Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljonā uzsākta vēl nebijušas apakšvienības izveide, kuras bruņojumā būs modernās M3 amfībijas. Turklāt šī spēja ir ļoti ierobežota pat NATO sabiedroto vidū. Zemessardzes 2. Vidzemes brigādes 54. kaujas atbalsta bataljona komandieris pulkvežleitnants Ainārs Rauza “Sargs.lv” norāda – jaunā Amfībiju vienība būtiski stiprinās Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vienību mobilitāti un nodrošinās pat 70 tonnu smaga tanka spēju šķērsot gandrīz jebkuru ūdenstilpni. Kā jebkuras spējas izveidei, arī šīm modernajām M3 amfībijām nepieciešams personālsastāvs, kas ar tām spēj operēt un darboties jebkurā kaujas situācijā. Tāpēc karavīri un zemessargi tiek aicināti pievienoties topošai vienībai un apgūt zināšanas un iemaņas, kuras nav nevienā citā NBS vienībā. Personālsastāva individuālā apmācība uzsāksies jau šī gada rudenī.
Latvijas teritorijā ir daudzi un dažādi ūdens šķēršļi, un operāciju laikā tos nepieciešams šķērsot, ņemot vērā, ka tilti ne vienmēr būs pieejami. Pulkvežleitnants norāda - sekojot līdzi notikumiem Ukrainā, arvien skaidrāk iezīmējas, ka karadarbības rezultātā tiek iznīcināti tilti. Līdz ar to vienības ir visvairāk apdraudētas, tām šķērsojot ūdenstilpnes. Raugoties uz Latvijas teritoriju, tajā ir vismaz divas ūdenstilpnes – Lielupe un Daugava, kur šīs vienības atbalsts būs nepieciešams.
Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljonā jau ir Tiltlicēju rota, kuras rīcībā ir tiltlicēji un amfībijas, kas kādreiz saņemtas no Polijas. Pulkvežleitnants piebilst – tās gan ir Padomju laikā ražotas kāpurķēžu amfībijas ar mazāku kravnesību, bet būtiskākais, ka bataljonam ir nepieciešamās pamatzināšanas un iemaņas, kas būtiski paātrinās jaunās vienības veiksmīgu izveidošanu un darbības nodrošināšanu.
Jaunās vienības, kuras izveide jau aktīvi sākusies, darbs pamatā būs ar M3 amfībijām, ar kurām tiks veidota tā saucamā prāmja satiksme pāri atklātai ūdenstilpnei, nepieciešamības gadījumā, lai palielinātu kravnesību, savienojot arī vairākas iekārtas kopā. No tā izriet vienības galvenais uzdevums – nodrošināt ceļu pāri ūdenstilpnēm citām NBS un sabiedroto spēku vienībām.
“Sargs.lv” jau pagājušā gada rudenī vēstīja, ka bruņotajiem spēkiem tiks piegādātas jaunas un modernas M3 amfībijas, un to darīs aizsardzības nozares uzņēmums “General Dynamics European Land Systems”. Tieši šo iekārtu ekspluatācijai tiek veidota jaunā bataljona apakšvienība.
Pulkvežleitnants A. Rauza stāsta – šīs amfībijas nav domātas kaujas operācijām, kā arī nav aprīkojamas ar ieroču sistēmām. To pamatmērķis ir atbalstīt citas NBS un sabiedroto spēku vienības, kuras veic uzbrukuma, aizsardzības vai nodrošinājuma operācijas, nodrošinot to nokļūšanu pāri ūdenstilpnei. Tāpat jāatzīmē, ka divas savienotas M3 amfībijas spēj pāri ūdenstilpnei transportēt tanku, kas sver vairāk nekā 70 tonnu. Tas nozīmē, ka šo amfībiju kravnesība ir patiesi ievērojama. Tikmēr šīs tehnikas maksimālais ātrums uz sauszemes ir līdz 80 kilometriem stundā, savukārt ūdenī amfībijas spēj pārvietoties ar ātrumu līdz 14 kilometriem stundā.
Jaunai vienībai un tehnikai nepieciešams arī zinošs personālsastāvs. Pulkvežleitnants A. Rauza neliedzas – apmācību posms būs diezgan sarežģīts. Vienības karavīriem un zemessargiem, pirmkārt, būs jāiegūst “C” kategorijas autovadītāju apliecība.
Pēc tam sekos laivu vadītāja - glābēja kursa apmācība, kas notiek NBS Jūras spēku mācību centrā. Savukārt pēc šo divu kursu pabeigšanas vienības zemessargi un karavīri uzsāks apmācību ar M3 amfībijām. Plānots, ka uz Vāciju dosies instruktoru grupa jeb pats kodols, kuriem būs atbilstoša kvalifikācija un valodas zināšanas. Pēc atgriešanās viņi būs tie, kuri apmācīs pārējo vienības personālsastāvu.
Jāatzīmē, ka tie, kuri vēlēsies un atbildīs noteiktajiem veselības kritērijiem varēs iegūt ūdenslīdēju kvalifikāciju Jūras spēku mācību centrā. Kā uzsver pulkvežleitnants A. Rauza – būtiski, ka vienībā ir speciālisti, kuri ne tikai spēj operēt, braukt un izvērst M3 amfībijas, bet veikt ūdenstilpņu un krastu apsekošanu zem ūdens.
Viņš arī atzīmē, ka karavīru un zemessargu kvalifikācija un prasības vienībā neatšķirsies. Vienības uzdevumi pamatā būs uz ūdens un arī paaugstinātas bīstamības. Līdz ar to zināšanu prasības no visiem būs vienādas.
Vienlaikus gan jāatzīmē, ka mācību process tiks pielāgots tā, lai zemessargi apmācību var apgūt no darba vai mācībām brīvajā laikā, spējot tajā aktīvi un pilnvērtīgi iesaistīties.
Personālsastāva apmācību iecerēts sākt šī gada rudenī. Nākošā gada beigās plānots, ka vienība varēs pildīt savus pirmos uzdevumus.
Latvija līdz ar jauno sistēmu nokļūšanu vienībā kļūs par jaunāko valsti, kura uzsāks izmantot M3 amfībiju sistēmas. Iepriekš šīs iekārtas piegādātas Dienvidkorejai, Indonēzijai, Singapūrai un Taivānai, kā arī Lielbritānijai un Vācijai, kuras ir izveidojušas kopēju M3 amfībiju inženiertehnisko bataljonu. Šobrīd uzsāktas sarunas par Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljona sadarbību ar šo vienību, kas dislocēta Vācijā.
Zemessardzes 54. kaujas atbalsta bataljona galvenie uzdevumi ir sniegt inženiertehnisko atbalstu bruņoto spēku vienībām, neitralizēt un iznīcināt sprādzienbīstamus priekšmetus Latvijas teritorijā un starptautiskajās miera uzturēšanas operācijās, atbalstīt dabas stihiju vai tehnogēno katastrofu seku likvidēšanu, kā arī veikt citus ar valsts aizsardzību saistītus uzdevumus.