Gaisa spēki — tehniski un mūsdienīgi

NBS
Taivo Trams
86A5B3212EA046F4BEC861FB46DCF2A3.jpg
Foto: Foto: Aizsardzības ministrija

Viena no modernākajām un tehniskākajām Nacionālo bruņoto spēku vienībām, kas no saviem cilvēkiem prasa augstu intelektuālo potenciālu, kā arī dziļas un ļoti specifiskas zināšanas dažādās ar aviāciju un ne tikai ar to saistītās jomās, ir Gaisa spēku Aviācijas bāze (GS AB).

Gaisa spēki — tehniski un mūsdienīgi

Saprast un pieņemt izaicinājumu

GS AB veido piecas vienības: Aviācijas bāzes štābs, Gaisa telpas novērošanas eskadriļa, Aviācijas eskadriļa, Pretgaisa aizsardzības divizions un Sakaru un lidojumu nodrošinājuma posms. Pēdējo pāris gadu laikā GS AB piedzīvo īpaši strauju izaugsmi, veidojoties par mūsdienīgu un visiem NATO standartiem atbilstošu regulāru spēku vienību.

«Tāds jauns posms mūsu bāzes un lidlauka izaugsmei, manuprāt, bija 2014. gada rudenī notikušās mācības «Steadfast Javelin II», kuru laikā naktī vizuālās nosēšanās režīmā Lielvārdē nolaidās stratēģiskās transporta lidmašīnas no NATO Ramšteinas bāzes Vācijā, tika izspēlēta «lidlauka ieņemšana», nakts desantēšanās un uzņemošās valsts spējas «Lielvārdes» lidlaukā — tā mums visiem bija jauna un ļoti nozīmīga pieredze,» saka GS AB komandiera p.i., štāba priekšnieks pulkvežleitnants Jurijs Pļaviņš. Tobrīd visi pārliecinājās, kādas iespējas dod mūsdienīgs lidlauks un ar to saistītā infrastruktūra — cik operatīvi iespējams pārvietot spēkus, kādu palīdzību iespējams saņemt utt. Tad arī nostiprinājusies pārliecība, ka lidlauks pēc iespējas ātrāk jāattīsta līdz mūsdienīgam, NATO standartiem atbilstošam līmenim, lai tas bez problēmām varētu uzņemt sabiedroto valstu spēkus un nepieciešamības gadījumā arī varētu kalpot kā alternatīva civilajiem lidlaukiem.

Kad kaujas uzdevums ir ikdiena

Atbilstoši jaunajām politikas iniciatīvām būtībā katra GS AB apakšvienība ir kļuvusi par prioritāti bruņotajos spēkos, kurās jau ieguldītas un vēl tiks investētas vērā ņemamas summas. «Tas ir objektīvi un mūsdienu situācijai atbilstoši — kā uzņemošajai valstij mums jārada mūsdienīga platforma, kas jebkurā laikā spēj uzņemt un apkalpot lidaparātus,» uzsver GS AB štāba priekšnieks.

Gaisa telpas novērošanas eskadriļa (GTNE) kopš Latvijas iestāšanās NATO atrodas dubultā pakļautībā — tā ir gan nacionāla, gan NATO komandķēdes sastāvdaļa. GTNE veic savu atbildības sektoru novērošanu un veido atpazītu gaisa telpas ainu BALTNET sistēmas ietvaros. «Gaisa telpas novērotāji katru dienu pavada, pildot reālus kaujas uzdevumus,» paskaidro pulkvežleitnants J. Pļaviņš.

Modernizācija skar visas GS AB vienības. Pretgaisa aizsardzības divizionam jau drīzumā tiks iegādātas un apgūtas jaunas sistēmas, pilnveidota komandvadības ķēde. «Mēs kļūstam par tādu kā pretgaisa aizsardzības izcilības centru, jo mācāmies ne tikai paši, bet mācām arī, piemēram, zemessargus.» Apmācības process ir komplekss — tas skar ne tikai ieroču lietošanu, bet visu pretgaisa aizsardzības sistēmu kopumā. Jau drīzumā daudznacionālās mācībās tiks pārbaudīta apmācīto karavīru savietojamība un darbība kopējā komandvadības ķēdē, savukārt jūnijā notikušajās mācībās «Baltic Zenith 2016» Šķēdes poligonā karavīri un zemessargi pilnveidoja savas šaušanas prasmes gaisa mērķos ar tuvās darbības pretgaisa aizsardzības raķešu sistēmu RBS-70. Salīdzinoši nesen GS AB rīcībā nonākuši un pašlaik tiek apgūti radari «Sentinel».

Spārnotie glābēji

Plašākai sabiedrībai noteikti vislabāk zināmā GS AB vienība ir Aviācijas eskadriļa — tieši viņi ir vienīgie, kuri Latvijas teritorijā nodarbojas ar glābšanas un meklēšanas darbiem no gaisa. Šī gada laikā GS AB aviatori veikuši jau astoņas medicīniskās evakuēšanas operācijas, kad pacienta stāvoklis bijis pārāk smags parastai pārvietošanai, divas ugunsgrēka dzēšanas no gaisa, kā arī septiņas meklēšanas un glābšanas operācijas. Pēdējā laikā plaši izskanēja informācija par divgadīga zēna meklēšanu Abragciema apkārtnē. GS AB helikopters ar siltuma sensoriem pārbaudīja visu piekrastes līniju, tā ļoti būtiski samazinot meklēšanas rajonu uz zemes. Aviācijas eskadriļai apgūt jaunas iemaņas un pilnveidot jau esošās prasmes palīdz arī ASV helikopteru vienība, kas izvietota Lielvārdē un kuras funkcionēšanu pilnībā nodrošina GS AB.

Salīdzinoši jaunu vienību GS AB sastāvā veido speciālisti, kuri nodarbojas ar lidlauka ekspluatāciju. Šī vienība vēl ir tapšanas stadijā, tādēļ GS AB meklē cilvēkus, kā arī gādā par nepieciešamo aprīkojumu un tehniku. Vienības vajadzībām ASV, Mičiganā ir apmācīti divi torņa dispečeri, divi lidlauka operāciju vadības speciālisti un trīs militārie ugunsdzēsēji. Dienestu ir uzsācis arī pirmais īpaši šī lidlauka vajadzībām apmācīts sinoptiķis.

Varēs lidot jebkurā laikā

Uzlabojot un modernizējot lidlauku, tajā izveidota viena no mūsdienīgākajām bremzēšanas sistēmām, kas iebūvēta skrejceļā, pabeigta arī skrejceļa, rullēšanas ceļa un perona atjaunošana, top jaunas noliktavas un citi uzlabojumi. Līdztekus notiek vajadzīgo navigācijas iekārtu iegāde un instalēšana. «Jau šajā rudenī varēsim uzņemt lidmašīnas jebkurā diennakts laikā. Līdz šim lidmašīnu nosēšanās notiek tikai vizuālajā režīmā.»

Būtiska daļa uzlabojumu kļuvusi iespējama, pateicoties NATO atbalstam. To var teikt arī par vienu no vērienīgākajiem projektiem — lidlauka ugunsdzēsēju depo modernizēšanu, kas notiek ar ASV palīdzību. Jau drīzumā GS AB rīcībā Lielvārdē būs divas Baltijā modernākās ugunsdzēšanas mašīnas, kas ļaus paaugstināt lidlauka ugunsdzēsības kategoriju līdz astotajai, atbilstoši ICAO standartiem. Ar šādām iespējām Lielvārdes lidlauks bez problēmām varēs uzņemt un apkalpot iznīcinātāju eskadriļu vai arī lielās C-17 klases transporta lidmašīnas.

Turpinot attīstīt bāzes infrastruktūru, gan saviem spēkiem, gan ar citu NATO dalībvalstu atbalstu Lielvārdē top jauna kazarma, kas būtiski uzlabos sadzīves apstākļus gan pašiem, gan partnervalstu karavīriem — to paredzēt pabeigt nākamā gada sākumā.

GS AB nav iedomājama bez lidaparātiem. GS AB rīcībā ir lidmašīnas un helikopteri, kas pilnībā ļauj izpildīt dotos uzdevumus, taču par mūsdienīgiem īsti saucami tie nav. Tagad situācija mainīsies arī šajā jomā — 2018. gadā ir plānots uzsākt GS AB rīcībā esošo helikopteru nomaiņu. Modernizācija gaida arī lidmašīnu An-2, kas tiek izmantota galvenokārt izpletņlēcēju trenēšanai.

Augstas prasības un unikālas zināšanas

«Vērtīgākais resurss ir labi apmācīti speciālisti, jo pat vismodernākā tehnika bez zinoša cilvēka nav nekā vērta,» atzīst pulkvežleitnants J. Pļaviņš. Laika gaitā GS AB karavīru skaits ir pieaudzis vairāk nekā par trešdaļu, tomēr pašreizējā situācijā ar to nepietiek. Pašlaik «Lielvārdes» lidlauks strādā piecas dienas nedēļā pa astoņām stundām, izņemot cilvēkus, kuri nodrošina glābšanu un meklēšanu. Lai nodrošinātu lidlauka nepārtrauktu darbību diennakts režīmā, nepieciešams personāla papildu sastāvs.

Dienests GS AB prasa specifiskas zināšanas un augstu sagatavotības līmeni, tieši tāpēc personāla piesaiste nav viegls uzdevums. «Jā, mēs izvirzām augstas prasības, bet šeit citādi nav iespējams. Daudzu mūsu speciālistu sagatavošana ir ļoti, ļoti laikietilpīgs un dārgs process — tas var ilgt vairākus gadus, un izmaksas var sasniegt sešciparu skaitļus.» Meklējot personālu, GS AB speciālisti testē pretendentus no visiem NBS, taču pieredze rāda, ka no 30 cilvēkiem izvirzītajām prasībām atbildīs labākajā gadījumā divi. «Piemēram, cilvēkam var būt lieliskas dotības, tehniskas priekšzināšanas, bet nav nepieciešamā domāšanas ātruma, reakcijas. Tas mums diemžēl neder — šajā profesijā lēmumi reizēm jāpieņem burtiski sekunžu laikā,» uzsver pulkvežleitnants Jurijs Pļaviņš.

Katrā gadījumā visiem, kuri domā par dienestu GS AB, ir gaidāma interesanta un spraiga karjera. «Daudzas no mūsu specialitātēm ir unikālas un praktizējamas tikai šeit. Tas nozīmē, ka šie speciālisti bez darba nepaliks, kā arī būs mazāk pakļauti rotācijai, jo ir piesaistīti izmantojamajām ieroču sistēmām. Mēs piedāvājam arī pamatīgu apmācību galvenokārt ārzemēs — pašiem veidot tik dārgas izglītības programmas salīdzinoši nelielam speciālistu skaitam nav izdevīgi.» Jaunajiem speciālistiem nevajadzēs garlaikoties, jo GS AB piedzīvo ļoti strauju attīstības posmu. Radošiem cilvēkiem te pavērsies labas iespējas izmantot savu intelektu un iespēju robežās iesaistīties esošo procesu uzlabošanā. Kā uzsver GS AB komandiera p.i., štāba priekšnieks pulkvežleitnants Jurijs Pļaviņš, ir pienācis tas brīdis, kad visi GS AB dienošie var ar pilnu pārliecību teikt — mēs strādājam paši savu Gaisa spēku attīstībai. Tāpēc ir svarīgi sev izvirzīt kaut nelielus, bet sasniedzamus mērķus, lai soli pa solim virzītos un attīstītos tālāk. Jo, kā saka pulkvežleitnants, «ir jāpaveic uzdotais, lai sasniegtu rezultātu».

Dalies ar šo ziņu