Kapteiņleitnants Timofejevs: Apzinos, ka būt pirmajam ir grūti, bet esmu gatavs šim izaicinājumam

477A5F93D19947E5A0C3C3625781D1EE.jpg

Kapteiņleitnants Timofejevs: Apzinos, ka būt pirmajam ir grūti, bet esmu gatavs šim izaicinājumam

25.februāris ieies Latvijas vēsturē kā diena, kad Nacionālie bruņotie spēki sāka dalību Eiropas Savienības vadītajā pretpirātisma operācijā ATALANTA. Jau pērn, septembra sākumā, Saeima atbalstīja mandāta piešķiršanu Latvijas dalībai šajā operācijā. Tas ir spēkā līdz Eiropas Savienības vienotās rīcības noteiktajam termiņam - 2012.gada 12.decembrim.

Plānots, ka šogad bruņotie spēki operācijā iesaistīsies ar četriem virsniekiem: divi no viņiem dienēs operācijas štābā Nortvudā, Lielbritānijā un divi - atradīsies uz kuģiem operācijas rajonā.

Pirmais Latvijas pārstāvis, kurš uz operācijas rajonu Indijas okeānā un Adenas līcī dosies jau šodien, lai veiktu dienesta pienākumus uz viena no Francijas Jūras spēku kuģiem, ir Ūdenslīdēju skolas komandieris kapteiņleitnants Jurijs Timofejevs, kurš bruņotajos spēkos dien kopš 1995.gada un ir guvis pieredzi vairāk nekā 20 dažādās starptautiskās militārās mācībās. Šī ir pirmā reize, kad viņš piedalīsies starptautiskajā operācijā.

Attēlā: kapteiņleitnats Jurijs Timofejevs, foto no RJC arhīva.

Uz operāciju rajonu viņu pavadīja Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandieris ģenerālmajors Raimonds Graube, NBS pārstāvis ES un NATO brigādes ģenerālis Juris Kiukucāns un Jūras spēku flotiles komandieris jūras kapteinis Rimants Štrimaitis.

 

„Šodien atjaunojam Latvijas karavīru dalību Eiropas Savienības militārajās operācijās,” uzrunā sacīja NBS komandieris, norādot, ka šī operācija ir viena no sarežģītākajām, ko uzņēmusies vadīt Eiropas Savienības. „Pirātisms apdraud pārtikas palīdzības sniegšanu Somālijai, tas apdraud kuģu apkalpju locekļu dzīvības, tāpēc ir svarīgi nodrošināt drošu kuģošanu šajā vietā”, uzsvēra ģenerālmajors Raimonds Graube.

Kapteiņleitnants JurijsTimofejevs atzīst, ka šobrīd pāragri runāt par sajūtām, esot pirmajam Latvijas pārstāvim šajā starptautiskajai drošībai tik nozīmīgajā operācijā: „Atrodoties Latvijā par sajūtām neko īpašu nevaru teikt, jo ļoti daudz darba ir Ūdenslīdēju skolā. Apzinos, ka būt pirmajam būs ļoti grūti, bet esmu gatavs šim izaicinājumam.” Viņš arī norāda, ka viens no izaicinājumiem būs franču valoda, kas būs sarunvaloda uz kuģa: „Neesmu franču valodu praktizējis kopš 2002.gada. Pārrunas ar Francijas militāro atašeju apliecināja to, ka tas ir tikai laika jautājums un ātri būšu formā.”

Jūras spēku flotiles komandieris jūras kapteinis Rimants Štrimaitis norāda: „Jau no 2004.gada esam Eiropas Savienības dalībvalsts.

ATALANTA ir Eiropas Savienības operācija un mums kā šīs organizācijas dalībvalstij ir pienākums sniegt savu pienesumu. Dalība šajā operācijā ir loģisks valsts politikas turpinājums. 

Rimants Štrimaitis arī norāda, ka galvenais guvums no Latvijas dalības ATALANTA būs solidaritāte un ieguldījums nākotnes kolektīvās drošības sistēmā.

„Tā kā šoreiz mēs piedalāmies operācijā uz Francijas kuģa, tad viens no atlases kritērijiem bija kandidāta franču valodas zināšanas,” uzsver Jūras spēku flotiles komandieris. Kā ne mazāk svarīgus kritērijus, pēc kuriem notikusi kandidātu atlase, viņš min kandidātu veselības stāvokli, pozitīvu raksturojumu, izglītību, fizisko un morālo stāvokli un izaugsmes perspektīvu. „Visi šie kritēriji piemīt kapteiņleitnantam Jurijam Timofejevam,” norāda jūras kapteinis Rimants Štrimaitis.

Viena virsnieka uzturēšanās izmaksas uz Francijas kuģa un ceļošanas izdevumi no un līdz operācijas rajonam tiks segtas no Francijas puses, savukārt pārējo virsnieku uzturēšanās izmaksas paredzēts segt, izmantojot Luksemburgas finansiālo atbalstu. Par pārējo virsnieku došanās datumiem uz operācijas rajonu vēl notiek konsultācijas.

ATALANTA ir Eiropas Savienības Jūras spēku militārā operācija, kas palīdz novērst un ierobežot pirātismu un bruņotās laupīšanas pie Somālijas krastiem. Šī ir pirmā Eiropas Savienības jūras operācija, kas tiek veikta Kopējās drošības un aizsardzības politikas ietvaros. Operācijas štābs un vadība atrodas Nortvudā, Lielbritānijā. Operāciju ATALANTA vada ģenerālmajors Basters Hovs.

Operācijai ATALANTA ir mandāts aizstāvēt Pasaules pārtikas programmas (WFP), humanitārās palīdzības un Āfrikas Savienības Militārās misijas Somālijā (AMISOM) kuģus, humanitārās palīdzības un Āfrikas Savienības Militārās misijas Somālijā, atturēt, novērst un apspiest pirātismu un bruņotu laupīšanu, aizstāvēt briesmām pakļautus kuģus, kā arī palīdzēt veikt monitoringu zvejniecībai pie Somālijas krastiem.

Šobrīd ATALANTĀ pastāvīgu ieguldījumu sniedz Igaunija, Beļģija, Francija, Vācija, Grieķija, Itālija, Luksemburga un Nīderlande, operācijā piedalās arī Malta, Norvēģija, Zviedrija, Portugāle un Lielbritānija.

Karavīri, kuri iesaistīti šajā operācijā, drīkst arestēt, aizturēt un pārvietot personas, kuras pieķertas pirātismā, bruņotā laupīšanā vai tiek turētas aizdomās par šiem noziegumiem noteiktajā apvidū, kā arī drīkst pārņemt pirātu laivas un kuģus un iznīcināt tos, pirātus arestējot. Aizdomās turētie var tikt tiesāti saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalstu un Kenijas vienošanos, kas parakstīta 2009.gada martā. Kopš 2008.gada arestēti vairāk nekā 90 pirāti, puse no tiem jau tiesāti.

ATALANTA ir daļa no globālās aktivitātes, ko ES veic Āfrikas ragā, lai cīnītos ar Somālijas krīzi, kam ir graujošas sekas politiskajā, ekonomiskajā un humanitārajā jomā.

 

Eiropas Savienības Jūras spēki (NAVFOR) veic darbību Sarkanās jūras dienvidos, Adenas līcī un Indijas okeāna rietumos, sadarbojoties ar NATO Jūras spēku grupu, kas darbojas operācijas „Ocean Shield” ietvaros, kā arī Koalīcijas Jūras spēkiem un Ķīnas, Indijas, Japānas un Krievijas kuģiem.

Kopš ATALANTA sāka apsargāt Pasaules pārtikas kuģus, kas piegādā pārtiku Somālijai, neviens no tiem nav ticis nolaupīts. Kopš 2008.gada sākuma uz Somāliju droši pavadīti 94 Pārtikas programmas kuģi. Pārtikas programmas ietvaros katru dienu tiek paēdināti vairāk nekā miljons Somālijas iedzīvotāju.

 

Tā kā 20% pasaules tirdzniecības kuģu mēro ceļu pa Adenas līci, EU NAVFOR sniedz ievērojamu ieguldījumu, garantējot lielāku drošību šajā stratēģiski svarīgajā reģionā.

Kopš 2011.gada pirātu uzbrukumu skaits kuģiem ir krasi samazinājies – ja 2010.gada sākumā tika izdarīti vairāk nekā 170 uzbrukumi, tad 2011.gada sākumā – tikai 37 uzbrukumi.

Eiropas Savienības Jūras spēkos šobrīd (2011.gada 22.februārī) ir Spānijas, Vācijas, Itālijas, Francijas, Lielbritānijas un Somijas karakuģi, kā arī Spānijas un Luksemburgas lidmašīnas.

Eiropas Savienības pretpirātisma operācija ATALANTA uzsākta 2008.gada 8.decembrī.

Foto no RJC un EUNAVFOR arhīva.

Dalies ar šo ziņu