SIPRI: Ieroču ražotājiem nemainīgi ienākumi par spīti tirdzniecības apjomu samazinājumam

Ārvalstīs
Sargs.lv

SIPRI: Ieroču ražotājiem nemainīgi ienākumi par spīti tirdzniecības apjomu samazinājumam

Stokholmas starptautiskais miera izpētes institūts (Stocholm International Peace Research Institute jeb SIPRI) savā ikgadējā ziņojumā par 100 lielākajiem ieroču pārdevējiem paziņojis, ka ieroču pārdošanas un militāro pakalpojumu ienākumu apjomi turpina pieaugt, 2010.gadā sasniedzot 411,1 miljardus dolāru.
Kopējais ieroču tirdzniecības apjoms (ieskaitot bruņoto spēku iepirkumus) 2010.gadā ir pieaudzis, tomēr lēnāk kā 2009.gadā. Kopš 2002.gada pieaugums ir mērāms 60%.

Ieroču ražotāji un militāro pakalpojumu sniedzēji no Ziemeļamerikas un Rietumeiropas atkal dominē (lai gan sarakstā nav iekļauti Ķīnas ieroču ražotāji). 44 ASV uzņēmumu ieroču pārdošanas apjomi sastāda vairāk nekā 60% no Top100 uzņēmumu pārdošanas apjomiem 2010.gadā, savukārt 30 Eiropas uzņēmumi ierindojās otrā vietā ar 29%.

Ieroču ražošanas industrija ir ļoti šaura – 10 galvenie uzņēmumi saražo 56% no visu Top 100 uzņēmumu pārdošanas apjoma, nopelnot 230 miljardus dolāru.

2010.gada dati kārtējo reizi pierāda lielo spēlētāju spējas turpināt pārdot ieročus un militāros pakalpojumus par spīti finanšu krīzei, kas ietekmē citas industrijas, paziņo SIPRI ieroču industrijas eksperte Dr. Suzanna Džeksone.

„Piemēram, „OshKosh” korporācijai 2010.gadā pārdošanas apjomi palielinājušies par 156% pēc uzvaras M-ATV (MRAP tipa visurgājēju) iepirkumā. Citos gadījumos neliela lejupslīde ir saskatāmas nevis ekonomiskās krīzes iespaidā, bet gan tāpēc, ka no Irākas tika izvestas karaspēka vienības un kritās pieprasījums pēc militārā aprīkojuma.”

Dati par 2010.gadu rāda pieaugumu militāro pakalpojumu jomā – ieskaitot sistēmu atbalstu, apmācību, loģistiku, uzturēšanu, labošanu, pārkraušan.

20 no SIPRI Top 100 kompānijām primāri nodarbojas ar militārajiem pakalpojumiem. Kopīgie pārdošanas apjomi militāro pakalpojumu jomā pieauguši no 22,3 miljardiem dolāru 2002.gadā līdz 55 miljardiem dolāru 2010.gadā, kas ir 147% liels pieaugums. Paredzams, ka ar laiku šis apjoms varētu palielināties.

Arī uzņēmumi, kuru pamatnodarbošanās nav militāro pakalpojumu sniegšana, attīsta šo pakalpojumu kā blakusnozari. Piemēram, „BAE Systems” 48% ienākumu (15,8 miljardi dolāru) guva tieši no militārajiem pakalpojumiem.

Pārdošanas pieaugums 2010.gadā pierāda, ka ieroču ražošanas industrija ir bijusi pasargāta no finanšu krīzes.

Paplašināšanās un konsolidācija ir nostiprinājusi vairāku ieroču ražotāju pozīcijas Top100. Zīmīgi, ka 2002.gadā Top100 varēja iekļūt, sākot ar 280 miljardu dolāru pārdošanas rādītājiem, bet 2010.gadā šī summa bija pieaugusi līdz 640 miljoniem dolāru. Piemēram, „Babcock International” 2010.gadā paaugstinājis savus pārdošanas rādītājus par 40%, pārņemot „VT Group” un iegūstot visus tās kontraktus.

SIPRI Ieroču ražotāju datubāze ir radīta 1989.gadā, tajā atrodami finanšu un nodarbinātības dati par uzņēmumiem no OECD valstīm un jaunattīstības valstīm (izņemot Ķīnu). Kopš 1990.gada SIPRI ir publicējusi „Top 100” jeb datus par lielākajiem ieroču un pakalpojumu pārdošanas apjomiem uzņēmumos.


Dalies ar šo ziņu