Nacionālā aizsardzības akadēmija gaida drošos un uzņēmīgos

NBS
Taivo Trams, Tēvijas Sargs
ŅAA
Foto: Foto: Gatis Dieziņš

Jūlijs ir ne tikai pats vasaras vidus, bet arī laiks, kad Latvijas augstskolas sāk jauno studentu uzņemšanu. Izņēmums nav arī Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmija (NAA), kas piedāvā savas mācību programmas gan tiem vispārizglītojošo skolu absolventiem, kuri savu turpmāko dzīvi vēlas saistīt ar militāro karjeru, gan jau bruņotajos spēkos pieredzi ieguvušajiem karavīriem, kuri nolēmuši izvēlēties Nacionālo bruņoto spēku virsnieka karjeru.

Nacionālā aizsardzības akadēmija gaida drošos un uzņēmīgos

Specifiskas zināšanas bruņotajiem spēkiem

«Mēs esam salīdzinoši neliela, taču ļoti profesionāla mācību iestāde, kuru nevar mērīt ar tipveida mērauklu — Nacionālā aizsardzības akadēmija nodrošina nepieciešamo izglītību atbilstoši mūsu bruņoto spēku vajadzībām un tām prasībām, kas tiek izvirzītas mūsu sekmīgai dalībai NATO. Tās ir specifiskas zināšanas, ko nevar iegūt nevienā citā mācību iestādē Latvijā», skaidro NAA rektors pulkvedis Egils Leščinskis. Šāda kompakta un kvalitatīva mācību iestāde pašreizējos apstākļos apmierina NBS vajadzības.

NAA piedāvājumā nav civilo zinību programmu, jo akadēmija nodrošina izglītību valsts aizsardzības resorā ietilpstošo institūciju speciālistiem. Protams, nav arī tā, ka NAA piedāvā tikai un vienīgi militārās zināšanas, kas civilajā sektorā nav izmantojamas. «Mūsdienu armijai nepieciešamas zināšanas un kompetences arī daudzās nemilitārajās jomās. Tomēr nebūtu loģiski pašiem uzturēt civilās mācību programmas, tā nelietderīgi tērējot valsts resursus un nevajadzīgi konkurējot ar citām mācību iestādēm valstī,» uzskata NAA rektors. Ja rodas nepieciešamība pēc kāda civilo zināšanu bloka, to var iepirkt no kādas civilās augstākās mācību iestādes.

Var rasties jautājums — kādēļ NAA pati saviem spēkiem nerealizē zināšanu apguves spektru pilnībā? «Tam no valsts viedokļa nebūtu ekonomiskā pamatojuma. Pašlaik mēs skaidri redzam, ka visās jomās notiek virzība uz ciešāku sadarbību un kompetenču sadalījumu, militārajā jomā to ļoti labi parāda, piemēram, viedās aizsardzības ideja. Mēs audzējam savu kompetenci specifiski militārajos jautājumos, kas ir mūsu galvenais uzdevums, un nedublējam civilo Latvijas augstskolu piedāvājumu. Galu galā katrā valstī kādas nosacīti šauras un specifiskas jomas ekspertu var būt tikai tik, cik viņu ir — tas attiecināms arī uz akadēmiskajiem mācībspēkiem. Nevajadzīga konkurence nevienam nenāk par labu,» ir pārliecināts E. Leščinskis.

NAA ir izveidojusies laba sadarbība ar vairākām mācību iestādēm. Nacionālajos bruņotajos spēkos tiek plānota virzība uz mehanizāciju, tādēļ, piemēram, sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti tiek nodrošināta topošo virsnieku apmācība tehniskajās zinātnēs, mehānikā u.tml. «Virsniekam jābūt pamatzināšanām tehniskajā jomā,» uzsver E. Leščinskis. NAA sadarbojas arī ar Latvijas Jūras akadēmiju. «Izvēlamies no citu augstskolu piedāvājuma to, kas nepieciešams nākamajiem attiecīgo jomu virsniekiem. Nacionālā aizsardzības akadēmija sniedz militārās zināšanas un kompetences, ko ne-spēj nodrošināt neviena cita Latvijas augstskola.»

Militārās izglītības specifika un priekšrocības

Par virsnieka izglītību un karjeru runājot, gribētos uzsvērt vismaz trīs svarīgas lietas. Pirmkārt, jau no brīža, kad cilvēks tiek ieskaitīts kadeta kandidātos un uzsāk karavīra pamatapmācību, viņš saņem karavīra algu. Studijas NAA tiek apmaksātas no valsts.

Otrkārt, neviens NAA sagatavotais jaunais virsnieks nepaliek, ja tā var izteikties, «aiz borta». Visiem tiek nodrošināts dienests NBS.

Treškārt, virsnieka karjera nozīmē arī valsts nodrošinātu mūža izglītību. Virsnieka izglītības process nebeidzas ar leitnanta uzpleču saņemšanu izlaiduma ceremonijā. Virsnieka pamatapmācību programma ir tikai pirmais pamats virsnieka izglītībā karjeras laikā.

NAA piedāvā piecas valsts akreditētas mācību programmas:
• «Sauszemes spēku militārā vadība» (bakalaura programma);
• «Jūras spēku militārā vadība» (bakalaura programma);
• «Gaisa spēku militārā vadība» (bakalaura programma);
• «Komandējošā sastāva virsnieka pamatkurss» (virsnieka profesionālās sagatavošanas programma);
• «Militārā vadība un drošība» (maģistra programmu).

Nacionālā aizsardzības akadēmija sagatavo arī virsniekus speciālistus un nodrošina virkni dažādu karjeras un speciālo kursu. Atgriežoties pie jautājuma par valsts resursu taupīgu un saprātīgu izmantošanu, E. Leščinskis atzīst — akadēmija un militārās izglītības sistēma kopumā var kalpot par plānošanas paraugu. No Valsts aizsardzības koncepcijas un Nacionālo bruņoto spēku attīstības plāna izriet nepieciešamība pēc jaunajiem NBS virsniekiem ilgtermiņā un vidējā termiņā. Ikgadējā NBS pavēlē par nākamā gada uzdevumiem ir noteikts precīzs vajadzīgo kadetu un dažādu speciālistu skaits, kas attiecīgajā gadā jāuzņem, kā arī šim mērķim tiek atvēlēti konkrēti aizsardzības budžeta līdzekļi.

Skaidri zinām, ka visiem mūsu absolventiem būs garantēts darbs un paredzētais atalgojums. Civilās izglītības modelis ne tuvu nav tik stabils un prognozējams. 

«Protams, ir skolas un disciplīnas, kuru absolventiem ir augsts nodarbinātības līmenis, taču nestabilitāte vienmēr pastāv,» atzīst NAA rektors.

Attīsta starptautisko sadarbību un akadēmisko potenciālu

NAA arvien vairāk attīsta sadarbību ar citām mācību iestādēm ne vien Latvijā, bet arī ārpus Latvijas robežām.

«Esam sapratuši, ka jāsadarbojas arvien ciešāk, ņemot no citiem labāko, atzīst E. Leščinskis. Akadēmijai izveidojušās labas saites ar kaimiņvalstīm, nodrošinot topošo un esošo virsnieku izglītības un karjeras kursus. «Jūras spēku vidējā līmeņa štāba virsnieku kursā» NAA tiek mācīti jūras virsnieki no visām trim Baltijas valstīm. Līdzīgi visu trīs Baltijas valstu gaisa un sauszemes spēku virs-nieki apgūst vidējā līmeņa štāba virsnieka kursus Lietuvas militārajā akadēmijā. Notiek arī apmaiņa ar mācībspēkiem. Mēs deleģējam savus pasniedzējus un saņemam nepieciešamo mācībspēku atbalstu gan no pārējām Baltijas valstīm, gan arī no citām NATO dalībvalstīm.

Arī Baltijas aizsardzības koledža ir ciešs NAA sadarbības partneris. Koledža nodrošina divus svarīgus virsnieka karjeras izglītības posmus — «Vecākā štāba virsnieku kursu» un «Augstāko komandvadības kursu». «Koledža ir kopīgs trīs Baltijas valstu projekts un viedās aizsardzības piemērs praksē,» atzīst NAA rektors. Sadarbībā ar Baltijas aizsardzības koledžu tiek īstenota arī Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas maģistra programma «Militārā vadība un drošība».

Vēl viens būtisks attīstības virziens ir pašlaik notiekošā akadēmijas Aizsardzības zinātniskās pētniecības centra restrukturizēšana — tas tiek būvēts uz pilnīgi jauniem pamatiem, atzīst NAA rektors. «Turpmākajai centra darbībai ir izvirzītas ļoti konkrētas prasības. Centram būs daudz ciešāka saite ar mūsu studentiem — tos perspektīvā daudz vairāk iesaistīsim zinātniskajā un pētnieciskajā darbā. Tā-pat centrs attīstīs savu starptautisko atpazīstamību, veidos starpvalstu kontaktus un sadarbības projektus.»

Filtrs atsijā tos, kuriem dienests neder

Vasaras vidū teju visas Latvijas augstskolas velta lielu daļu savu resursu, lai uzrunātu topošos studentus. Izņēmums nav arī NAA, taču, tāpat kā pats mācību process ir atšķirīgs, arī iestāšanās šajā mācību iestādē nav nemaz tik viegla un vienkārša. NAA nav viegli atrast pietiekamu daudzumu veselu, fiziski attīstītu un piedāvātās mācību programmas apgūt spējīgu jauniešu. Dienests bruņotajos spēkos uzliek diezgan augstu kvalitātes latiņu, kurai pretendentiem ir jāatbilst. 

«Sabiedrības interese un informētība par akadēmiju ir augsta. Taču pie mums jaunietis pēc vidusskolas, nokārtojot centralizētos eksāmenus, nevar tā vienkārši ņemt un iestāties.

Vispirms ir jānokārto testi — fiziskajai sagatavotībai jābūt atbilstošajā līmenī, arī zināšanām eksaktajos priekšmetos jābūt labām, tāpat kā angļu valodas prasmei. Vēl ir psiholoģiskie testi un medicīniskā pārbaude.

Savukārt uzņemšanas komisija pārbaudīs pretendenta spējas darboties komandā, līdera dotības un komunikācijas prasmi. Tos, kuriem trūkst uzņēmības, šī procedūra atbaida. Varbūt tas ir pat labi, ka atklāsme nāk uzreiz, nevis, piemēram, pēc mēneša, kad jaunietī jau ir ieguldīti līdzekļi un laiks,» atzīst NAA rektors. Jo atsijāšana notiek arī pēc tam. Visiem pretendentiem līdz mācību uzsākšanai NAA ir jābeidz obligātais kareivja apmācības pamatkurss Alūksnes Kājnieku skolā, pēc tam jāpabeidz arī jaunākā instruktoru kurss NBS Instruktoru skolā Cēsīs, apgūstot personālsastāva vadības un plānošanas pamatprasmes. Protams, daļa atbirst arī šajos posmos — kādam pietrūkst gribasspēka, cits saprot, ka viņam nav vajadzīgo vadītāja dotību vai vēlme mācīties nav pietiekami stipra. «Toties pēc tam mēs varam būt puslīdz droši, ka tālākais atbiruma procents būs neliels un kadeti izstāsies tikai nopietnu iemeslu, nevis rakstura vājuma dēļ,» secina E. Leščinskis.

Jauniešiem, kurus interesē virsnieka karjera, E. Leščinskis iesaka vienkārši koncentrēties uz savu mērķi un saņemties. «Nekādā gadījumā skolas laikā nedrīkst ignorēt eksaktās zinātnes. Arī tad, ja dzīve netiks saistīta ar militāro karjeru, jaunietis savas eksaktās zināšanas nekad nenožēlos. Jebkurai valstij, lai tā nākotnē vispār varētu pretendēt uz attīstītas valsts statusu, ir jāattīsta savs inženiertehniskais potenciāls un sava rūpniecība. Lai to spētu, mums būs nepieciešami inženieri un tehniskie speciālisti,» atzīst E. Leščinskis. Protams, jāstrādā arī pie savas fiziskās sagatavotības un vispārējā veselības stāvokļa. Arī šīs pūles neatkarīgi no izvēlētās karjeras nekad nenāksies nožēlot. IT prasmes akadēmijā vērtē augstu, taču uz datorzinību rēķina nevajadzētu upurēt savu veselību un fiziskās spējas. «Arī mēs jūtam, ka pēdējos gados jauniešu fiziskā sagatavotība un veselības stāvoklis krītas. Agrāk bērni spēlēja «kariņu» pagalmā, skraidīja un lēca, tagad tas notiek datorā. Taču dienests un reālā dzīve jau nenotiks datora ekrānā.»

Dalies ar šo ziņu