Pulkvežleitnants E.Leščinskis: Svarīgi sistēmu optimizēt tā, lai viena Mācību vadības pavēlniecības

0382BC670FDB4973A06B704AD583CF63.jpg

Pulkvežleitnants E.Leščinskis: Svarīgi sistēmu optimizēt tā, lai viena Mācību vadības pavēlniecības vienība var pilnībā atbalstīt otru!

12.aprīlī Ministru Kabinets Nacionālās aizsardzības akadēmijas (NAA) rektora amatā apstiprināja pulkvežleitnantu Egilu Leščinski. Svinīgā ceremonijā Mācību vadības pavēlniecības (MVP) komandiera un NAA rektora amatā viņš stājās 10.maijā.

Pulkvežleitnants E.Leščinskis dienestu uzsācis 1992.gadā Zemessardzes Speciālo uzdevumu vienībā. Ieņēmis dažādus amatus Nacionālo bruņoto spēku (NBS) štābā, kā arī dienējis Militāro pārstāvju grupā NATO štābā. Vairāk nekā divus gadus bijis vecākais pasniedzējs Baltijas Aizsardzības koledžā, Igaunijā. No 2008.gada viņš ieņēma Sauszemes spēku kājnieku brigādes štāba Operatīvās un plānošanas pārvaldes priekšnieka amatu. 2004.gadā pulkvežleitnants E.Leščinskis piedalījās starptautiskajā miera uzturēšanas operācijā Irākas atjaunošanas un demokrātijas veicināšanai.

aicināja pulkvežleitnantu E.Leščinski pastāstīt par sajutām, stājoties jaunajā amatā, kā arī sniegt savu redzējumu par prioritātēm un izaicinājumiem.

 Pirms stāšanās amatā Jūs dienējāt Sauszemes spēku kājnieku brigādē. Kādas ir sajūtas pēc stāšanās jaunajā amatā un nonākot citā vidē?
Tas man ir diezgan liels izaicinājums, jo abu šo vienību struktūra un specifika būtiski atšķiras. Mācību vadības pavēlniecība ir ļoti komplicēta struktūra, kurā, neskaitot MVP štābu, ir deviņas vienības, tai skaitā akadēmija, skolas, centri un Sporta klubs. Par cik nenāku no šīs vides, pagrūti to visu uzreiz aptvert. Nav priekšzināšanu arī par ikdienas rutīnu, dažādām pavēlniecības funkcijām un standarta procedūrām. Tāpēc paies zināms laiks, kamēr pilnībā integrēšos un sapratīšu, kā šis mehānisms darbojas, līdz pilnībā būs radies priekšstats, ko un kā vajadzētu uzlabot un sakārtot.

 Kādi ir pirmie darbi, ko esat plānojis veikt?
Darbu ir ļoti daudz. Ir lietas, kas nevar gaidīt. Pārņemot amatu, man uzreiz nācās saskarties ar budžeta plānošanu 2012.gadam, kas ritēja jau pilnā sparā. Par cik budžeta projektā ir plānota arī budžeta konsolidācija, un mēs esam viena no tām vienībām, kuru tas arī skar, man šajos jautājumos nekavējoties vajadzēja iedziļināties.

Manam viedoklim ir jābūt argumentētam, ja vēlos kaut ko mainīt un aizstāvēt pavēlniecības budžetu, izvirzot priekšlikumus bruņoto spēku līmenī. Tam visam nepieciešama padziļināta izpratne.

Mūsu paspārnē tiek veidots NATO operacionālās plānošanas kurss. Plānots, ka kurss sāksies jūnija vidū. Tas ir milzīgs izaicinājums. Savā atbildības līmenī mēs šim kursam esam gatavi. Ir daudzi citi faktori, kas varētu ietekmēt kursa norisi. Sagatavošanās posmā ir daudzi procesi – sākot ar personālsastāvu un beidzot ar saimnieciskiem jautājumiem, iepirkumiem un infrastruktūras sakārtošanu. Kad stājos amatā, tad sagatavošanās process kursam ritēja jau pilnā sparā.

Svarīgs ir arī NAA statuss. Daudzi zina, ka Valsts Kontroles ziņojumā ir ļoti daudzi priekšlikumi par dažādiem jautājumiem un akadēmijas lietām, kas būtu maināmas vai koriģējamas. Lai pēc iespējas ātrāk novērstu ziņojumā konstatētās nepilnības un uzlabotu militārās izglītības sistēmu, ir izveidota darba grupa, kas gatavo  priekšlikumus NAA turpmākajai darbībai. Ir daudzas lietas, kas ir juridiski sakārtojamas. Daudzas no tām nepilnībām, kas ziņojumā tika norādītas, ir formalitāšu trūkums. Ir lietas, kas nav pabeigtas līdz galam un sakārtotas atbilstoši juridiskajām formalitātēm. Protams, ir plašs jautājums spektrs par kuriem jādomā – apmācības efektivitāte, akadēmijas statuss bruņoto spēku struktūrā, pakļautība, skolu programmu akreditācijas jautājumi u.t.t.

 Vai tuvākajā laikā Mācību vadības pavēlniecībā sagaidāmas personāla darba organizācijas vai strukturālas pārmaiņas?
Strukturālā ziņā visos bruņotajos spēkos notiek štatu pārstrādes. Arī mēs strādājam pie štatu uzlabojumiem. Skatāmies, kur ir radusies nepieciešamība veikt kādas pārmaiņas. Kaut ko būtiski un radikāli mainīt diez vai ir iespējams, jo izmaiņas var veikt konkrēta skaitļa ietvaros. Ja nu vienīgi var veikt nelielas korekcijas un uzlabojumus.

Noteikti, ka izmaiņas un korekcijas gaidāmas NAA, mazāk skolās un citās pavēlniecības vienībās. Kā jau minēju, tad tas ir saistīts ar Valsts Kontroles ziņojumu. Savā ziņā akadēmija bruņoto spēku reformu rezultātā subjektīvu vai objektīvu iemeslu dēļ ir visvairāk cietusi. Notikuši „saīsinājumi”, tai skaitā arī personāla izmaiņas, kam ir savas sekas.

Svarīgi sistēmu optimizēt tā, lai viena MVP vienība var pilnībā atbalstīt otru un nenotiktu funkciju dublēšanās, kā arī visas šīs vienības strādātu harmoniski. Apmācību ziņā viss ir savstarpēji saistīts – piemēram, kadetkandidāts apgūst kareivja pamatiemaņas Kājnieku skolā Alūksnē, kam seko instruktora kurss Instruktoru skolā Cēsīs. Viņš gūst zināšanas arī citās MVP vienībās.

Tā kā MVP skolās un mācību centros mācās visu bruņoto spēku vienību karavīri, tad apmācību process ir jāsasinhronizē, lai tas strādātu harmoniski un netiktu „norauti” kursi. Tas savukārt prasa lielu darbu un kopīgu pieeju.

 Esat dienējis Sauszemes spēku kājnieku brigādē un noteikti Jums jau izveidojies priekšstats, kādām jābūt virsniekam, kurš tikko absolvējis NAA?
Pirmais un noteikti pats galvenais, ko sagaidu no cilvēka, kurš izvēlējies virsnieka karjeru, ir motivācija. Ja nav motivācijas, tad noteikti nav arī rezultāta.

Viena lieta ir zināšanu bagāža - akadēmiskā izglītība, ko viņš ir saņēmis akadēmijā un kas ir ilgtermiņa ieguldījums viņa tālākajā karjerā, bet, lai viņš varētu sekmīgi uzsākt virsnieka karjeru kā vada komandieris Sauszemes spēku kājnieku brigādē, ir nepieciešams kas vairāk. Ja leitnants, kurš tikko absolvējis akadēmiju, atnāk uz kājnieku brigādi vada komandiera amatā, mēs pieņemam, ka pēc gada viņš spēj savu vadu komandēt arī kaujas situācijā Afganistānā.

Ja viņš nav atnācis pietiekoši sagatavots, pirmais gads viņam būs ļoti grūts - pirmkārt jau  iekarot sava vada personālsastāva autoritāti. Gads būs par maz, lai to visu panāktu un sekmīgi varētu vadīt savu personālsastāvu kaujas operācijā. Pieredze, praktiskās zināšanas un iemaņas, prasme vadīt kolektīvu karjeras sākotnējā posmā spēlē galveno lomu. Turpmākajā karjerā, nodrošinot izaugsmi, atdevi dod akadēmiskā zināšanu bagāža.

 Vai esat apmeklējis jau visas MVP vienības un ar karavīriem jau esat ticies?
Esmu uzsācis MVP vienību apmeklējumus. Par cik Valodu skola atrodas tajā pašā ēkā, kur Mācību vadības pavēlniecības štābs, tad šo skolu es apmeklēju pirmo. Esmu apmeklējis arī Instruktoru skolu un tuvākajā laikā plānoju apmeklēt Kājnieku skolu, Jūras spēku mācību centru, Sakaru skolu un Nesprāgušās munīcijas neitralizēšanas skolu.

Iepazīšanās ar štāba funkcijām gan notiek pēc principa „learning through doing.” Sākumā bija doma, ka uzreiz varēšu apsēsties un iziet cauri katras atsevišķas pārvaldes un daļas  funkcijām un uzdevumiem, individuāli izrunājot visas aktuālās lietas un jautājumus. Esmu tikai sācis to darīt. Protams ir struktūrvienības ar kurām uzreiz nonācu ciešā saskarsmē risinot dažādus darba jautājumus.

 Nedaudz sadzīvisks jautājums, bet, kas ir tās lietas, kas Jums dzīvē sagādā gandarījumu?
Droši vien tāpat kā visiem, liels prieks vai gandarījums man veidojas no maziem sīkumiem. Kaut kas milzīgs un globāls reti, kad notiek. Hobiji man ir bijuši, bet īpaši nav sanācis laiks tiem pievērsties, piemēram, makšķerēšanai.

Man ļoti patīk ar ģimeni atpūsties pie ūdens. Patīk lasīt grāmatas. Lasu nopietno literatūru, savukārt atpūtas brīžos palasu kādu detektīvu vai grāmatu par kara tēmu. Lai uzturētu angļu valodas līmeni, regulāri lasu angļu valodā.  Lasu arī tehniskus žurnālus. Savulaik studēju Rīgas Tehniskajā Universitātē Radiotehnikas fakultātē, joprojām tas interesē un ik pa laikam pārlasu jaunumus radio tehnikas jomā. Regulāri sportoju fiziskās formas uzturēšanai. Pie stieņa arī pieeju.

 Vai Jūs gribētu, lai meitas savu dzīvi saistītu ar bruņotajiem spēkiem?
To, lai viņas pašas izlemj. Viena meita studē Rīgas Tehniskajā Universitātē, otrai vēl ir laiks pieņemt lēmumu – rudenī sāks iet pirmajā klasē.

Dalies ar šo ziņu