Starptautiskajās mācībās „Balex Delta 2014” pilnveido naftas piesārņojuma seku likvidēšanas iemaņas

Militārās mācības
Sargs.lv
armija

No 10.  līdz 12. jūnijam Latvijas teritoriālajos ūdeņos notika starptautiskās mācības „Balex Delta 2014”, kuru mērķis bija pilnveidot iemaņas un sadarbību naftas piesārņojuma seku likvidēšanā jūrā.

Starptautiskajās mācībās „Balex Delta 2014” pilnveido naftas piesārņojuma seku likvidēšanas iemaņas

To galvenais uzdevums bija pārbaudīt Baltijas jūras reģiona institūciju sadarbību avārijas gadījumā, kā arī katras Baltijas jūras valsts gatavību piedalīties kopīgā naftas piesārņojuma seku likvidācijas operācijā jūrā un piekrastē.

„Mācības noritēja tieši tā, kā tās bija plānotas. Izveidojās lieliska sadarbība starp iesaistīto valstu kuģiem, kas ir būtiski, veicot plaša naftas piesārņojuma seku likvidēšanas operāciju,” izdarot pirmos secinājumus, atzina mācību vadītājs kapteiņleitnants Andris Skribis, Jūras spēku flotiles Krasta apsardzes dienesta priekšnieka pienākumu izpildītājs.

Tajās piedalījās desmit specializēti naftas produktu savākšanas kuģi no astoņām ārvalstīm un institūcijām – Dānijas, Igaunijas, Lietuvas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas, kā arī no Eiropas Jūras drošības aģentūras, pārstāvot Eiropas Savienību.

Savukārt Latviju pārstāvēja vairāki Jūras spēku flotiles, Valsts robežsardzes un Ventspils brīvostas kuģi. Tajās piedalījās arī flotiles Patruļkuģu eskadras Jūras incidentu novēršanas vienība, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un Valsts vides dienests, kuru galvenais uzdevums bija saistīts ar piesārņojuma radīto seku novēršanu piekrastē.

„Katram kuģim ir nepieciešamais piesārņojuma savākšanas aprīkojums, un atbilstoši tam kuģus sadalījām vairākās grupās, lai katrā no tām būtu kuģi ar dažādu veida aprīkojumu, kas piesārņojuma savākšanu padara daudz efektīvāku,” operācijas norisi skaidroja mācību vadītājs kapteiņleitnants Andris Skribis.

„Kuģu aprīkojumā var būt skimeri – ierīces, pie kuru rotējošās daļas pieķeras naftas produkti, atdalot tos no ūdens un novadot uz nelielu tilpni, no kuras to pārsūknē uz kuģa pagaidu uzkrāšanas tilpni,” paskaidroja mācību vadītājs: „Aprīkojumā var būt arī norobežojošās un absorbējošās bonas, ar kurām piesārņojums tiek koncentrēts vienā vietā, līdz ar to daudz efektīvāk var izmantot skimerus.”

Mācībās izmantoja arī aviāciju – lidmašīnu un aviācijas bāzes helikopteru „Mi-17”. „Tā ir mūsu acis,” uzsvēra kapteiņleitnants Andris Skribis. „No gaisa kuģa redz daudz plašāku piesārņojuma rajonu, iegūstot dažāda veida datus, kurus nodod operācijas vadītajiem – Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram, kur tie tiek rūpīgi analizēti,” aviācijas nozīmi skaidroja mācību vadītājs.

Mācību scenārijs paredzēja, ka Baltijas jūrā uz ziemeļiem no Ventspils ostas notikusi tankkuģa un zvejas kuģa sadursme, kuras rezultātā jūrā noplūduši aptuveni 10 tūkstoši tonnu naftas produktu, izraisot ekoloģisku katastrofu jūrā. Turklāt scenārijs paredzēja, ka daļu naftas produktu neizdosies savākt ar kuģiem jūrā un tie tiks izskaloti krastā netālu no Ventspils, līdz ar to mācību dalībniekiem jāplāno arī vērienīgi naftas piesārņojuma seku likvidēšanas darbi piekrastē, tajā skaitā putnu glābšanas operācija.

   

„Šajā mācību posmā iesaistītajām vienībām bija jāveic krasta norobežošana ar bonām, lai naftas produkti nepiesārņotu piekrasti, pastāstīja mācību vadītājs, piebilstot, ka viens no uzdevumiem bija arī putnu attīrīšana no naftas produktiem.

Mācību operatīvo fāzi jeb scenārija izspēli jūrā un piekrastē nodrošināja Jūras spēku flotiles Krasta apsardzes dienests. „Šis dienests ir atbildīgs par kuģu negadījumu un avāriju un jūrā izlijušās naftas un bīstamo vai kaitīgo vielu noplūdes seku likvidēšanu un ar to saistīto darbu koordinēšanu Latvijas ūdeņos,” Krasta apsardzes dienesta lomu mācībās un ikdienā paskaidroja mācību vadītājs kapteiņleitnants Andris Skribis.

Ventspilnieki un pilsētas viesi klātienē varēs apskatīt 15 starptautiskajās mācībās „Balex Delta 2014” iesaistītos kuģus. Savukārt sporta mīļotājiem bija iespēja vērot kuģu komandu sacensības airēšanā, kas notika Ventā gar Ventspils ostas promenādes piestātnēm. Par mācību „Balex Delta” tradīciju kļuvušajās airēšanas sacensībās, cīnoties par ceļojošo balvu – Helsinku Komisijas sarūpēto ūdenslīdēja ķiveri -,  piedalījās Latvijas, Dānijas, Igaunijas, Lietuvas, Polijas, Somijas, Vācijas, Zviedrijas un Eiropas Savienības komandu pārstāvji.

   

Līdzīgi kā iepriekšējos četrus gadus arī šogad ceļojošo balvu ieguva Latvijas komanda. Otro vietu ieguva ziemeļu kaimiņi igauņi, bet trešo vietu – Somijas pārstāvji.

Mācības „Balex Delta 2014” rīkoja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sadarbībā ar Baltijas jūras vides aizsardzības komisiju  (Helsinku Komiteju) un Jūras spēku flotili. Mācību norisei līdzi sekoja vairāk nekā 30 novērotāju no vairākām starptautiskām organizācijām.

Mācības „Balex Delta” ir gadskārtējas starptautiskās naftas piesārņojuma seku likvidēšanas mācības, kas notiek kādā no Baltijas jūras reģiona valstīm. Pērn tās notika Vācijas teritoriālajos ūdeņos. Savukārt Latvijas atbildības rajonā tās notika 2009. un 2002. gadā.

Šādas mācības kalpo par pamatu tam, lai reāla vides apdraudējuma gadījumā visi atbildīgie dienesti spētu operatīvi un veiksmīgi sadarboties piesārņojuma seku likvidēšanā.

Dalies ar šo ziņu