnai

23. aprīlī ASV Gaisa spēku elektroniskās izlūkošanas lidmašīna RC-135 veica novērošanas lidojumu 60 jūdzes no Krievijas austrumu krastiem, ziemeļos no Japānas, kad noticis šis incidents.

SU-27 pacēlies, lai izsekotu RC-135, pēc tam pietuvojās 100 pēdu (apmēram 30 metri) attālumā no lidotāju kabīnes, pagriežoties arī sāniski un atklājot savas gaiss – gaiss raķetes.

Šo spēka demonstrāciju video ir fiksējusi arī ASV lidaparāta apkalpe.

Pentagona preses pārstāvis pulkvedis Stīvens Vorens apstiprināja, ka SU-27 pārtvēra  RC-135, kad tas 23. aprīļa pēcpusdienā veica rutīnas novērošanas uzdevumu starptautiskajā gaisa telpā virs Ohotskas jūras.

„SU-27 pietuvojās RC-135U un nošķērsoja ASV lidaparāta purngalu apmēram 100 pēdu attālumā. ASV Aizsardzības departamenta vadība jau ir paudusi mūsu bažas Krievijas Bruņotajiem spēkiem”, īsā paziņojumā "Free Beacon" norādīja Vorens.

Pēc viņa sacītā, šis incidents bijis „neapdomīgs pārtveršanas” pasākums un viens no bīstamākajiem gaisa incidentiem pret ASV izlūklidmašīnām kopš Aukstā kara.

RC-135 lidojums notika ASV Gaisa spēku aktivitāšu ietvaros, lai palielinātu reģionālo izlūkošanu Āzijā. Pagājušajā mēnesī Japānā tika izvietoti „Global Hawk” bezpilotu lidaparāti izlūkoperācijām reģionā. Pēdējo nedēļu laikā ir pieaudzis arī citu elektroniskās izlūkošanas lidmašīnu lidojumu skaits.

RC-135U īpašā veidā vāc elektronisko izlūkinformāciju no radaru emisijas. Novērošanas lidojuma laikā bija paredzēts ievākt datus par arvien spējīgākajām pretgaisa aizsardzības sistēmām reģionā. Šādas lidmašīnas apkalpē parasti ir divi piloti, divi navigatori, trīs sistēmas inženieri, 10 elektroniskās karadarbības virsnieki un seši konkrētās jomas speciālisti.

Atvaļināts Gaisa spēku ģenerālleitnants Tomas Makinernijs, kas ir bijis komandieris Aļaskā, pauda bažas par provokatīvo Krievijas rīcību. „Bīstamā Krievijas SU-27 pietuvošanās ir daudz nepatīkamāka, nekā tā, ko esam pieredzējuši Aukstā kara laikā”, Makirnejs norādījis "The Washington Free Beacon".

“Manā vairāk nekā četru gadu pieredzē kā Aļaskas reģiona komandierim Aukstā kara kulminācijas brīdī, mēs nekad neesam saskārušies ar šādu pārdrošu PSRS rīcību. Prezidents Putins redz pašreizējās ASV administrācijas vājumu un mēģina mūs iebiedēt,” norādījis atvaļinātais ģenerālis.

ASV un Krievijas lidmašīnu incidents notika divas dienas pēc tam, kad Japānas militārās lidmašīnas pārtvēra divas Krievijas militārās lidmašīnas, kuras veica pretzemūdeņu patruļlidojumus netālu no Japānas ziemeļu salas Hokkaido.

Kādreizējais Baltā nama izlūkošanas padomnieks Reigana administrācijas laikā Kenets de Grafenreids norādījis, ka šādi incidenti varēja beigties arī traģiski, ņemot vērā Maskavas pieeju izmantot spēku nelikumīgām darbībām pret gaisa kuģiem, kas šķērso starptautisko gaisa telpu.

Balstoties uz de Grafenreidu, Krievija kopš 1940. gadu beigām ir notriekusi 70 ASV lidmašīnas. „Vairāk nekā 70 gadu laikā tāda ir bijusi Krievijas politika, un krievi atgriežas pie ļoti netīras Aukstā kara laikā prakses”, norādīja de Grafenreids.

Dalies ar šo ziņu