Izmeklēšanas komisija paziņo slēdzienu par militāro lidmašīnu sadursmi Lietuvā

Ārvalstīs
Sargs.lv

Izmeklēšanas komisija paziņo slēdzienu par militāro lidmašīnu sadursmi Lietuvā

Lietuvas Aizsardzības ministrijas izmeklēšanas komisija pabeigusi pētīt iespējamos cēloņus Lietuvas Gaisa spēku lidmašīnas L-39 ZA Albatross un Francijas Gaisa spēku iznīcinātāja Mirage 2000C sadursmei, kas notika 30.augustā.

Saskaņā ar komisijas atzinumu, abas lidmašīnas sadūrās gaisā, kad tuvojās viena otrai bīstami mazā attālumā, mācību laikā veicot pārtveršanas un identifikācijas operāciju.

Avārijas cēlonis bija abu lidaparātu apkalpes atšķirīgā lidojuma gaitas interpretācija – piloti nepareizi nolasījuši otras lidmašīnas lidojuma kursu. 

Nav veltīta pietiekama uzmanība citu lidmašīnu vizuālajiem novērojumiem. Kā skaidroja Gaisa spēku komandieris ģenerālmajors Edvards Mažeikis, pat sekundes atšķirība iepriekš saskaņotām darbībām treniņa laikā, kur gaisa kuģi lido ļoti tuvu viens otram, var izraisīt sadursmes.

”Kara aviācijas treniņi ir ļoti riskanti un šajā gadījumā tieši pilotu profesionalitāte palīdzēja izvairīties no zaudējumiem,” sacīja izmeklēšanas komisijas vadītājs majors Viļus Jurgelevičus. Viņš piebilda, ka komisija nav noskaidrojusi, kuras lidmašīnas piloti vainojami sadursmē. Saduroties gaisā, Mirage 2000C aste aizķēra L-39 ZA.

Pētot L-39 ZA vraku, izmeklēšanas komisija secināja, ka lidaparāts bija sagatavots lidojumam atbilstoši visām prasībām un bija darba kārtībā. Tāpat konstatēts, ka piloti izpildīja visas procedūras, kas paredzētas gadījumā, ja notiek aviokatastrofa. Komisijai nebija iespējams iepazīties ar L-39 ZA lidojuma parametru rādījumiem, jo lidmašīnas melnā kaste gāja bojā ugunsgrēkā, kas izcēlās pēc lidaparāta nokrišanas zemē. Sadarbībā ar Francijas Aizsardzības ministriju ir veikta iznīcinātāja Mirage 2000C melnās kastes datu analīze.

Lietuvas militārā lidmašīna L-39 ZA un Mirage 2000C sadūrās 30.augustā pulksten 10:20 kārtējā treniņlidojuma laikā. Francijas lidmašīnas pilotam izdevās cietušo iznīcinātāju nosēdināt Šauļu lidlaukā, bet abi lietuviešu lidotāji veiksmīgi katapultējās. L-39 ZA nogāzās purvā netālu no Rēkīvas ezera. Pēc veselības pārbaudes Lietuvas Gaisa spēku piloti ir atgriezās pie dienesta pienākumu pildīšanas.
 
Saskaņā ar NATO Bruņoto spēku statusa nolīgumu (SOFA), Lietuva un Francija neizvirza viena otrai nekādas finansiālas prasības. Francija ir viena no aktīvākajām dalībniecēm NATO gaisa telpas patrulēšanas misijā. Francijas kontingents misijā piedalījies jau trīs reizes kopš Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijas uzsākšanas 2004.gadā. Šo NATO misiju rotācijas kārtībā veic virkne Alianses dalībvalstu. Patlaban misijas mandāts apstiprināts līdz 2014.gadam.

Dalies ar šo ziņu