NATO Izcilības centra vadītājs: esam situācijā, kurā propagandai ātra risinājuma nav

Nozares politika
BNS
Jānis Kārkliņš
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Pašlaik atrodamies situācijā, kurā ātra risinājuma naidīgai propagandai nav, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē teica NATO Izcilības centra komunikācijas jautājumos ("NATO Stratcom") vadītājs Jānis Kārkliņš.

NATO Izcilības centra vadītājs: esam situācijā, kurā propagandai ātra risinājuma nav

Atbildot uz deputātu jautājumiem, Kārkliņš norādīja, ka var tikai domāt par to, kā samazināt gan Krievijas, gan tā dēvētās Islāma valsts naidīgo propagandu. "Mums jāsaprot mehānismi. Mums jāizmeklē, jāsaprot un jāpastāsta – tie ir tie uzdevumi. Jāizstrādā nepieciešamā politika," paskaidroja Kārkliņš.

Viņš akcentēja, ka nepieciešams domāt par to, kāda veida metodes tiek izmantotas propagandas laukā. Piemēram, sociālo mediju jomā cilvēkiem, kuriem ir vairāk par 25 gadiem ir grūtības konkurēt ar paaudzi, kas ir dzimusi laikā, kad šīs komunikācijas forma sāka kūt populāra.

"Tie ir tie, kuri sociālos medijus izmanto pavisam savādāk. Uztvere un reakcija ir pavisam savādāka. Lai mēs to saprastu - mums tas ir jāizpēta, jāizanalizē un jāpastāsta tiem, kuriem ir uzdevums izstrādāt politiku vai arī veikt operatīvās darbības," teica Kārkliņš.

Balstoties uz centra veiktajām analīzēm, varēs domāt par vidēja termiņa iespējām, ko var darīt, lai cīnītos ar propagandu. Kārliņš norādīja, ka viena no metodēm, kādā veidā cīnīties ar propagandu, ir investēt mediju un informācijas prasmēs.

"NATO Stratcom" vadītājs uzsvēra, ka pirms 25 gadiem Latvija stāvējusi zem "aizsērējušas informācijas dušas", taču tagad stāv "zem informācijas Niagāras ūdenskrituma". Cilvēki saņem milzīgu daudzumu informācijas un nesaprot, kā ar to apieties.

"Daudzi no cilvēkiem šobrīd ir pilnīgi dezorientēti un nesaprot, kas notiek. Ja viņiem būtu pietiekošas spējas izanalizēt visu un pārstrādāt informāciju, tā jau būtu puse no uzvaras.

Kā to izdarīt? Droši vien jāsāk ar bērnu dārzu, jāsāk ar skolu, lai šīs prasmes mēs ieliktu katram bērnam. Tā informācijas plūsma pieaugs un palielināsies," pieļāva NATO Izcilības centra komunikācijas jautājumos vadītājs.

Savukārt, runājot par informācijas kanālu aizliegšanu, Kārkliņš uzsvēra, ka tā nestrādā. "Kanāls, kuru mēs mēģinājām aizliegt, ieguva trīs mēnešu bezmaksas reklāmu. Tā vietā mums jādomā par saviem vēstījumiem, bet tādā veidā, lai auditorija to saprastu," atzina Kārkliņš.

"Kad Igaunijā notika kiberuzbrukums un tam sekoja masīva propagandas kampaņa, pirmā reakcija no Igaunijas varasiestādēm bija taisīt pretpropagandu. Nedēļas laikā viņi saprata, ka zaudē. Igauņi izgudroja savu stāstu un sāka stāstīt un vinnēja konfrontāciju informatīvajā stāstā. Mums būtu jādomā pie sava stāsta un saviem vēstījumiem," uzskata Kārkliņš. NATO valstu atbildei uz naidīgu propagandu jābūt proporcionālai, adekvātai un jābalstās uz mūsu vērtībām.
Trešdien Kārkliņš Saeimas Aizsardzības iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas deputātus iepazīstināja ar centra aktualitātēm. Centra darba plānu veido 41 projekts, kuru izpilde sadalīta starp trijām centra nodaļām.

Šā gada otrajā ceturksnī centrā ieradīsies Lietuvas un Vācijas eksperti. Patlaban centrā strādā 16 ekspertu no piecām dalībvalstīm – Igaunijas, Itālijas, Latvijas, Lielbritānijas un Polijas.

Paredzēts, ka šogad "NATO Stratcom" Rīgā strādās pie pētījumiem par sociālo mediju lomu hibrīdkarā, NATO valstu stratēģiskās komunikācijas struktūru, funkciju un prakses izvērtēšanu un par "Islāma valsts" informācijas kampaņas ietekmi uz alianses valstu sabiedrību, kā arī par Krievijas informācijas kampaņu pret Ukrainu. Tāpat šogad iecerētas vairākas konferences, kurās tiks prezentēti pētījumu rezultāti.

Tāpat centrs organizē komunikāciju spēju celšanu NATO partnervalstu - Ukrainas, Gruzijas un Moldovas valsts sektoram. Projekta ietvaros 2015.gada 19.februārī notikusi koordinācijas sanāksme apmācību vajadzību apzināšanai un notiek darbs pie konkrētu piedāvājumu izstrādes.

"NATO Stratcom" tika akreditēts 2014. gada 1. septembrī.

Dalies ar šo ziņu