NBS Mehanizētā kājnieku brigāde lietošanā saņem pirmās “Patria” 6x6 bruņumašīnas

NBS
Sargs.lv
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Šis ir svarīgs brīdis Nacionālo bruņoto spēku (NBS) attīstībā, jo īsi pirms Lāčplēša dienas un 18. novembra esam saņēmuši pirmās četras “Patria” 6x6 bruņumašīnas, turklāt tām uz sāna rotājas latviešu simbols Auseklis – aizsardzības zīme un lielā mērā arī Latvijas armijas atdzimšanas simbols, tā, Ādažu bāzē svinīgi sagaidot pirmās četras no jauna būvētās “Patria” 6x6 bruņumašīnas, saka aizsardzības ministrs Artis Pabriks. Plānots, ka līdz 2029. gadam Latvijas bruņotie spēki saņems vairāk nekā 200 šādu transportlīdzekļu, kuri turpmāk uzlabos gan Mehanizētās kājnieku brigādes, gan Zemessardzes vienību mobilitāti. Turklāt jau no 2023. gada šie spēkrati pilnībā tiks ražoti un komplektēti Latvijas uzņēmumā, un tas garantēs gan papildu darba vietas, gan pienesumu valsts ekonomikai.

Ministrs atzīst – šī Latvijas un Somijas kopīgā projekta rezultāts – pirmo 6x6 transportlīdzekļu saņemšana – ir jauns pakāpiens gan Latvijas bruņoto spēku, gan militārās industrijas attīstībā, jo līdz šim šāda mēroga projekts Latvijā nav ticis īstenots.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Jau ziņots, ka viens no Latvijas izvirzītajiem priekšnosacījumiem, uzsākot “Patria” 6x6 transportlīdzekļu platformas pētniecības un izstrādes fāzi, bija vietējās industrijas iesaiste, tāpēc plānots, ka transporta uzturēšana, remonts un nākotnē arī iespējamā modernizācija tiks veikta Latvijā. Turklāt jau no 2023. gada NBS paredzētās “Patria” 6x6 bruņu platformas pilnībā tiks ražotas Latvijā – Cēsīs bāzētajā uzņēmumā SIA “Defence Partnership Latvia”. Tas ne vien dos pienesumu  Latvijas ekonomikai, bet arī nodrošinās piegāžu drošību, kas īpaši svarīgi krīzes apstākļos.

Arī Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš ir gandarīts, ka salīdzinoši īsā laika periodā šāds vērienīgs projekts sniedz pirmos rezultātus – pirmie četri Somijas uzņēmumā “Patria” būvētie transportlīdzekļi tiek nodoti NBS karavīru rīcībā. Turklāt tie ražoti, ņemot vērā Latvijas armijas vajadzības un specifiku.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
“Pateicoties aizsardzības nozares un NBS ekspertīzei, esam spējuši nodefinēt, kādas automašīnas mums ir nepieciešamas, lai karavīri un zemessargi vēl veiksmīgāk varētu pildītu savus uzdevumus [..] Ar tām nākotnē tiks apbruņotas visas Zemessardzes brigādes un arī Mehanizētā kājnieku brigāde, kura pirmā saņem šīs bruņumašīnas, jo ir vismobilākā vienība Latvijas bruņotajos spēkos,”
NBS komandieris
Nacionālo bruņoto spēku komandieris
ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš

Tikmēr Sauszemes spēku Mehanizētās kājnieku brigādes komandieris pulkvedis Sandris Gaugers, saņemot lietošanā pirmās bruņu platformas, norāda – brigādes speciālisti un tehniskie eksperti šajā projektā bijuši iesaistīti jau no paša sākuma, lai gala rezultāts būtu tāds, kāds Latvijas armijai nepieciešams.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka uz īpašām apmācībām Somijas uzņēmumā “Patria” šomēnes devās arī daudzi Mehanizētās kājnieku brigādes karavīri, lai, pirms automašīnu nonākšanas Latvijā, iepazītos ar bruņutransportiera uzbūvi un apgūtu vadīšanas iemaņas.

“Šī ir tā diena, kas mēs šīs mašīnas sāksim “lauzt”, darīsim to, cik vien spēsim, tāpēc uzņēmumam “Patria” novēlu iet kopsolī ar mums, lai varētu tehniku pēc tam ātri sakopt un atgriezt ierindā,” jokojot saka pulkvedis S. Gaugers.
Image
Patria 6x6
Foto: Mehanizētās kājnieku brigādes komandieris pulkvedis S. Gaugers ar NBS komandieri ģenerālleitnantu L. Kalniņu. Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Mehanizētās kājnieku brigādes komandieris pulkvedis S. Gaugers ar NBS komandieri ģenerālleitnantu L. Kalniņu. Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Plānots, ka līdz 2029. gadam Latvijas bruņotie spēki saņems vairāk nekā 200 šādu transportlīdzekļu, ar kurām turpmāk brauks gan Mehanizētās kājnieku brigādes karavīri, gan Zemessardzes vienību zemessargi.

Iezīmējot “Patria” vietu un pielietojumu Latvijas bruņotajos spēkos, pulkvedis S. Gaugers norāda – līdz šim brigādes kājnieki uz mācību norises vietām ārpus bāzes tika vesti ar smagajām automašīnām, kas šim mērķim nav tās labākās, turklāt arī nepasargā karavīrus no apkārtējās vides apdraudējuma un potenciāliem uzbrukumiem. “Patria” 6x6 jaunās platformas turpmāk aizstās smagās mašīnās, uzlabojot brigādes mobilitāti un manevra spējas.

“Ar šo transportlīdzekli iespējams aizbraukt tālāk, izbraucot arī tādus apvidus, ko nebija iespējams paveikt ar smago kravas mašīnu, turklāt tai ir bruņas. Šī primāri nav kājnieku kaujas mašīna, ko var nolikt aizsardzības pozīcijās un ar to operēt, taču šis ir auto, ar kuru droši nokļūt līdz šīm aizsardzības pozīcijām,” skaidro Mehanizētās kājnieku brigādes komandieris.

Viņš uzsver – šīs pirmās četras bruņumašīnas nonāk Mehanizētajā kājnieku brigādē, lai profesionālā dienesta karavīri varētu pamatīgi apgūt to uzbūvi un lietošanas īpatnības, lai jau vēlāk varētu apmācīt arī Zemessardzes vienību zemessargus, kuri arī būs šo transportlīdzekļu lietotāji.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

“Somijā “Patria” ražotnē apmācību izgāja gan brigādes mehāniķi, gan šoferi, kuri tālāk jau ar NBS Kaujas atbalsta un nodrošinājuma mācību centra starpniecību varēs apmācīt Mehanizētās brigādes karavīrus un vēlāk arī zemessargus,” viņš saka, piebilstot – ar “Patria” bruņutransportieriem brigādē plānots ekipēt pa vienai rotai no 1. un 2. mehanizētā kājnieku bataljona, vēlāk arī 3. kājnieku bataljonu, kura pamatsastāvu veido zemessargi.

Pašlaik jauno 6x6 bruņu transportlīdzekļu projektā piedalās Latvija un Somija, kā arī interesi par iesaisti ir izrādījusi Zviedrija. Lai gan Igaunija pēc nodomu protokola parakstīšanas ar Latviju un Somiju vēlāk apturēja savu dalību projektā, tai un jebkurai citai sabiedrotajai valstij nākotnē ir iespēja parakstīt vispārīgo vienošanos un veikt transportlīdzekļu pasūtījumu.

Image
Patria 6x6
Foto: No kreisās: Mehanizētās brigādes komandieris plkv. S. Gaugers, “Patria Land OY” prezidents J. Jārvinens, aizsardzības ministrs A. Pabriks, NBS komandieris ģltn. L. Kalniņš, “Patria Latvia” izpilddirektors U. Romanovs. Foto: vrsž. Gatis Indrēvics
No kreisās: Mehanizētās brigādes komandieris plkv. S. Gaugers, “Patria Land OY” prezidents J. Jārvinens, aizsardzības ministrs A. Pabriks, NBS komandieris ģltn. L. Kalniņš, “Patria Latvia” izpilddirektors U. Romanovs. Foto: vrsž. Gatis Indrēvics

Arī Somijas uzņēmuma “Patria Land OY” prezidents Jussi Jārvinens (Jussi Järvinen) atzīst – šobrīd interese par 6x6 ir vairākām Eiropas Savienības valstīm, un konkrētāka informācija par potenciāliem dalībniekiem varētu sekot jau tuvāko mēnešu laikā.

“Jauno “Patria” 6x6 izstrāde Latvijas un Somijas armiju vajadzībām noteikti ir win-win situācija, kad ieguvējas ir abas puses, jo esam izstrādājuši kopīgu tehnisko projektu, iekļaujot tajā gan mašīnu dzīves ciklu, gan rezerves daļu ražošanu. Tas īpaši svarīgi, nodrošinot auto uzturēšanu, jo to ekspluatācijas laiks ir no 20-50 gadiem un valstis var veikt kopīgus iepirkumus, iesaistot nacionālās militārās industrijas,” viņš saka.

Jau ziņots, ka 30. augustā Ādažu bāzē Latvijas aizsardzības ministrs A. Pabriks un Somijas aizsardzības ministrs Anti Kaikonens (Antti Kaikkonen) parakstīja vispārīgo vienošanos par 6x6 bruņumašīnu iegādi no uzņēmuma “Patria”, kurā iekļauts Latvijas pasūtījums vairāk nekā 200 jauno bruņumašīnu piegādei līdz 2029. gadam.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija
Foto: vrsž. Gatis Indrēvics/Aizsardzības ministrija

Latvijas pasūtījuma līgumcena ir aptuveni 200 miljoni eiro, un tajā ir iekļauta transportlīdzekļu piegāde, sākotnējā uzturēšana un personāla apmācības.

Plānots, ka  bruņumašīnu uzturēšana, remonts un nākotnē iespējamā modernizācija tiks veikta Latvijā. Tāpat projektā, piesaistot vietējos uzņēmējus, vienlaikus tiek gan veiktas investīcijas Latvijas ekonomikā, gan arī nodrošināta piegāžu drošība, kas bija viens no Latvijas izvirzītajiem priekšnosacījumiem, uzsākot 6x6 transportlīdzekļu platformas pētniecības un izstrādes fāzi.

Dalies ar šo ziņu