Pentagons uzlūko sociālos medijus kā jauno kaujas lauku

Ārvalstīs
Sargs.lv

Pentagons uzlūko sociālos medijus kā jauno kaujas lauku

Atsaucoties uz sacelšanos arābu pasaulē, ko veicināja tīmekļa vietnes "Twitter" un "Facebook", Pentagons ir lūdzis zinātniekus rast risinājumu, kādā atklāt un novērst propagandu sociālo mediju tīklos.

ASV karaspēka augsto tehnoloģiju izpētes vienība, Aizsardzības attīstīto izpētes projektu aģentūra (DARPA), ir izteikusi lūgumu ekspertiem izpētīt "jauno sociālo tīklu zinātni", kas varētu mēģināt apsteigt notikumu gaitu, kas risinās jaunajos medijos.

Programmas mērķis ir izsekot "mērķtiecīgu vai maldinošu ziņojumapmaiņu un dezinformāciju" sociālajos tīklos un veicināt "pretēju ziņojumapmaiņu atklātā pretinieka iespaidotajām darbībām", liecina DARPA piedāvājumu pieprasījums, kas iesniegts 14.jūlijā.

Izveidotais projekts atspoguļo arī augsta ranga karaspēka virsnieku paustās bažas par straujajām izmaiņām Tuvajos Austrumos, kur sociālie tīkli kļuva par dzinuli protestiem pret dažiem no ASV ilglaicīgajiem sabiedrotajiem.

Daži augsti stāvoši ierēdņi privāti ir izteikušies par vajadzību labāk sekot līdzi sociālo tīklu saturam, un meklēt veidus, kā ietekmēt notikumu rezultātus arābu pasaulē caur tīmekļa vietnēm "Twitter", "Facebook" vai "YouTube".

"Notikumiem sociālo mediju vidē ir ne tikai stratēģiska, bet arī taktiska nozīme mūsu bruņotajos spēkos," vēsta DARPA paziņojums. "Tādēļ mums jāapzinās šie atgadījumi, kad tie notiek, un jāatrodas pozīcijā, lai aizsargātu sevi pret nelabvēlīgiem rezultātiem šīs vides robežās."

DARPA paredz, ka sociālajiem tīkliem būs izšķirošs iespaids uz karadarbību.

"Izmaiņas konfliktu būtībā, kas rodas no sociālo mediju lietošanas, iespējams, būs tikpat dziļas, kā tās, ko veicināja iepriekšējās komunikāciju revolūcijas."

Pieprasījumā ietverts, ka pētniekiem jāatklāj un jāklasificē "ideju un priekšstatu rašanās, attīstība un izplatība" sociālajos medijos.

Dokumentā kā piemērs minēts kāds gadījums, kurā varas iestādes izmantoja sociālos medijus, lai novērstu potenciālu krīzi, taču sīkākas notikuma detaļas nav norādītas.

"Piemēram, kādā gadījumā sociālajos medijos sāka izplatīties baumas par kādas noteiktas personas atrašanās vietu, un aicinājumi ieņemt baumoto atrašanās vietu sasniedza augstu pakāpi," rakstīts DARPA izplatītajā dokumentā. "Nejaušības dēļ atbildīgās varas iestādes novēroja sociālos medijus, atklāja krīzes skarto ēku, izsūtīja iedarbīgu ziņojumapmaiņu, lai kliedētu baumas, un novērsa iebrukumu baumās norādītajā ēkā."

DARPA programmai "Sociālie mediji stratēģiskajā komunikācijā" plāno tērēt 42 miljonus dolāru (20,87 miljonus latu), un iespējamie līgumslēdzēji ir lūgti izmēģināt algoritmus ar eksperimentiem sociālajos medijos.

Kāds no iespējamajiem eksperimentiem varētu būt saistīts ar slēgtu sociālo mediju tīklu ar diviem līdz pieciem tūkstošiem brīvprātīgo vai tiešsaites lomu spēli ar desmitiem tūkstošu dalībnieku.

LETA-AFP

Dalies ar šo ziņu