Latvijas uzņēmumā Cēsīs sāk NBS paredzēto bruņutransportieru “Patria” 6x6 komplektēšanu

Uzņēmējdarbība un inovācijas
Sargs.lv
Patria 6x6
Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, tostarp Zemessardzei, paredzētie 6x6 bruņutransportieri “Patria” jau no šī brīža tiek daļēji komplektēti Cēsīs esošajā Latvijas uzņēmumā SIA “Defence Partnership Latvia”, kas ir SIA “Patria Latvia” un SIA “UNITRUCK” kopuzņēmums. Mašīnas no Somijas atgādātas jau daļēji komplektētas, taču viss pārējais nepieciešamais tiks ielikts Latvijas uzņēmumā, un to veic iepriekš Somijā apmācītie speciālisti. Taču jau no 2023. gada plānots, ka transportlīdzekļu komplektācija Latvijā tiks veikta pilnā apmērā, turklāt arī lielākā daļa detaļu tiek ražotas tepat, Latvijā. Kā “Sargs.lv” norāda “Patria Latvia” izpilddirektors Uģis Romanovs, šim mērķim iecerēts no jauna uzbūvēt atsevišķu ēku, kā arī aktīvi tiek domāts par papildus nepieciešamo tehnisko darbinieku piesaisti. Viņš atklāj, ka daži šīs unikālās darba iespējas Cēsīs dēļ pat atgriezušies mājās no ilgstošas prombūtnes ārzemēs.

SIA “Patria Latvia” izpilddirektors un SIA “Defence Partnership Latvia” valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs atzīst, ka līdz šim NBS paredzētās 6x6 platformas tika komplektētas uzņēmumā Somijā, taču no šī brīža tās ieradīsies Cēsīs esošajā uzņēmumā SIA “Defence Partnership Latvia” jau daļēji komplektētas, un šeit tiks pabeigta komplektācijas noslēdzošā daļa. Vienas mašīnas “salikšana” pilnībā aizņem aptuveni 200 stundas jeb vairāk nekā nedēļu, jo tas ir roku darbs, ko pašlaik veic vairāki iepriekš Somijā apmācīti Latvijas speciālisti.

Image
Patria 6x6
SIA “Patria Latvia” izpilddirektors un SIA “Defence Partnership Latvia” valdes priekšsēdētājs Uģis Romanovs. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija
“Tas sākotnēji liekas vienkārši, taču tas ir ļoti sarežģīts mašīnbūves process. Piemēram, iekšējo komunikāciju sistēmas izveide mašīnā jeb tā saucamais interkoms – tā ir sistēma, kas sastāv no desmitiem mazu komponenšu, tās visas pareizi jāsaliek kopā. Process nav automatizēts, te nav konveijers, kur robots kaut ko metina, tas ir roku darbs, un katrai detaļai jābūt pārbaudītai un ieliktai pareizā vietā,” saka U. Romanovs.

Aizsardzības ministrs Artis Pabriks norāda - tas, ka bruņumašīnas tiek komplektētas Latvijā, ir liels ieguvums gan valsts ekonomikai, gan arī drošībai, jo plānots, ka Latvijā tiks veikta arī šo transportlīdzekļu uzturēšana, remonts un iespējamie modernizācijas darbi nākotnē. Turklāt arī vairums detaļu ir ražotas tepat, Latvijā, piemēram, auto korpuss, šasija, durvis un lūkas.

Ministrs atzīst – tas ir garants, ka Latvijas bruņotie spēki operatīvi tiks nodrošināti ar visu nepieciešamo, kā arī ieguldījums Latvijas ekonomikā, radot jaunas darba vietas speciālistiem, kuri veiks šo transportlīdzekļu komplektēšanu un remontu.

Image
Patris 6x6
Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Militārā transporta industrija Latvijā līdz šim nav bijusi attīstīta, tāpēc šis veiksmīgais Somijas un Latvijas kopprojekts ir piemērs, kā sadarboties valdību līmenī, operatīvi nodefinēt nepieciešamā transporta specifikācijas un sākt ražošanu.

“Lai arī šis ir līdz šim vērienīgākais NBS tehniskais projekts, tas nebūt nav pēdējais. Šobrīd Latvijā notiek arī kvalitatīvu dronu ražošana, un šiem sadarbības uzņēmumiem esam pasūtījuši arī jau cita tipa dronus. Tāpat bruņotajiem spēkiem nākotnē ir interese par kāpurķēžu tehnikas iespējamo ražošanu Latvijā,” pauž ministrs.

Viņš piebilst – ikviena potenciāla izaicinājuma gadījumā, kas mūs varētu sagaidīt drošības jomā, ir nepieciešams, ka Latvija bruņotie spēki ir maksimāli nodrošināti ar Latvijā ražoto produkciju, tāpēc būtisks ieguvums ir arī tas, ka šos transportlīdzekļus varēs remontēt Latvijā.

Image
Patria 6x6
Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

“Patria Latvia” pārstāvis norāda, ka šogad paralēli specifiski apmācīta darba spēka meklējumiem vienlaicīgi notiek vēl citi apjomīgi procesi, lai no 2023. gada 6x6 bruņu platformas varētu pilnībā komplektēt Latvijā – tehnoloģiju pārnese, visu nepieciešamo sertifikātu iegūšana, darbarīku un iekārtu iegāde, noliktavas izveide, drošības un informācijas tehnoloģiju tīklu uz sistēmu izveidošana un vēl daudzi citi.

Viņš atzīst – lai varētu veikt pilnu komplektāciju, uzņēmumā nepieciešami vairāk nekā 30 darbinieku, pašlaik darbus veic nepilni 10. “Tas gan pie nosacījuma, ja ražosim un uzturēsim tikai 6x6 transportlīdzekļus, taču mūsu nākotnes ambīcijas ir lielākas, ceram vēlāk tikt arī pie citiem pasūtījumiem,” saka U. Romanovs.

“Sargs.lv” jau rakstīja – lai atrastu piemērotus darbiniekus automašīnu komplektēšanai, uzņēmums “Defence Partership Latvia” ir gatavs nodarbināt arī jaunos tehniskos speciālistus. Jau uzsāktas sarunas gan ar Valmieras, gan Priekuļos esošo Vidzemes tehnoloģiju un dizaina tehnikumu, kur tiek sagatavoti topošie automehāniķi un mašīnbūves tehniķi.

Image
Patria 6x6
Foto: št. vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Atbilstošu speciālistu esamība reģionā ir šī brīža lielākais izaicinājums, jo iespējamie kandidāti pārcēlušies uz dzīvi Rīgā vai ārzemēs.

“Tāpēc skatām šo kā kompleksu pasākumu. Noteikti ņemsim cilvēkus no tehnikumiem šeit praksē un aicināsim mājās arī no ārzemēm. Rezultāts jau ir – pirmie divi speciālisti ir atgriezušies, lai varētu strādāt pie mums,” pauž “Patria Latvia” pārstāvis.

Tāpat U. Romanovs izsaka pateicību Cēsu novada pašvaldībai par līdzšinējo atbalstu un cer uz aktīvu sadarbību arī nākotnē, lai jaunā infrastruktūra varētu tapt bez aizkavēšanās. Viņš atzīst, ka šāda mēroga ražotnes izveide Cēsīs ir vērtīgs ieguldījums reģiona attīstībā, un uzņēmuma atrašanās vieta Vidzemes sirdī ir svarīga arī no taktiskā un operacionālā viedokļa – tā kā ar jaunajiem “Patria” 6x6 transportlīdzekļiem tiks aprīkotas arī Zemessardzes vienības, tad svarīgi, ka Zemessardzes 2. Vidzemes un 3. Latgales brigāde atrodas salīdzinoši netālu.

Image
Patria 6x6
Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs uzsver – šādu transportlīdzekļu komplektēšana Cēsīs sniegs gan jaunas darba vietas, gan jaunas kompetences. Viņš ir gandarīts, ka sarunas sāktas arī ar reģionā esošajām profesionālās izglītības iestādēm, kuru jauniešiem tiks sniegta unikāla iespēja šeit mācīties un strādāt.

“Paldies aizsardzības ministram Artim Pabrikam, kurš stingri iestājās par to, ka daļa no šiem piegāžu līgumiem tiek īstenoti Latvijā, un tas arī ir noticis."
Cēsu novada domes priekšsēdētājs
Jānis Rozenbergs

Jau ziņots, ka pirmās četras jaunās “Patria” 6x6 bruņu platformas Sauszemes spēku Mehanizētā kājnieku brigāde saņēma 2021. gada novembra sākumā. Plānots, ka līdz 2029. gadam Latvijas bruņotie spēki saņems vairāk nekā 200 šādu transportlīdzekļu, kuri turpmāk uzlabos gan Mehanizētās kājnieku brigādes, gan Zemessardzes vienību mobilitāti un manevra spējas.

Image
Patria 6x6
Foto: Armīns Janiks (Aizsardzības ministrija)

Līdz šim NBS karavīri un zemessargi uz mācību norises vietām ārpus bāzes tika nogādāti galvenokārt ar smagajām automašīnām, kas šim mērķim nav piemērotākās, jo nepasargā no apkārtējās vides apdraudējuma un potenciāliem uzbrukumiem. “Patria” 6x6 jaunās platformas turpmāk aizstās šīs smagās mašīnas, uzlabojot bruņoto spēku karavīru un zemessargu drošību un mobilitāti.

Image
Patria 6x6
Foto: št. vsrž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka 2021. gada 30. augustā Latvijas aizsardzības ministrs Artis Pabriks, Somijas aizsardzības ministrs Anti Kaikonens (Antti Kaikkonen) un Somijas uzņēmums “Patria” parakstīja vispārīgo vienošanos par 6x6 bruņu transportlīdzekļu iegādi. Savukārt pērnā gada decembrī oficiālu interesi par iespējamo pievienošanos “Patria” jauno 6x6 bruņu transportlīdzekļu projektam izrādīja arī Zviedrijas Aizsardzības ministrija.

Dalies ar šo ziņu