Uzreiz pēc tam, kad Vācija un ASV beidzot apstiprināja savu tanku piegādes Ukrainas bruņotajiem spēkiem, uzvirmojušas arī spekulācijas, vai Ukrainai izdosies iegūt savā rīcībā arī reaktīvos iznīcinātājus – iespējams, nozīmīgāko ieroču veidu, kas palīdzētu gūt izšķirošu pārsvaru cīņā pret Krievijas iebrucējiem.
Nīderlande jau iepriekš vēstījusi, ka būtu gatava piegādāt amerikāņu “F-16” iznīcinātājus, tikko arī Slovākija paziņojusi, ka varētu nodot Ukrainai savā rīcībā esošos padomju tipa “Mig-29” iznīcinātājus. “Sargs.lv” pēta, kādas ir Ukrainas reālās iespējas tikt pie šāda līmeņa tehnikas, kas pēdējo notikumu fonā kļūst arvien reālāka.
Kā vēsta “Politico”, šobrīd norit aktīvas diplomātiskās sarunas starp Ukrainas amatpersonām un Rietumu militārpersonām un diplomātiem par iespējamu Rietumu iznīcinātāju nodošanu, kas būtu nākamais loģiskais solis pēc kaujas tanku nodošanas. Vairākas Eiropas amatpersonas un diplomāti pauduši, ka šāda ideja šobrīd vairs nav nereāla, kaut arī joprojām ir bažas par eskalācijas risku.
Kaut arī Džo Baidena administrācija oficiāli paziņojusi Kijivai, ka šobrīd iznīcinātāju nodošana nav iespējama, kāds no “Politico” avotiem paudis, ka “pagājušajā vasarā sarkanā līnija bija HIMARS, bet tad mēs tikām tai pāri. Tam sekoja tanki, un tagad arī to esam pārvarējuši.” Uzreiz pēc paziņojuma par “Leopard” tanku piegādi arī Vācijas kanclers Olafs Šolcs atkārtoti uzsvēris, ka Ukrainai netiks piegādātas lidmašīnas un turp netiks sūtīts NATO karaspēks.
Iespējams, nopietnāk šis jautājums varētu tikt apspriests pēc divām, trim nedēļām. Februāra vidū ieplānota nākamā Ukrainas sabiedroto valstu aizsardzības ministru tikšanās Ramšteinā, un paredzams, ka tajā uzmanības centrā nokļūs tieši aviācija un gaisa atbalsts. Šobrīd nopietnu apņemšanos par iznīcinātāju piegādi, kā minēts, paudušas Nīderlande un Slovākija, un pēdējā aizvada sarunas ar NATO partneriem un Kijivu par veidu, kā to varētu realizēt.
Tam, ka Rietumi tomēr gatavojas Ukrainu apgādāt ar iznīcinātājiem, ir arī citas pazīmes. Pagājušā gada jūlijā ASV Pārstāvju palāta apstiprināja 100 miljonu ASV dolāru piešķiršanu Ukrainas pilotu apmācībai lidošanai ar ASV iznīcinātājiem, bet oktobrī Ukraina paziņoja, ka apmācībām nokomplektēta vairākus desmitus liela pilotu grupa.
Ukrainas gaisa spēku pārstāvis Jurijs Ignats jau otrdien, 24. janvārī, paziņoja, ka pieminētie Ukrainas militārie piloti jau ir ceļā uz ASV, lai uzsāktu apmācību ar tāda tipa lidmašīnām, kas visdrīzāk tiks piegādātas Ukrainai, gan neatklājot, kas tieši tās būs par lidmašīnām, vēsta portāls “The War Zone”. Tā esot aptuveni 30 cilvēku liela grupa, kas dosies uz ASV ar pavadošajiem inženieriem un apkopes personālu.
Jebkurā gadījumā, ja Rietumi pat drīzumā izšķirsies par savu lidmašīnu nodošanu, būs jāatrisina dažādi loģistikas izaicinājumi. “F-15” un “F-16” lidmašīnām ir nepieciešami gari un kvalitatīvi skrejceļi, kādu Ukrainā trūkst. Eksperti pauž, ka Krievijas spēkiem būtu viegli pamanīt mēģinājumus uzbūvēt šādām lidmašīnām nepieciešamo infrastruktūru.
Daudz piemērotākas Ukrainas apstākļiem būtu amerikāņu “F-18” vai zviedru “Gripen” lidmašīnas, jo tām ir mazākas prasības attiecībā uz skrejceļiem un tehnisko apkopi. Tomēr šo lidmašīnu nav pietiekamā daudzumā, un Zviedrijas aizsardzības ministrs jau svētdien sarunā ar “Politico” paudis, ka Zviedrijai “nav tūlītēju plānu sūtīt “Gripen” uz Ukrainu.”