Iesaistīties tuvcīņā ar ASV triecienlidmašīnu A-10 “Warthog” ir bīstama avantūra – skaidro ASV iznīcinātāju piloti. Šāda doma daudziem aviācijas speciālistiem varētu likties smieklīga, taču lēnā, šķietami lempīgā lidmašīna ir ļoti manevrētspējīga un tuvcīņā noteikti izšaus pirmā, intervijā portālam “The Drive” skaidro ASV Gaisa spēku Bruņojuma skolas speciālisti.
Nevienam nav šaubu par triecienlidmašīnas A-10 “Warthog” spējām – tās septiņstobru 30 mm automātiskais lielgabals GAU8/A ir lielāks par automašīnu VW “Beatle” un minūtes laikā izšauj 3900 vājināta urāna bruņusitēju un sprāgstošos šāviņus, nemaz nepieminot gaiss-gaiss un gaiss-zeme raķetes. Lidmašīnu no pretinieka ieročiem pasargā vairāk nekā pustonna titāna bruņu, pašizolējošās degvielas tvertnes un daļēji atklāti riteņi, kas ļauj nolaisties arī bez šasijas izlaišanas. Lidmašīna vēl joprojām lidos pat tad, ja tai nebūs viena dzinēja, viena astes spārna, puse no spārna un būs atlicis tikai viens elerons.
Tiesa, šīs ievērojamās spējas prasa savu – A-10 nekad nebūs pilnvērtīgs gaisa kaujas iznīcinātājs, jo tam trūkst ātruma, radara un radara vadītu tāla darbības rādiusa raķešu. Neskatoties uz to, ASV Gaisa spēku rīcībā esošie A-10 bieži vien tika aicināti uz eskadriļām, kur parasti lido ar F-16, F-18 un nu jau arī F-22 un F-35 iznīcinātājiem, lai to pilotus iepazīstinātu ar pārsteigumu, ko prasmīga pilota rokās spēj radīt lēna, taču manevrētspējīga un līdz zobiem nobruņota mašīna. Par šādām mācībām rūpējas ASV Gaisa spēku Bruņojuma skola (USAF Weapons School) instruktori.
Atvaļinātais ASV Gaisa spēku pulkvedis Denijs Jaunts (Denny “Gator” Yount), kas A-10 kabīnē pavadījis 3852 stundas, skaidro – gaisa kaujas iznīcinātāju puiši ir daudz ātrāki. Viņu lidmašīnās ir radari, taču viņi drīz vien saprot, ka iesaistīties tuvcīņā ar A-10 viņiem neatmaksāsies. Pulkvedis Jounts ironizē – pat vismodernākajam pretiniekam, satiekot gaisa kaujā A-10, atliek tikai viens – ātri mukt prom, lai varētu cīnieties arī citu dienu.
Jounts, analizējot A-10 izredzes cīņā ar ātrākiem un modernākiem gaisa kaujas iznīcinātājiem, skaidro – A-10 taktika gadījumā, ja pretinieka iznīcinātāji izlaužas cauri A-10 sedzēju lokam, ir lidot aplī, tādējādi sedzot viena otras aizmuguri. Vienīgā iespēja gaisa kaujas iznīcinātāja pilotam šajā gadījumā, ir no liela augstuma mēģināt “iebakstīt” šajā aplī un tad, izmantojot, iegūto enerģiju, ātri pazust. Gadījumā, ja tas iesaistīsies manevrējošā tuvcīņā, pat vismodernākais gaisa kaujas iznicinātājs nonāks grūtā situācijā.
Normālos apstākļos katru A-10 gaisa atbalsta misiju sedz gaisa kaujas iznīcinātāji. Gadījumā, ja kāda pretinieka lidmašīna tomēr izlaužas cauri, A-10 nomet visu lieko kravu, izņemot divas AIM-9 “Sidewinder” gaiss-gaiss tipa raķetes un elektroniskā slāpētāju pilonu. A-10 šajā gadījumā kļūst daudz manevrētspējīgāka, ātrāka un bīstamāka.
A-10 pilota rīcībā ir elektroniskā slāpētāja pilons, kas slāpē pretinieka gaisa kaujas radaru. Tālākās darbības jau ir mēģināt nonākt pie pirmā šāviena, jo “gaisa kaujā vai nu visu vadi, vai arī vada tevi” – uzsver Jounts. Šajā brīdī izcilās A-10 manevrēšanas spējas spēlē lielu nozīmi – A-10 brīdī, kad tai pietiek ātruma, var apgriezties tikai nedaudz vairāk kā 500 metru rādiusā, savukārt gadījumā, ja lidmašīna tuvojas savam minimālajam ātrumam, šis aplis palielinās līdz 640 metriem. Gaisa kaujas apstākļos šī ir niecīga distance, ar ko sacensties nevar neviens mūsdienu gaisa kaujas iznīcinātājs. Tas nozīmē, ka iesaistoties tuvcīņā, pretinieka iznīcinātājs drīz vien izdzirdēs raksturīgo rūkoņu, ko rada A-10 lielgabala septiņi stobri. Divu sekunžu laikā no tā būs izšauti jau 100 šāviņi.
Šajā gadījumā pretinieka iznīcinātājam atliek tikai uzņemt ātrumu un mēģināt pazust. Lai gan A-10 nav bruņotas ar AIM-9 “Sidewinders” jaunāko versiju, kas ļauj izšaut raķetes, pat neatrodoties vienā vektorā ar pretinieka lidmašīnu, A-10 bruņojumā esošās raķetēm tomēr jātiek izšautām pretinieka virzienā, lai spētu saslēgties to uz siltumu reaģējošā mērķnorādes sistēma. Ņemot vērā, ka šajā brīdī pretinieka lidmašīna cenšas uzņemt ātrumu, palielinot dzinēju jaudu, tas A-10 uzdevumu daudzkārt atvieglo.
Šī iemesla dēļ daudzi piloti, kas ar A-10 sastopas pirmo reizi, paliek nepatīkami pārsteigti – A-10 mazais pagrieziena rādiuss, iespaidīgais lielgabals un siltumu meklējošās raķetes bieži vien pirmajā kaujā ļauj uzveikt daudz ātrākos un modernākos pretiniekus.
Sarunā pulkvedis Jounts pieskārās arī pēdējās desmitgades laikā vairākkārt izskanējušajiem mēģinājumiem A-10 norakstīt. Pulkvedis uzsver – A-10 lidmašīnām nav analogu tik ilgi, kamēr nav izstrādāta lidmašīna, kas spēj atrasties tik tuvu pretiniekam, kā to spēj A-10.