Latvijas gaisa atbalsta kontrolieri trenējas Mičiganas ziemeļos

Militārās mācības
Sargs.lv/Dvidshub.net
Mičigana
Foto: Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

Joint Fire ir sarežģīta lieta. Ir jāspēj pielāgoties, jo gadījumi vienmēr viens no otra atšķiras. Katru reizi izejot treniņu laukumā, es zinu, ka viss būs citādāk nekā iepriekš,” rudens saules apspīdēts, piemiedzot acis, saka gaisa atbalsta kontrolieris, Nacionālo bruņoto spēku kapteinis Rihards Zālītis. Vēl pirms pāris sekundēm virs viņa galvas aizšāvās triecienlidmašīna A-10 Thunderbolt II, ar skaļu troksni izšaujot ložu kārtu no sava Getlinga ložmetēja pa poligonā novietotajiem mērķiem.

“Šādi treniņi ir aizraujoši gan man, gan pilotam pieaug adrenalīna līmenis un tu esi pārliecināts, ka tas, ko dari, ir darbs, kam esi pilnībā sagatavots.”

Kapteinis R.Zālītis ir savā elementā. Kaut arī viņš atrodas teju 7000 kilometru attālumā no mājām, viņš lieliski pārzina Mičiganas Nacionālās gvardes 18 hektāru plašo Greilingas poligonu. Šoruden viņa vadītā gaisa atbalsta kontrolieru komanda atgriezusies Mičiganas ziemeļos, lai kopā ar Mičiganas gaisa gvardes 107. iznīcinātāju eskadriļas pilotiem aizvadītu A-10 iznīcinātāju gaisa atbalsta treniņus.  Detroitas apkaimē esošās Selfridžas Nacionālās gvardes bāzes iemītnieki – 107. eskadriļa – uz Greilingu lido gandrīz katru dienu, līdz pilnībai atstrādājot lidojumu precizitāti kaujas apstākļiem pielīdzinātos uzdevumos.  

Mičigana

Foto:Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

“Rāciju sarunās ar gaisa atbalsta kontrolieri jāievēro noteiktais ritms,” saka kapteiņa R. Zālīša koordinētā A-10 iznīcinātāja pilots, kapteinis Daniels Kovariks (Daniel Kovarik). “Katra situācija uzdzen adrenalīnu, kas, savukārt, var būt par iemeslu cilvēciskai kļūdai. Mēs savos treniņos cenšamies minimizēt šādus riskus, lai pēcāk kļūdas nenotiktu reālos kaujas apstākļos.”

Kapteinis D. Kovariks gaisa atbalsta veikšanas shēmu skaidro ar pieredzi, kuru guvis, aizvadot 120 lidojumus Tuvajos Austrumos. “Vispirms jāveic drošības pārbaude, lidojuma noteikumi un jāsaprot viss, kas lidojuma laikā varētu apdraudēt lidaparātu,” saka pilots. “Pēc tam notiek lidmašīnas pieslēgšanās. Atbalsta kontrolieris ziņo par aktuālo situāciju, mērķiem un citiem nepieciešamajiem datiem. Tad sākas uzbrukuma izpilde.”

Mičingana

Foto:Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

Kapteinis D. Kovariks procedūru pārzina no abiem skatpunktiem. No 2000. līdz 2006. gadam viņš pildījis gaisa atbalsta kontroliera amatu ASV gaisa spēkos. Pēc pārcelšanās uz Mičiganas Nacionālo gvardi, viņš bija viens no instruktoriem, kurš sākotnēji strādājis arī ar Latvijas karavīriem, kad Latvija 2000. gadu beigās sāka veidot savu gaisa atbalsta kontrolieru programmu. 2011. gadā kapteinis ticis uzņemts pilotu apmācības kursos. “Tā ir lieliska iespēja salīdzināt, kā viss aizsākās un cik tālu Latvijas gaisa atbalsta kontrolieri nonākuši šobrīd,” saka kapteinis D. Kovariks, piebilstot, ka Latvijas gaisa atbalsta kontrolieru instruktori nu jau paši ir lietpratēji, un kopā ar Mičiganas kolēģiem, uzbūvējuši ilgtspējīgu gaisa atbalsta programmu.

Mičigana

Foto:Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

Latvijas gaisa atbalsta kontroles instruktori šobrīd vada gaisa atbalsta kvalifikācijas kursus Rīgā, kas atbilst “Joint Fires” galvenajām vadlīnijām. Šos kursus apmeklē arī gaisa atbalsta kontrolieri no Lietuvas, Kanādas, Igaunijas, Itālijas, Polijas, Slovēnijas, Spānijas, Lielbritānijas un citām Eiropas valstīm. Kaut arī Mičiganas Nacionālas gvardes un Nacionālo bruņoto spēku sadarbībā paveikts ļoti daudz, programmā iesaistītie uzsver, ka ir svarīgi sadarbību turpināt, lai attīstītu paaugstinātas gatavības un prasmju līmeni.

Mičigana

Foto:Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

Kapteinis R. Zālītis skaidro, ka Latvijas poligonā kaujas lidaparāti, parasti, ielido no citām valstīm. Turpretī Selfridžā bāzētie A-10 līdz treniņu laukumam var nokļūt 30 minūšu laikā, kas līdz ar to piedāvā iespēju veikt kaujas apstākļiem atbilstošākus izmēģinājumus. Šādam viedoklim piekrīt kapteinis D. Kovariks – šādi treniņi mājās noteikti palīdzēs nākotnes situācijās kara laukā.
 

“Šāda sadarbība ir ļoti svarīga. Aizbraucot uz Afganistānu, es kā A-10 pilots sadarbošos ar latviešu, poļu, vai kādu citu sabiedroto gaisa atbalsta kontrolieriem.”

Mičigana

Foto:Master Sgt. Scott Thompson 110th Wing

Varbūt mazliet ironiski, taču šādas mācības pierādījušas, ka cilvēcisko kļūdu novēršanai palīdz tieši tas pats cilvēciskais faktors: komandas darbs, iejūtība un savstarpēja cieņa. “Ar latviešiem sastrādājos jau desmit gadu, es zinu, ka arī viņiem mājās ir ģimenes, arī viņi vēlas to pašu brīvību, ko vēlamies mēs. Tieši tāpēc mums ir izveidojusies lieliska sadarbība.”

D. Kovariks, piebilstt, ka vienmēr cer, ka mācībās iegūtās zināšanas nekad nebūs jāpielieto, tomēr, ja tāda situācija radīsies, var būt pārliecināts par savām spējām. Kapteinis Zālītis norāda, ka tieši šāda veida attiecības ar kolēģiem ir palīdzējušas viņam sasniegt tik augstu apmierinātību ar savu darbu.

Virs galvas vēl aizvien riņķo A-10 lidmašīnas. Tās pazūd mākoņos, lai atkal no tiem iznirtu nākamajam uzdevumam. “Gaisa atbalsta kontrolieris ir tas, kuram jāapzinās situācija kaujas laukā, tāpēc man šie treniņi ir vērtīga pieredzes apmaiņa,” saka kapteinis R. Zālītis. Viņš savu dienestu sācis Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēkos, kur vēlāk kļuvis par gaisa atbalsta kontrolieri. Kapteinis R.Zālītis piebilst, ka šāds dinamisks darbs ir tieši tas, ko viņš vēlējies.

Dalies ar šo ziņu